Och så kravlade jag till slut fram från under min sten och hittade den här pärlan ...

... så jäkla bra! NU (till sist) är jag avundsjuk på er som såg Silverbullit på Way Out West!



25 låtar i höstrusket

Idag är jag frusen (kallt i lägenheten), förkyld (kallt ute) och lömhörd på vänster öra (stod alldeles för nära högtalaren under gårdagens Okkervil Riverkonsert). Lägger upp ett extra långt (25 låtar!) blandband för att lindra höstrusket. Hoppas det passar! Nu skall jag kurera förkylningen med en dokumentär om Rufus Wainwright.

"TRÖST I HÖSTRUSKET" *

01. Bob Dylan - Stuck Inside Of Mobile With the Memphis Blues Again
02. Tindersticks - Can We Start Again
03. The Shins - Australia
04. Whitest Boy Alive - Fireworks
05. The Cure - Just Like Heaven
06. Tindersticks - Another Night In
07. Band Of Horses - The End's Not Near
08. Ben Folds - Landed
09. Rufus Wainwright - Hallelujah
10. Rufus Wainwright - Across the universe
11. Rufus Wainwright - The One You Love
12. Thomas Dybdahl - Don't lose yourself
13. Blonde Redhead - Misery is a Butterfly
14. Midlake - Roscoe
15. Ed Harcourt - She Fell Into My Arms
16. Dixie Chicks - Not Ready To Make Nice
17. The Field Mice - You're Kidding Aren't You
18. Kings Of Convenience - Cayman Islands
19. Sparklehorse - Apple Bed
20. Massive Attack - Be Thankful For What You Got
21. The Beatles - A Day In The Life
22. Beirut - Mount Wroclai (Idle Days)
23. Tom Waits - Ol'55
24. David Bowie - Life On Mars
25. The Verve - Lucky Man

* Blandbandet hittar du i marginalen. Eller här!


Den bästa kampanjen för en presidentkandidat någonsin?

Den har några år på nacken nu, Budweisers grabb-grabbiga reklamfilm "Wazzup". Men när det begav sig (tror det var för åtta år sedan) hörde man uttrycket överallt. Hos Letterman, i sitcoms, bland reklampolare. Barack Obamas stab (eller reklambyrå) använder samma killar och samma tema i en kampanjfilm inför presidentvalet om en vecka. Det är så genialt att jag måste lägga upp filmklippet.

Först tar vi originalet ...




... sedan kampanjfilmen:



Saker jag lyssnar på just nu.

Otis Redding - "I've been loving you too long"
Presentation är överflödig egentligen. Det här är perfektion.




The Whitest Boy Alive - "Done with you"
Veckans stora upptäckt är Erlend Öyes (Kings of Convenience) sidoprojekt The Whitest Boy Alive och albumet Dreams (2006). Alltså, det här tycker jag är makalöst bra. Kombinationen av vassa Feeliesgitarrer (eller är det Velvet Undergroundgitarrer?) monoton bas, tung baskagge ger ett knäckande skönt sound i mina öron. Lägg till detta en mjuk, melankolisk sång och du har mina nya favoriter i skivhyllan.



Sparklehorse - "Homecoming Queen"
Vemodigt och vackert som hösten. Precis som jag gillar det.


Energiläckage (en mans betraktelser från ett varuhus)

Jag och den okände mannen sitter utanför klädbutiken. Vi väntar på våra respektive. Vi är varandras spegelbilder. Våra blickar möts i ett ögonblick av tyst men totalt samförstånd. Hans ansikte är tömt på innehåll. Jag har sett det ansiktsuttrycket förut - det är ett uttryck av totalt energiläckage.

Kvinnor kan i allmänhet botanisera bland kläder, prydnadssaker och krafs i timmar. De får energi av det. Fyndjakt är uppenbarligen självgenerande, och kunde man buteljera den kraftresursen, hade energifrågan varit löst en gång för alla.

De flesta män, däremot, förlorar sin energi vid dylika shoppingturer. Saven sugs ur kroppen som vore vi förmänskligade milkshakes. Vi har inte det som krävs. Helt enkelt.

Så medan kvinnorna med fjädrande steg sprintar genom butikerna, drar sig männen sakta mot ytterdörrarna. Där häckar vi - med hålögda blickar och i ömsesidig sympati, i väntan på respit.

Respiten är dock en funktion av lyckad jakt. Och lyckad jakt är i sin tur en funktion av vår skicklighet som smakråd. Inte i meningen att vi har bra smak, och absolut inte bättre än vår bättre hälft. Nej, snarare handlar det om timing. Att nicka gillande vid rätt tillfälle. Att läsa av och inte råka säga något som kan ge valmöjligheter. Ansträngt nickar vi uppmuntrande när vi får ett plagg viftat i vår riktning. Till slut nickar vi åt allt, i hopp om befrielse.

Nuförtiden har handlarna insett detta, och placerat ut stolar i de större varuhusen.
Där kan man sitta och nicka i alla fall.

----

Dagens låt: White Stripes - A martyr for my love for you


Mer listor åt folket: Okkervil River Topp 12

Prolog till det drama som numera går under namnet Bäckebolsincidenten.

Under återföreningen häromdagen mellan den försvunne treåringen och hans far, uppstod en smärre kalabalik. Känsloyttringarna var inte riktigt synkade dem emellan. Lättnad möttes av ilska. Kramar av slag. Blodvite uppstod. Ett tre centimeter långt sår i min panna vittnar  idag om lördagens incident på Bäckebols Köpcentrum.

[Idag: Jag och Elias sitter vid köksbordet. Han äter risifrutti och sjunger för full hals en egen version av Pippi Långstrump-låten.]

