Dagens låt: Grounds For Divorce

Jag är skadad, muskelbristning i vaden. Orsaken heter korpfotboll. Ja ja, det var väl väntat antar jag. Så är det att bli äldre. Tiden är inte på ens sida när det kommer till sport, oavsett vad Rolling Stones sjunger. Nu linkar jag omkring på ett ben och säger saker i stil med "oj oj oj" och "åh, vad det är synd om mig". Säg hej till gubben. Dagens låt får därför bli lite av det gubbrockiga slaget. Inte min grej normalt. Men Elbows "Grounds For Divorce" gillar jag. Låten återfinns på senaste albumet The Seldom Seen Kid. Jag är särskilt förtjust i det lugnare partiet (0:54 och 2:22) där sångaren Guy Garvey med en vacker falsett sjunger raden "There's a hole in my neighbourhood down which of late I cannot help but fall". Det är väldigt fint, tycker jag.
 


Musik i podden denna vecka

Veckans spellista handlar med två undantag (Drive-By Truckers och Sufjan Stevens, två fina undantag om du frågar mig) om det förflutna. Och om easy listening. Passar bra i värmen, tycker jag. För att lyssna klickar du på kassettbandet i vänstermarginalen.

[Edit: Jag tänker inte ingående beskriva (vilket jag naturligtvis kommer att misslyckas med) mina vedermödor med att lägga upp blandbandet (alltså spelaren i marginalen). Men låt oss säga att de speedar upp processen gråa hår, en aning. Jag lyckas få klart bandet, sånär som på sista låten, då jag briljant nog väljer att klicka på bakåtpilen (eller vad den heter), varpå allt försvinner. Bara att börja om alltså. När jag återigen "nästan" är färdig med bandet meddelar Internet att "det uppstått ett problem" och bestämmer - över mitt huvud, och utan att fråga om min syn på saken - att stänga ner webbläsaren. Detta är anledningen till att sandsäckar borde vara standard i alla svenska hem. Hursomhelst, med detta vill jag ha sagt att det bakom detta blandband ligger lika mycket kärlek som dedikation. (Ursäkta svamlet.) Varsågod och njut!]

Blandbandet "Bättre förr?":

01. Jackson Browne -
Late for sky
02. The Jam - Down in the tube station at midnight
03. Tindersticks - Can we start again
04. Tim Buckley - Get on top
05. Velvet Underground - What goes on
06. Sufjan Stevens - Sister Winter
07. Stevie Wonder - Higher ground
08. Teenage Fanclub - Your love is the place where I come from
09. The Replacements - I will dare
10. Drive-By Truckers - Two daughters and a beautiful wife
11. R.E.M. - Nightswimming
12. Beach Boys - God only knows
13. Nick Drake - Things behind the sun
14. David Bowie - Heroes

Edit: Länk till blandbandet

"Two minutes in heaven is better than one minute in heaven"

Dagens låt är "Business Time" med Flight of the Concords.
Kolla den fantastiskt roliga videon!

"Making love for two minutes. Cause when it is with me you only need two minutes, cause I'm so intense. Two minutes in heaven is better than one minute in heaven. You say something like: 'is that it?' I know what you're trying to say. You're trying to say 'oh, yeah, that's it!' Then you tell me you want some more. Well...I'm not surprised. But I'm quite sleepy."

Hysteriskt.

Och vill sonen hellre dansa balett, eller whatever, så går det precis lika bra.

Men tumregeln "att alltid ha kroppsvikten över bollen i skottögonblicket", tummar jag inte på. Faderskärlek eller inte. Dagens låt: A Town Called Malice - The Jam (från filmen Billy Elliott).



Lite off topic: Min son fotbollsspelaren

(Följande inlägg bör läsas efter en rejäl tugga salt.)

