Fotbollsfilosofi

Som fotbollstränare är det viktigt att stå fast och tro på sina idéer. Lagerbäck, till exempel, har återigen lyckats skapa ett inbundet och mediefientligt landslag. Denna gång det annars så levnadsglada Nigeria.
Att Lagerbäck är passionerad tvivlar jag inte ett ögonblick på. Ingen är surmulnare än Lars efter en förlustmatch. Att han, när Argentina gör mål, slår handen avbytarbåset har därför förmodligen inte så mycket att göra med vilken breddgrad han för tillfället verkar på.

Hans eventuella kvaliteter, däremot, sträcker sig enligt min mening till underdogens analys av motståndets styrkor, vilket nästan alltid innebär ett underkännande av det egna lagets förtjänster med taktik och säckförsvar som främsta spelingredienser. I kvalspel räcker det ofta långt. Men i slutspel...? Inte en chans.

Senast Sverige hade ett anfallsspel (läs: eget spel) att tala om var han sidekick till Söderberg. Matchen mot Holland i EM var en fantastisk insats, trots förlusten på straffar.

Och som coach vette fan hur bra han är, egentligen. Tycker Lars ganska konsekvent spelat formsvaga spelare till förmån för "tryggheten" i spelare som var bra förra säsongen. Och det är i min bok själva definitionen av en dålig coach.

Viva Espana!
---

Kommentarer
Postat av: Boggen

Missade visserligen matchen, men av det jag läst och sett från presskonferensen så verkar det inte vara någon ny Lagerbäck direkt. Även om jag har mina tvivel om Maradonas taktiska färdigheter så är det fan som mycket mer underhållning med en sådan coach...

2010-06-14 @ 23:37:55
URL: http://boggblogger.blogspot.com
Postat av: Anders

Det han inte verkar förstå är att det är jag som tittare som är mottagare av hans tidvis arroganta framtoning. Han provocerar mig. Att det är Ekwall som tar fram hans värsta sidor är en annan sak.

2010-06-16 @ 09:09:38
Postat av: Jimmy Dalglish

Lagerbäck är lika underhållande och innovativ som en snäcksnigel, tyvärr verkar årets fotbolls VM bli ett av dom sämre turneringarna alla kategorier,usel defensiv fotboll med få ljusglimtar, skrämmande att just Tysklands första match varit en av dom bättre, hoppas på bättring snarast,



Låten däremot håller yppersta klass Anders,schvinigt bra

2010-06-19 @ 22:16:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0