"Hää kåmme Pippi Låångstryymp. Tjollahej sjoolahåppsansaaa"
- Du Elias
- Aaa
- Har du sett pappas panna?
- Mmm ... de va inte jaa som gjorde det!
"Tjollahej sjollahåppsansa..."
- Det har jag inte sagt heller. Är det ett sår i pannan?
- Dee vaa inte ja som rivde pannan.
- Nähä, jag vet det, ljuger jag.
- Det va, det va ... [funderar] ... det VAA ... MAMMAA SOM GJORDE DET!
- Var det mamma?
- JAAA.
- Varför då?
"Hää komme PIPPII LÅÅNGSTRYYMP, TJOLLAHEJ SJOLLAHÅÅPSANSAAA ..."
- Elias! Varför gjorde hon det tror du?
- De va inte jag som rivde dig!
- Nej, jag vet, men varför gjorde mamma det då?
 "DE E INTE ILLA JA HAA ÅPA HÄÄST Å PAAPPPA..."
- Du, visst var det inte mamma som rev pappa?
- Näää!
- Vem var det då då?

"SJOLLAHOP TJOLLAHEJSANSAAA"
- Vem var...
- Jaa vill inte haa mee risifrutti nu! [lämnar bordet]

Wiseguypotential, onekligen.

-------

Kan inte riktigt släppa Okkervil River än. Här är min lista över deras tolv bästa låtar. Så som den ser ut idag.

* Okkervil River Topp 12

01. Black (Album: Black Sheep Boy)
02. Plus Ones (The Stage Names)
03. Westfall (Don't Fall In Love With Everyone You See)
04. Lost Coastlines (The Stand Ins)
05. Our Life is Not a Movie or Maybe (The Stage Names)
06. Unless It's Kicks (The Stage Names)
07. For Real (Black Sheep Boy)
08. The President's Dead (EP)
09. Singer Songwriter (The Stand Ins)
10. Bruce Wayne Campbell Interviewed On The Roof Of The Chelsea Hotel, 1979 (The Stand Ins) - Missa inte när refrängen kickar in vid 3:05!!! Suveränt!
11. Blanket and Crib (Down The River Of Golden Dreams)
12. A Stone (Black Sheep Boy)

-----
* Topplistan hittar du i marginalen. Spela. Njut.


På onsdag spelar Okkervil River på Pustervik, Göteborg

Det blir fantastiskt. Okkervil är ett band som "tar i" på scen.
För de av er som fortfarande inte fattat bandets storhet lägger jag upp några låtar.

Okkervil River - For real (Suggestiv och eskalerande låt med en ljuvlig desperation. Texten är mörkare än en Norénpjäs)
Okkervil River - Black (Liveklipp som visar bandets scennärvaro. Minst sagt! Lyssna bara på publiken.)
Okkervil River - Our life is not a movie or maybe (tunga trummor och giftiga gitarerrer. Och allsång. Fantastiskt, typ.)
Okkervil River - Lost Coastlines (Senaste hiten med en extremt smittande dum-du-du-dum-takt. Och banjo. Bara en sån sak.)

Bara ett axplock.
Räcker det? Eller vill ni ha mer?

Bäckebol - en mardröm på mer än ett sätt

Så här är det. Vart jag än går är min son Elias hack i häl. Stundtals är punktmarkeringen något enerverande. 

Men med tanke på ovanstående var det kanske inte så konstigt att han igår, när vi var på det stora köpcentrat Bäckebol, satte full fart ifrån sin mamma för att leta upp mig, när jag i lönndom smugit iväg för en cigg utanför huset. Han sprang i förväg och var endast fem meter framför min bättre hälft, Maria.

Sen sprang han runt ett hörn och försvann.

Under det presenterade scenariot stod jag alltså ute och njöt av en välförtjänt cigg på kaffet, fimpade den och gick tillbaka till köpcentrat och in i en förälders värsta mardröm.

Mobilen ringde. "Han är borta!", sa Maria. "Va, var då, hur då, när då?", fick jag fram.

Sen följde tjugo minuter som bekräftade Douglas Adams tes att "tiden är en illusion". De tjugo minuterna var evighetslånga, men samtidigt över på en sekund. Märkligt, men sant!

Jag sprang fram bland affärerna, plöjde genom folkgyttret med blicken fäst 93 cm över marken, frågade folk, antastade folk, fick informationsdisken att ropa ut signalement. Bauhaus, Jysk, Em, Coop - jag talade med alla. Varenda hollywoodproducerat kidnappningsdrama jag någonsin sett spelades upp för mitt inre. Jag var Mel Gibson i Ransom. Jag var Liam Neeson i Taken. Och när jag maskinmässigt plöjde genom butiksgångar och hyllor var jag tamejfan Arnolds Terminator. 

För varje minut som gick spelades det ena mardrömsscenariet efter det andra upp för min inre filmduk.

Sen hittade Coops personal min son. Bland glassarna.

Och två föräldrar kunde andas ut.

Idag är allt som vanligt igen. Vart jag än går är han där, Elias. Det spelar ingen roll vad jag gör, vart jag går, hur jag går. Han är där. Det spelar ingen roll om jag går jag snabbt eller långsamt, åt höger eller åt vänster, bakåt eller framåt - han är fortfarande där. Min skugga. 

Det är jag tacksam och glad för.
Och det är inte det minsta enerverande längre.

Dagens låt: The Radio Dept. - Lost and found

En låt med Band Of Horses som jag helt hade missat ...

... hur nu det är möjligt?

Band of Horses - The end is not near (it's here)

Bra!

Fredagsblandning for you all

Är hemma med sjuk son. Jag passar därför på att bjuda alla slitna löneslavar på en samling softa låtar att mjuklanda till inför helgen.