Det är lite läskigt (som min son säger), men min son är verkligen en Anders i miniatyr. Han utvecklar samma intressen. Samma egenskaper. Redan nu står det klart att han älskar böcker, musik, film och fotboll. Precis som pappa. Att han dessutom aldrig missar en rullande boll, och ALLTID har kroppsvikten över bollen i skottögonblicket gör mig tuppstolt. Inget onödigt drällande med bollen, utan pang på rödbetan. Att se miniatyren dribbla fram över gräsmattan med bollen klistrad (nåja) vid vänsterfoten är stor underhållning, och väcker fotbollsfarsan i mig. Såpass. Den låga tyngdpunken (han är bara 93 cm, vilket underlättar) och den extremt vänsterfotade stilen tvingar mig till en resa i tid och rum för att hitta en motsvarande talang. Jag kan tänka mig att det var så det såg ut i Villa Fiorito utanför Buenos Aires, 1963.  Sa någon Hybrispappa? Galen? Vänta bara, säger jag. Vänta bara.

Ååh, en faders drömmar ...


Om ormar, golvläggning och hustrumisshandlare

Slår upp morgontidningen. "Ormägare saknar tillstånd" skriker rubriken. Jag läser att ingen vet hur många ormar det finns i Göteborg. Och att miljöförvaltningen inte har resurser att kontrollera vilka som har orm. Där ser man! Sådana journalistiska scoop roar mig; de är mer komiska än Sveriges samlade stand-up-kår.

Ägnar dagen åt golvläggning. Idag skall "sketkärringen" på våningen under testas lite, möras upp. Jag hamrar till James Browns livealbum från Apollo Theatre, 1968, och känner mig extremt maskulin. Jag kan riktig känna hur skäggväxten tätnar medan jag knackar lite lite extra hårt på golvplankorna. En annan som gillade att knacka, var ju nämnde James Brown, fast inte golv då, utan fruar. Men kan man bortse från det, plus hallicklooken (inkluderat världens mest fascinerande rakpermanent) och ett allmänt kackigt beteende så är "The hardest working man in show business" en lysande musiker. Det står utom allt tvivel när man lyssnar på livealbumen från Apollo, 1963 och 1968.

Men nu: golvläggning. It's A Man's World!

Uppdatering golvläggning, kl. 12.40: Det är med tårar i ögonen jag skriver dessa rader. Tjugo minuter in i golvläggningen dammar jag tummen i väggen med sådan kraft att halva tumnageln fläks upp. Blodvite uppstår. Tårar trängs tillbaka. Letar plåster. Hittar inget av vuxenmodell. Tvingas ta ett av sonens med Nalle Puh-karaktärer på. Machokänslan är som bortblåst. Det är svårt att behålla den med ett plåster föreställande Nasse på tummen. It was a man's world. To be continued ...

Uppdatering golvläggning, kl. 13.30: Inser att utrymmet jag skall lägga golv på är såpass trångt att jag kommer få såga en hel del. Inser också att kondisen behöver uppgraderas. Svettas ymnigt. Efter två rader pergogolv tycker jag att en kaffe och cigg känns välförtjänt. Bränner den skadade tummen med tändaren.

Uppdatering golvläggning, kl. 17.50: Golvet är på plats. Det blev snyggt. Inga ytterligare blessyrer, om man bortser från att jag kl 16.25 - osannolikt nog - drämmer den skadade tummen i samma vägg ännu en gång, med obligatoriska tårar och rop efter "mamma".  Men rent tekniskt är det ju samma blessyr. Nu; öl!



Recension: Angus & Julia Stone - A Book Like This (Album)

image42

I lördags tipsade jag om det Australiensiska syskonparet Angus & Julia Stone, och albumet A Book Like This (2007). Lite väl kortfattat, tycker jag såhär i efterhand. Nu lägger jag ut texten lite, det förtjänar både albumet och syskonen.

A Book Like This är bra. Riktigt jävla bra till och med. Gillar man akustiskt/folk, så är det här ett album utan svackor. Och det fullkomligt rivstartar. Redan efter fem låtar har jag markerat fyra av låtarna i podden som favoriter. Och det är "unheard of", det har aldrig hänt förut; men så mycket gillar jag låtarna - direkt. 

Musiken är lika enkel som vacker. Angus skriver låtarna. De bygger på en krispigt plockande gitarr, med en briljant känsla för melodier. Bra sång, toppat med underbara stråkarrangemang, skapar en fyllig till väldigt fyllig ljudbild. Syskonen varvar sånginsatserna. Angus röst har den där perfekta hesheten, och är som gjord för melankoliskt vackra melodier som "The Beast", "Bella" , "Just A Boy" och "Silver Coin". Julias hesa, lite barnsliga, röst (vilken måste vara nära släkt med Miss Li) passar å andra sidan perfekt för mer hoppiga låtar, som exempelvis den oemotståndliga "Here We Go Again". Totalt sett är detta en kanonplatta, som man vill höra igen, och igen ... och igen.

Betyg: (4 av 5)

Favoriter: "Just A Boy", "Bella", "Here We Go Again", "The Beast" ...


"Just A Boy"



"Silver Coin"

"Come on skinny love what happened here"

Bon Iver live. Han kramar ur "Skinny Love" fullständigt. Oh, My my my my my my... Och jag som redan älskade låten. Fuckin' amazing!
Edit: Gåshudsvarning vid 2:27.


Dagens tips: "The Beast" - Angus & Julia Stone




Låten är skriven av det Australiensiska syskonparet Stone. Du hittar den på den utmärkta plattan "A Book Like This".

En retrospektiv fredagsmix

Denna vecka har för mig mest handlat om The Jam och Paul Weller. Utöver det har veckan varit väldigt retro. Och det är alltid väldigt trevligt. Klicka på kassettbandet i vänstermarginalen för att lyssna.

Fredagsmixen: "det var bättre förr"

The Jam - A Town Called Malice
Townes Van Zandt - Waiting Around to Die
The Smiths - This Charming Man
Dennis Wilson - Thoughts Of You
Bob Dylan - Don't Think Twice, It's All Right
Scott Walker - The World's Strongest Man

Varför inte en morgonöl...

Fredag morgon och strålande solsken. Klockan är sju.  In i sovrummet tassar sonen med ett leende som endast begränsas av ansiktsbredden. "Vill du ha en ööl...paaappa?". "Ehh..kanske senare", skrattar jag. "ÖÖL...PAPPA!", fortsätter han. Leendet är som bortblåst. "Men, man dricker inte öl på morgonen", försöker jag. "ÖÖÖL!". "Okej, okej, jag lovar att dricka öl, SEN, när du kommer hem från dagis". Min son nickar förnöjt. "Pappa dricka ööl ... sen", säger han och troppar iväg ut ur rummet.

Ikväll blir det fest ... tydligen. 

Dagens låt:

Drive-By Truckers - Daddy Needs A Drink


Återfall i gamla synder

Heter det: jag har "tagit" ett återfall, eller jag har "fått" ett återfall? Jag tror att båda varianterna används. Den ena antyder eget ansvar, den andra att man är ett offer. Hursomhelst. Jag har tagit ett återfall (Åh, vad subtilt och elegant och självgott jag upphöjer mig själv som ansvarsfull. Hmpff.). Jag röker igen. Och efter tre års nikotinfrånvaro märker jag att varningstexterna baktill på paketen är mer fylliga än tidigare, mer ödesmättade. Eller - om man så vill - mer konkreta i sitt budskap: du kommer dö grabben, bara så du vet!

Det får till följd att jag väljer cigg baserat på vilken varningstext jag står ut med att läsa. Förnekelse är ju en förutsättning för en rökare. Åtminstone nuförtiden. För det kräver sin man att lättjefullt njuta av livet till texten "Rökning dödar." (en text de flesta paket har på framsidan numera). Därför vänder jag på paketet för att leta upp ett paket med lämplig varningstext. "Rökning kan leda till en långsam och smärtsam död" åker raskt tillbaka i hyllan. "Rökare dör i förtid" likaså. För ett ögonblick funderar jag på att ta ett paket som lyder: "Skydda Barnen. Utsätt dem inte för passiv rökning". DET hade varit en finfin hämnd för alla passiva luktstunder man utsätts för som förälder ("mohahaha", skrattar jag för mitt inre, samtidigt som jag bekymrar mig för de morbida vägar min hjärna tar i fantasin). Jag väljer till slut ett paket med texten "Rökning får din hy att åldras". Den texten kan jag blossa till. Jag fruktar inte åldrandet.