Easylistening*:

01. Zero 7 featuring Jose Gonzalez -
Futures
02. Massive Attack - Teardrop
03. Portishead - Roads
04. Nick Drake - One of these things first
05. Paul Simon - Still Crazy After All These Years
06. Judee Sill - Jesus Was A Crossmaker
07. Zero 7 - In The Waiting Line
08. Rufus Wainwright - Cigarettes And Chocolate Milk
09. Lyle Lovett - If I Had A Boat
10. Randy Newman - Short People

* Blandbandet hittar du i marginalen. Eller här!

Triss i äss (eller: musik som förgyllt min vecka)



Tom Waits - "Alice"

Waits, ständigt denne Waits. De som följer min blogg inser att jag lyssnar på Tom Waits lika ofta som treåringar inte lyssnar på sina föräldrar. Därför kommer det kanske som en överraskning att jag inte hört hans kritikerrosade album Alice. Nej, jag har varit motsträvig och hållit det på armlängds avstånd. Och det var ju onödigt, för på Alice tar croonern Waits med den som lyssnar på en underbart vacker och jazzig resa bland poesi och ballader. 

José Gonzalez - "Killing for love"
Jäklar vilken tabbe det var att missa den här killen på Way Out West. För även när det gäller José har jag varit motsträvig. Visst har jag gillat en del av hans låtar, som "teardrop" och"heartbeats". Men jag har inte orkat bry mig om hans album. Trodde de var enahanda och långtråkiga. Så fel jag hade. Det inser jag nu efter att äntligen ha gett snubben en ärlig chans; albumen är briljanta, vackra och lugnande. Perfekt för en stressad förälder. 

Gang Starr - "Moment of truth"
Jag genomgår en hiphop-renässans just nu. Gonzo på skivgrisen efterlyser tips på bra hiphop, fjärran från dagens barnsliga jag-har-störst-snopp-mest-bitches-pengar-gräs-och-störst-bil-texter. Imorgon kommer därför världens längsta inlägg, och blandband, om just denna genre. Gang Starr får visa vägen så länge. Så långt från korkad bling bling-rap man kan komma. Bara skönt gung och texter med både innehåll och hjärta. Så som det en gång var tänkt!

Shiiiit va' bra!



Det här är Plus/Minus från Brooklyn. Ett fullständigt galet bra elektroniskt indierockband, som är beväpnade med tunga gitarrer, feta basgångar och suveräna indieslingor. Jag är kär!

Världens bästa låt idag heter "Snowblind". Lyssna på den på bandets MySpacesida.

Skillnaden mellan en macka och en smörgås

Min son är ordmärkare. Och brödexpert.

"Pappaa, jag vill ha en macka", säger han till mig och tultar in i rummet. "Men det ligger ju en på bordet", svarar jag och pekar på den oätna frukostmackan med prickig korv som ligger på vardagsrumsbordet. "Nej, det är ingen macka, det är en smörgås", får jag till svar och försvinner i ett moln av logik.

Vi dividerar fram och tillbaka om huruvida det är en macka eller inte. Min son tittar bekymrat på mig med en min som avslöjar att han tycker att jag är mindre begåvad. Sedan får jag en semantisk bitchslap om skillnaden mellan en macka och en smörgås. En smörgås är smörad och har pålägg. En macka, däremot, är fri från tillbehör.

Det vet väl alla.

Dagens upptäckt på Spotify: Savoy Brown - "When I was young boy"



På bilden: en smörgås (ej att förväxla med en macka alltså!)

Det musikaliska arvet



Ansvaret som förälder är större än jag tidigare förstått. Och framförallt riskerna. Att jag skriver så beror på Per Sinding-Larsen.


Jag brukar med stort intresse titta på hans videoblogginlägg "Festival med", där kända artister får skapa egna drömfestivaler. Det slår mig att nästan alla artister refererar till sin barndom. De säger saker i stil med: "Ja, jag måste ju ha med The Band. Farsan spelade ju deras vinyler under hela min uppväxt. De har format mig.", eller: "Jag hade förmodligen inte lirat i band idag om inte morsan hade varit så galen i Paul McCartney.", eller: "Att vårt band låter som det gör beror förmodligen på att våra föräldrar var stora Cream-fans". Och så vidare.


Aj då. Det gör uppfostrandet vanskligare. Vanskligare eftersom att jag, och framförallt min musiksmak, mitt musik-DNA, en dag kan komma att bli brödtext i tidningar som Sonic eller Uncut, om min son i framtiden (hypotetiskt, jag vet) skulle bli rockstjärna.


Mina föräldrar får väl tacka sin lyckliga stjärna att jag inte blev rockmusiker. Musikaliskt lämnade de mig under mina första levnadsår närapå vind för våg. Under större delen av min barndom hade vi inte ens en skivspelare hemma. På den tiden hade min far ett motstånd mot alla nymodigheter. Text-TV kallade han bland annat trendsäkert för en övergående fluga. Och vad värre var, så tillhörde han den alltför stora skaran män, vilka har ett så bräckligt musikintresse, att det dör i samma stund de gifter sig. En gubbe med andra ord. Det finns många sådana gubbar i min bekantskapskrets. Alltför många. (Jag föredrar att vara, som någon kallade det, en åldrande hipster - dvs. en medelålders man som förtvivlat försöker hänga med i den nutida musikens svängningar.)

Med andra ord låg alla gamla vinyler nedpackade i förrådet. Musikintresset var nollgradigt. Ett faktum som lämnade mig värnlös; jag var ett potentiellt offer för vilken musikalisk radiodynga som helst.


Räddningen var dock den "skivsamling" som vi faktiskt hade. Den bestod av fyra kassettband, fyra blandband av märket Maxell 60, med massor av godbitar från den nedpackade skivsamlingen. Under bilfärderna (och de var många när jag var barn) lyssnade vi på banden, om och om igen. Edith Piaf och Bob Dylan samsades med Simon and Garfunkel, Beatles och Rolling Stones. Och Bernt Stafs "familjelycka"! Så trots "tji skivspelare" var - ironiskt nog - min musikaliska daning alldeles ypperlig. För bättre musik får man leta efter.

Och hade det inte varit för blandbanden hade mina influenser i en potentiell Sinding-Larsen-intervju förmodligen varit "Far jag kan inte få upp min kokosnöt" med Povel Ramel, "Jag vill ha blommig falukorv", med Hasse Alfredsson och "Help" med The Beatles. De var nämligen hitsen på dagiset jag gick på som barn.


1983 köpte vi till slut en skivspelare. Vi var sist i Sverige. (Åtminstone bland dem som hade fungerande elektricitet.) Jag var precis fyllda fjorton och hade fört en hård och uthållig kampanj för stereoinköpet. Det hade gått trögt. Kampanjen lyckades först då jag erbjöd mig att stå för halva kostnaden, med pengar jag tjänat på mitt första sommarjobb. Att inköpet sammanföll med min mest svårartade reggaeperiod, var en olycklig slump, och stor ironi, eftersom den tvingade mina föräldrar att genomlida två år med tunga baktakter, boastade av ett par rejält feta högtalare. Bob Marley, Black Uhuru och Jimmy Cliff fick vitrinskåpen att skallra därhemma. Jag tror det är rimligt att påstå att mina föräldrar lärde sig att hata reggae under de åren. Och jag tror inte de har mjuknat än. Reggae avnjuts bäst i rummet där musiken spelas. Mina föräldrar satt aldrig där, utan i rummet bredvid. Och i rummet bredvid är reggae jamaicansk tortyr.


Tillbaka till uppfostrandet.


Att musiken jag spelar präglar min son har jag naturligtvis redan förstått. Därför serverar jag honom rikliga mängder Dylan, Waits, Beatles, Pixies, Pendergrass, Elliott SmithThe Smiths, och allt vad de heter. Detta gör jag främst av två skäl:
1: Jag vill ge honom en god uppfostran. Jag ser det som min plikt att ge honom en god musikalisk grund.  
2: Jag vill vaccinera honom mot MTV.

Efter att ha sett Sindings blogg lägger jag till ett tredje skäl.
3: Att jag inte vill ställas i dålig dager i min sons hypotetiska framtid som rockstjärna.


Och jag har gjort vad jag kan. Förra året exempelvis, lotsade jag - med varsam hand - in Elias (2 år vid tillfället) i rockens magiska värld genom att låta honom se Bruce Springsteens konsert på Hammersmith Odeon, 75. När vi släckte ned ljuset och njöt till den magiska "Thunder Road", kände jag mig som "Årets Pappa". Och ett par veckor senare visste stoltheten inga gränser, när Elias trollbunden tittade på musikdokumentärerna: "Be Here To Love Me" (Townes Van Zandt) och "Joe Strummer: the future is unwritten".

Så när en åldrande Per Sinding Larsen om tjugo år frågar Elias, rockstjärna och frontman i The Dipers, om hur hans drömfestival skulle se ut, kan jag lugnt luta mig tillbaka och klia mig i skägget, i vetskapen att ingen kan klandra mig för dess innehåll.


Jag har gjort allt man kan begära av en far.


Än är inte sommaren över

Enligt wikipedia sjunger syrsor genom att gnida täckvingarna mot varandra, och framkallar på så vis ett förhållandevis kraftfullt ljud. Undrar om syrsan utanför mitt fönster läst detta? Jävla syrsa! Vad är grejen? Det är snart vinter, men syrsan gnider bekymmersfritt på, mitt i natten, utan en tanke på tidpunkt eller årstid. Går inte syrsor i idé eller nåt så här års? Inte den här, tydligen. Det hela är mycket störande. Som att ha en full John Cale till granne.

Dagens låt: Velvet Underground - "Venus in furs"


Jag är inne!

Jag fick precis en invitation till Spotify. Spotify är för den oinvigde en musiksajt med ett enormt, nästan heltäckande, bibliotek av streamad musik. Allt finns. Nåja, nästan i alla fall. Men, för att få tillgång till biblioteket krävs dock en "invite". Något som inte är det enklaste. Åtminstone inte än. Jag har väntat i månader.

Men nu är jag utvald. Jag är inne. Jag är spotifierad!

Min skivsamling har fått elefantiasis.

Sweet!

Dagens låt: The Coral - "Dreaming of you"


Jag är outad!

Här driver man i lönndom en liten musikblogg. Anonymt och långt från rampljuset. (Jag menar: namnet Anders och en skäggig nuna i marginalen räcker inte långt som signalement.) Men nu är det slut på smygeriet. Alldeles nyss blev jag outad på mitt korpfotbollslags hemsida. En av mina lagkamrater (imponerande spaningsarbete, HT!) har lyckats hitta till bloggen. Och slängde omgående upp en länk hit på fotbollslagets forum.

Ja ja, nu får ni en inblick i min iPod - välkomna!

Veckans blandband består av musik som lindrat baksmällan efter Leonard Cohen briljanta konsert på Scandinavium.  

"Höstmix" *


01. The Streets - Has It Come To This
02. Parker Lewis - The Only Loving Boy in New York
03. Pixies - Debaser
04. Darondo - Didn't I
05. Yo La Tengo - Moby Octopad
06. Built to Spill - Carry The Zero
07. The Shins - New Slang
08. CALLmeKAT - Bug in A Web
09. Foals - The French Open
10. Angus & Julia Stone - Just A Boy
11. King Khan & His Shrines - 69 Faces of Love
12. Arthur Russell - A Little Lost
13. Ben Sollee - Panning for Gold
14. The Velvet Underground - After Hours

----

* Blandbandet hittar du i marginalen. Eller här!

"Quit being a faggot and suck that dick!"



Jag såg Louis CK:s nya show, Chewed Up, igår. Jag skrattade så jag grät. Louis är förmodligen världens roligaste komiker för tillfället (i konkurrens med Eddie Izzard). Han är vulgär med finess. Och sånt älskar jag. Kolla in hans semantiska funderingar om orden "faggot" och "the N-word" här. Eller när han driver med sin ålder och förfallna kropp här. Väl spenderad tid, jag lovar.

Bonus: Klassikern, The saddest handjob in America, från Shameless.

----

PS. Veckans blandband kommer senare idag.

Ett litet steg för mänskligheten kanske, men ett stort för en liten man.

Elias har under en längre tid varit skeptisk till att lämna blöjstadiet. Toalettbesök har inte lockat nämnvärt. För honom har blöjor varit skiten.


Visst har han någon enstaka gång satt sig på pottan, men det har mest varit sekundsnabba sittningar för att glädja föräldrar och dagispersonal. Jag och Maria har misströstat.


Innan sommarlovet fick vi dock goda nyheter. Inför en häpen häpen dagispersonal hade Elias aviserat att det inte var otänkbart att han inom en snar framtid kunde tänka sig att påbörja sin potträning. Och lägga blöjan på hyllan.


Men sen kom sommaren. Och lättjan.


Toalettbesök var inte längre ett alternativ.


Vi misströstade igen. Och planerade för en framtid med ett femtonårigt blöjbarn.


Men igår hände det.


Helt otippat bad Elias mig följa med till toaletten. Han ville kissa.


Vi gick in till toan där jag varsamt placerade honom på sittringen (en tämligen svävande och livsfarlig sittplats för en treåring). Först trodde jag att det var falskt alarm. Att det återigen var fråga om en sittning för syns skull. Men se, då hände något. "Nu kommer kisset pappa!" utbrast han glatt. Och visst kom det. Först några droppar, sen en strid stråle. Sen en till. Och en till.


Inte sedan George Michael blev tagen med handen i kakburken har världen skådat en mer euforisk toabesökare. Kissad och klar hoppade Elias ner från toan med ett leende som kunde lösa energikrisen. Sedan sprang han triumferande runt i lägenheten och vrålade "Jag kunde kissa! Jag kunde!".


Varv på varv sprintade han runt till applåder och high fives, med händerna i en målgest ovanför huvudet, jublandes: "jag kissade, jag kunde, jag kunde kissa pappa, jag kunde kissa toaletten mamma!". Sen ringde han mormor och skrek samma sak, och passade samtidigt på att informera om att pojkar har pillesnopp och att mamma har en ... ros.


Ett litet steg för mänskligheten kanske, men ett stort för en liten man.

----

Dagens låt: Stone Roses - "Waterfall"


"Bebisen får ligga i soffan!"

Maria (min fästmö) och Elias (3 årig son) sitter i soffan och läser Mammapraktikan, en bok som vecka för vecka beskriver graviditeten. De studerar en gravid kvinnomage i genomskärning. Elias är måttligt imponerad av konceptet. Hans kommentarer till bebisgrejen ger mig Kain och Abel-vibbar ...


- Där har vi bebisen, säger Maria till Elias. När bebisen kommer, får han bo här hemma då?

- Neeej, han fåå inte bo här. Han fåå bo i det röda huset!"

- Ska han bo i det röda huset?

- Ja!

- Skall bebisen bo helt själv?

- Ja.

- Varför vill du inte att bebisen skall bo här?

- Bebisen skall inte komma här.

- Men... då kan ju du han nån att leka med.


Tystnad.


- Vill du inte att bebisen skall komma?

- Nääee.

- Men om nu bebisen kommer ändå. Vad skall vi göra då? Skall han bo i ditt rum, eller var vill du att han skall bo någonstans?

- Han skall bo i det röda huset!
- Var ligger det röda huset nånstans?

- Men...han ska...han ska...ligga däär! (Pekar mot soffan)

- Ska han ligga i soffan?

- Aaa.

- På din plats?

- Aaaa.

- Det var snällt. Men var ska du sova då?

- Jaa skaa sova på pappas säng.

- Okej, men vad ska bebisen heta?

- Bebisen ska itte heta nåt!

- Inte nånting?

- Nä!


De bläddrar vidare i boken. Maria visar Elias en bild på ett foster, sexton veckor gammalt.


- Är det en sån bebis i mammas mage, ligger den där? (Maria pekar på sin runda mage)

- Nej, den ligger inte däär.

- Var ligger den då?

- Den ligger i soffan där!

- Men ... har bebisen kommit ut redan?

- Ja-aa.

- Jaha, men bebisen har väl inte ens något namn än?

- Jo, han har ett namm - dee ligger på bordet.

- Vad heter han sa du?

- Meen! Han ska itte heeta nånting!

- Men ska han bo härhemma då?

- Mmm, han skall bo här ... själv.

- Jaha, men var ska vi bo nånstans då?

- Vi ska bo på berget!

- Ska du, pappa och jag bo på berget.

- Jaa, å bebisen fåå itte gå på berget.

- Jaha, men var ska han bo då?

- Han ska bo i soffan här!

- Men vem ska ta hand om bebisen då?

- Ah!  Jag ska ta hand om bebisen ...  på berget ... Det ska jag göra!

----

The National
- "Abel"


Musiktips: Saker jag lyssnar på nu

Sparklehorse (feat PJ Harvey) - "Piano Fire"
För en vecka sen hade jag aldrig hört Sparklehorse. Nu har jag hört allt. Och det är tack vare den ypperliga musikmatchar-sajten Jango. Musiken träffar mig rakt in i hjärtat. Sådär som musik gör ibland, utan att man kan sätta fingret på varför.

The Beautiful South - "Song for whoever"
Jag älskar Housemartins. Och Paul Heaton. Därför var det trevligt när min svåger, under helgens Stockholmsvistelse, dammade av Beautiful Souths suveräna debutalbum Welcome to the Beautiful South. Paul Heaton är för övrigt en intressant kille - hälften gosskör, hälften huligan.

Jaymay - "Sea Green, See Blue"
Singer-songwriter från New York som är ett utmärkt substitut för Feist. Albumet Autumn Fallin' från förra året har gått varm i ipoden den senaste tiden.

Phosphorescent - "Wolves"
Fleet Foxes trummis Josh Tillman tipsar på Per Sindings L:s blogg om Phosphorescent, eller Mathew Houck som han egentligen heter. Hur hans musik låter? Ja, kanske som en korsning mellan Will Oldham och Bon Iver. Och det innebär musik som träffar som en pil i hjärtat. ("Wolves" hittar du på hans senaste album Pride.)

Nyhet på bloggen: En blivande storebrors funderingar

Nästa år blir jag pappa för andra gången.

Därför kommer jag framöver att lägga upp en intervjusvit med Elias, 3 år, som behandlar en blivande storebrors tankar om de förändringar en bebis innebär.

En första intervju är genomförd. I den tar Elias bland annat upp bebisars rätt till bostad och namn, samt andra filosofiska och praktiska funderingar.

Jag har döpt intervjun till: "Bebisen får ligga på soffan!"

---

Vashti Bunyan - "Brother"


Recension: Leonard Cohen, Scandinavium 12 oktober.



I söndags såg jag Leonard Cohen. Cohen, vars konsert i somras på Sofiero i Helsingborg fick Jan Gradvall att löpa amok i anteckningsblocket och beskriva den som den mest givna fempoängaren någonsin, och göra jämförelser med Van 73, Dylan 66 och Elvis 55. Sådana skriverier genererar vissa förväntningar. Minst sagt.

På väg in i Scandinavium möts jag av en tämligen åldrad publik och en hel del kända ansikten. Nedanför vårt sällskap sitter bland annat Tomas Von Brömsen. (När jag passerar honom undertrycker jag tvångstanken att spontanskrika "HEBBE LELLE, PAPPA SKA GÅ PÅ CAFÉ JAPAN MED FRÖÖKEN NELSSON Å DANSA HULA HULA", mitt gamla paradnummer bland imitationer.)

På scengolvet ligger en gigantisk turkisk matta och scenen omgärdas av tygdraperier som med hjälp av golvlampor skiftar i alla regnbågens färger. När draperierna för en stund blir mörkröda saknas bara en baklängestalande, dansande dvärg och du har The Black Lodge i Twin Peaks. 

In på scen kommer musikerna, tätt följda av en spänstigt småjoggande Leonard Cohen. Jublet som möter den 74-årige giganten är mäktigt. Leonard ser rörd ut och lyfter med ett leende sin hatt till tack och startar konserten. 

Och konserten är en mäktig upplevelse. Redan efter tre fyra nummer inser man att man kommer att få uppleva något utöver det vanliga. Cohens låtkatalog är ofattbar stor, nästan outtömlig. Under tre timmar spelar han den ena klassikern efter den andra. So Long Marianne, Take this waltz, In my secret life, The Partisan m.m. är mästerliga. Ljudet är kristallklart. Musikerna som backar upp honom är fantastiska, särskilt gitarristen som under hela konserten briljerar med sitt fingerplock. Körtjejerna, med Sharon Robinson i spetsen, har rent guld i struparna.

Cohens röst (och framförallt hans ord, hans texter) är i centrum och han sjunger varje låt som om det vore för sista gången. Han går ner på knä och fraserar sin lyrik ömsom viskande, ömsom med sin djupa baryton. Han kramar ur varje ord. Inlevelsen är imponerande. Det är fantastiskt att se honom ta tillbaka "Hallelujah" från Jeff Buckley och bjuda publiken på en bergochdalbana av gåshud. Och det är svårt att tro att gubben är 74 år när hans fingrar flyger fram över nylonsträngarna under den makalösa "The Partisan". För att inte tala om hans lika flyhänta "Avalanche".

Allt som allt är detta en magisk afton. Att spela i tre timmar utan att bli tråkig kräver något extra av artisten. Och det har Cohen; han har extra allt.

----

Betyg: 5.

Bäst: Nästan omöjligt att välja. Någon av "The Partisan", "Take this waltz" eller "Avalanche".

Sämst: Att han inte spelar Sisters of Mercy och Chelsea Hotel.


Är det bara jag som undrar?

Lagerbäck och fotboll. Två ord som inte bör kombineras.

Sverige gör en bra match mot Portugal. Absolut. Jag har bara en invändning. En viktig sådan.

Varför byter Lagerbäck inte in Marcus Berg?

Så här är det. Innan matchen aspirerar två spelare på platsen bredvid Zlatan. Johan Elmander och Marcus Berg. Den ene är etablerad. Den andre oprövad. Den etablerade säger öppet att han är ur form, den oprövade att han aldrig varit bättre. Valet står alltså mellan en kall spelare, och en glödhet dito - som öser in mål från alla möjliga och omöjliga lägen, oavsett i vilket lag han spelar.

Riskanalytikern Lagerbäck väljer föga förvånande Elmander. Dagsform har aldrig varit en viktig faktor för Lagerbäcks laguttagningar, däremot riskminimering. Och riskminimeringstanken kan jag väl köpa när det gäller att välja startande mittfälts- och försvarspelare. Men inte anfallsspelare. Och inte på hemmaplan. Där gäller det att vinna matcher. Alltså: Göra mål.

Elmander springer som vanligt mycket och gör en habil insats och får tack vare smörpass från bland annat Zlatan och Sebastian Larsson fyra (kanske fem) bra målchanser i första halvlek. Han missar alla.

I andra halvlek försvinner han ur matchen.

De sista trettio minuterna väntar jag på bytet som aldrig kommer.

På bänken sitter en glödhet Marcus Berg och och fryser. Ännu en talang i den långa rad av talanger som underkänts av Lagerbäck på grund av dennes obefintliga coachning*.

Är det bara jag som undrar hur länge Lagerbäck ska få hållas?

--------

Dagens låt 2: Mose Allison - "Your Mind Is On Vacation"

* Lagerbäcks coachning består huvudsakligen av två moment:
1. Att med tungan förflytta prillan från vänster till höger, och vice versa.
2. Att luta sig djupare in i avbytarbåset, samtidigt som han växlar positionen mellan de på magen korsade armarna. Ibland är höger arm överst, ibland vänster. That's it!


Back to life. Back to reality.

Det är måndag morgon. Jag är tillbaka från en underbar helg i vår vackra huvudstad. En helg som som avslutades med Leonard Cohen i Göteborg. En 74 år ung Leonard Cohen, som med spänstiga steg sprang in på Scandinaviums scen för att under tre timmar trollbinda oss i publiken med en av årets bästa konserter. Kanske till och med årets bästa. Vilken show! Recension kommer under dagen. 

Morgonens låt är en av gårdagens höjdpunker: Take this waltz.


Gubbjävel!

Innan jag säger något mer vill jag först påpeka - för den som inte redan insett det - att jag älskar musik. Och att jag älskar att upptäcka ny musik.


Men jag har något att erkänna.


Även jag har dagar då jag transformeras till en skeptisk gubbe.


Ni vet vad jag talar om: jag talar om den där gubben som tycker att allt nytt är dåligt, eller i bästa fall en svag kopia av någonting bra. Någonting från förr. Ni vet, gubben som tycker att volymen är för hög, och som på fester envisas med att sänka den varje gång någon ny - och obegriplig - artist ljuder i högtalarna. Bara för att i nästa sekund maxhöja då det kommer någon gammal rökare från 1978. Det är den gubben jag talar om: Gubben som förlorade förmågan att ta in ny musik samma dag han tog studenten.


Jag har varit den gubben de senaste dagarna.


Varje gång jag satt på stereon med någon ny artist, har jag blivit rastlös. Jag har bytt till en ny skiva, blivit rastlös igen, och bytt till någon annan artist.


Och sådär har jag hållit på.


I detta tillstånd duger bara gammal musik. Tom Waits, Bob Dylan, Sam Cooke och allt vad de heter fungerar sådana här dagar som metadon för mina gubbcravings. Får jag bara en rejäl fix är jag redan efter ett par dagar tillbaka på banan. Nyfiken och avgubbifierad.  


Veckans blandband* kallar jag därför kort och gott för: "Gubbjävel!".

01. Iggy Pop - Lust For Life
02. Sly & Family Stone - Fun
03. Beatles - Eleanor Rigby
04. Sam & Dave - Soul Man
05. The Clash - Lost In The Supermarket
06. Joni Mitchell - River
07. Van Morrison - Brown-Eyed Girl
08. Jimi Hendrix - Little Wing
09. James Brown - Say It Loud, I'm Black And I'm Proud
10. Bob Marley- Concrete jungle (live)
11. Bob Dylan - Stuck Inside Of Mobile With the Memphis Blues Again
12. Neil Young - Southern Man
13. The Cure - Lovesong
14. Tom Waits - Ol' '55

* Blandbandet hittar du i vänstermarginalen. Eller här!


Min svågers analys av Lagerbäck inför lördagens VM-kvalmatch

Tidningarna skriver att Lagerbäck har panik. 

Ärligt talat. Vilka har gått sönder?

En 37-årig anfallare som spelar i Allsvenskan.
En 32-årig mittfältare som spelar i Allsvenskan.
En 30-årig mittfältare som spelar i Förenade Arabemiraten.
En 31-årig mittback som förpassats till läktaren i Italienska ligan.

Nu står Lagerbäck där med  Daniel Andersson, Max von Schlebrügge,  Andreas Johansson och 24-årige talangen Samuel Holmén.

Och har panik.

Lagerbäck säger att han har spelarbrist; en sits han själv satt sig i under sina år som förbundskapten.

Om Lagerbäck hade varit en bättre idrottsledare är jag övertygad om att:

Marcus Berg gjort 12 mål på 15 landskamper.
Rasmus Lindgren varit lika given på svenska mittfältet som i Ajax.
Sebastian Larsson spelat i en europeisk toppklubb och gjort en sisådär 25 landskamper.
Kalle Svensson spelat i en europeisk storklubb och gjort en sisådär 25 landskamper.
Oscar Wendt varit en fulländad vänsterback.
Fredrik Stoor varit ordinarie i Fulham.
Kim Källström varit en mycket bättre fotbollsspelare.
Zlatan haft mycket roligare i landslaget.

Kanske hade till och med spelare som Marcus Rosenberg, Kennedy Bakircirogliu  och Alexander Farnerud varit spelare att räkna med på lördag. 


Kvällens låt: Grandaddy - "He's simple, he's dumb, he's the pilot"

Det var väl trist då

Läste precis att Hold Steady ställt in sin Europaturné. Gitarristen Tad Kubler är sjuk. Förhoppningsvis är det inte allvarligare än att han kommer igen. Trist förstås, men jag siktar in mig på det här istället:

Dagens låt: ?

På söndag smäller det.


Så vad fick jag med mig hem från musikcirkeln då?

En hel del faktiskt. Men redan innan cirkeln startade, möttes jag i Bibliotekets lobby av The Gothenburg Combo, en gitarrduo där ena hälften (den blonde gossen) dessutom är min lagkamrat i mitt korplag i fotboll. Needless to say är han en större virtuos med guran än med läderkulan. Fast det är klart; hade han hanterat bollen lika bra som som gitarren hade han förmodligen lirat i Serie A. Kolla in det här klippet så förstår ni vad jag menar:  Gothenburg Combo.

Godbitar jag tog med mig hem från cirkeln:

Band Of Horses - Am I a good man (Cover på Them Two's soulklassiker)

Mink DeVille - Love and emotion (Bortglömd, och upphittad)

Otis Clay - Trying to live my life without you (En soul man på Soul train!)

Mogwai - Batcat (Enligt en deltagare på musikcirkeln så var Mogwai bäst på Roskilde)

Methadones - Say goodbye to your generation (Och dom kallar mig mjukis...)

Joe South - The games people play

Det är måndag morgon och mitt huvud känns så tungt ...

Dagens låt: Geraint Watkins - Chagrin

Walesare som släppt ett vackert litet album: In A Bad Mood. Den här akustiska versionen av "Chagrin" är vemodig som en höstdag.

Pappa är trött och behöver piggas upp



Det är inte någon barnlek att passa barn (om någon trodde det). Och absolut inte en treåring. Den känslomässiga bergodalbanan är omtumlande och tröttar ut mig mer än årets alla spinningpass tillsammans. Addera till detta ett åskväder de luxe under gårdagskvällen, och en gravid fästmö, paniskt rädd för dylika och du har en bra sammanfattning av min torsdagskväll. Som extra krydda till denna anrättning av störningsmoment väcks jag klockan tre på natten av min - som vanligt - nattmössepratande fästmö. Hon sätter sig upp, pekar mot sovrumsväggarna och tackar mig för att jag målat väggarna rosa. "Det var snällt", säger hon med oseende ögon och somnar om.

Något jag inte gör. 

Med andra ord är jag tämligen dränerad på energi idag. 

Veckans blandband* är därför något av en rytmisk Red Bull, en pump för utpumpade, en pick-me-up för pappor (och naturligtvis för alla er andra som behöver plockas upp).

Nu kör vi!

"THE RED BULL MIX"

01. Motörhead - Ace of Spades
02. The Soundtrack of Our Lives - Sister Surround
03. Manu Chao - Welcome To Tijuana
04. Northern State - Away Away
05. Hot Chip - boy from school
06. N.E.R.D. - She Wants To Move
07. TV on the Radio - Wolf Like Me
08. Gang Of Four - Damaged Goods
09. Leonard Cohen - Dress Rehersal Rag
10. Bob Dylan - I Want You
11. Dr. Dre Feat. Eminem - Forgot About Dre
12. Drive-By Truckers - The Righteous Path
13. Nick Cave & The Bad Seeds - Lie Down Here And Be My Girl
14. 50 Cent - Window Shopper

*Blandbandet hittar du i marginalen. Eller här!

När bebisen kommer tänker jag spela den här låten

Xylofon, dragspel och trummor. Cirkusmusik möter fransk film, arrangerat som "Rockabye Lullabys".

Detektivbyrån - Om du möter varg


Mitt sommarlov




Ikväll skall jag för första gången gå på en musikcirkel (gud vad corny det låter!) och det är biblioteket som anordnar den. Förhoppningen är att jag skall upptäcka ny bra musik den vägen. Temat för dagen är "Musik som förgyllt mitt liv under sommaren". Kopplingen till barndomens "mitt sommarlov"- uppsatser roar mig lite, men eftersom jag är ny i cirkeln vill jag naturligtvis starta med en bang och har fått ihop en låtlista som borde göra intryck. 

Så, nu sitter jag här på balkongen och lyssnar på det blandband jag nyss knåpat ihop. Bredvid mig står Elias. Som vanligt är han ömsom en rejäl smärta i stjärten, ömsom en supercharmör. En Dr Jekyll och Mr Hyde med mjölktänder och Bamsepyjamas. 

För ögonblicket har han antagit den trevligare av de två personligheterna. Han kommenterar med hög stämma de människor som med paraply i handen passerar huset: "HAAN SOM GÅÅ DÄÄ NEERE HAA PLERAPLU!". Sedan sjunger han för full hals med i refrängen till Bon Ivers "Skinny Love": "Maa maa maaa MAA MAAAAA". Och det måste sägas: lyckas man få en treåring att sjunga med i en av sina låtar har man per definition lyckats. Då svänger det! Och det skulle förmodligen gjort Bon Iver stolt. Om han bara visste.

"Mitt Sommarlov":

01. The National - 'Start A War'
02. Jim James & Calexico - 'Goin' to Acapulco*
03. Fleet Foxes - 'Mykonos'
04. Okkervil River - 'Plus Ones'
05. Bon Iver - 'Skinny Love'
06. Dennis Brown - 'Westbound Train'
07. Harold Melvin & the Blue Notes - 'Wake Up Everybody'
08. Noah and the Whale - '2 Atoms In A Molecule'
09. Johnny Flynn - 'The Wrote And The Writ'
10. Joe Simon - 'Drowning In The Sea Of Love'
11. Ray LaMontagne - 'Trouble'
12. The Field Mice - 'Emma's House'
13. Townes Van Zandt - 'Waiting Around To Die'
14. Nick Cave & The Bad Seeds - 'Hold On To Yourself'
15. Neil Young - 'The Needle And The Damage Done'
16. Glasvegas - 'Daddy's Gone'
17. The Jam - 'Down In The Tubestation At Midnight'
18. Joe Dassin - 'Les Champs Élysées'
19. Paul Weller - 'Where'er Ye Go'
20. Tom Waits - 'Martha'

De flesta låtarna är redan upplagda på bloggen, men vill du trots det lyssna på blandbandet  "Mitt Sommarlov" så hittar du det här!


Det är sådana här youtubeklipp man bara älskar att hitta ...

Zilverzurfarns dotter, Lykke Li, och Bon Iver rockar loss i en park i LA.

Kolla in klippet här: Dance Dance Dance!

RSS 2.0