Dagens låt: Rufus Wainwright - Cigarettes and Chocolate Milk


Silly walks och bra gålåtar

Utan att inse det har jag upptäckt att jag har en stor faiblesse för gångstilar. Udda sådana. Jag har omedvetet, och under längre tid, ägnat mig åt gångspotting. Att det är så, står klart för mig när jag, utanför mitt hus, möter två äldre män, vilka går på led i en synkroniserad passgång. Det är en obeskrivlig uppenbarelse att se dessa frisedlar passera.

Den formidabla synen tvingar mig att lägga band på mig för att inte stirra som en treåring, vilket jag naturligtvis misslyckas med. Medan jag oblygt stirrar börjar jag tänka på andra gångarter som roar mig, här, på min gata i stan. Och det är många. Där jag bor vimlar det av pensionärer, och dessa har haft decennier på sig att förfina sina sillywalks. Här bor "på-väg-att-missa-bussen-tanten". Här bor "tanten-med-de-osynliga-resväskorna". Och här bor "mannen-med-sorgliga-nyheter-hemifrån". Fantastiska och fascinerande gångstilar allihop. "På-väg-att-missa-bussen-tanten" har en lätt framålutad och springande gångstil vilket gör att hon (som namnet antyder) alltid ser ut att vara tre minuter sen till bussen. (Att hon dessutom har en grävlingsliknande grå mittbena à la Kjell-Olof Feldt, skapar bara ytterligare en känsla av att hennes liv är en evigt stressad morgon. Kanske skulle man döpa om henne till "fan-jag-missar-bussen-och-jag-som-inte-ens-hann-tvätta-håret-tanten".) 

"På-väg-att-missa-bussen-tanten" i all ära, men kungen av silly walks går under namnet "Bakåtlutarmannen". Han är genial. Han trotsar alla naturlagar. Hans fötter är alltid cirka femti centimeter framför torson. Huvudet är i sin tur alltid tjugo centimeter bakom torson. Det är som om en osynlig cowboy med ett osynligt lasso håller honom tillbaka i ett lika milt som stadigt grepp. (Ibland misstänker jag att det är hans fräna odör som gjort den säregna gångstilen nödvändig. Kanske han helt enkelt försöker undvika sin egen lukt?) Hursomhelst, Denna förmänskligade ostbåge ser man på mils avstånd. Och med denna Newton-hånande hållning som bas, traskar han gatan fram och slänger upp en yvig arm till hälsning till alla han passerar. Världsklass.


Gålåtar:

Freddie Wadling (feat. Stina Nordenstam) - Walk
Tom Waits - Walk Away
Neil Young - Walk On
Lou Reed - Walk on the Wild Side
Rory Gallagher - Walkin' Blues




Musik jag borde återvända till lite oftare: Iron and Wine

Översteskägget Sam Beam, a.k.a. Iron and Wine med en av de vackraste (snacka om trollmorvarning!) låtar jag vet: "Cinder And Smoke".
 


Musik jag ständigt återvänder till: Belle and Sebastian

image41

Skottarna Belle and Sebastian är fantastiska. Och med influenser från bland annat The Smiths, Nick Drake och Velvet Underground kan de kanske inte vara något annat. Men deras sound är unikt. B&S låter som ingen annan, och de gör mig alltid glad med sin textdrivna och glada pop. Albumen fullkomligt flödar över av sinnesjukt bra poplåtar: You're Just A Baby, The State I Am In, The Boy With The Arab Strap, Maybe, Dirty Number Two, Get Me Away From Here I'm Dying. För att nämna några. Slutsats: Belle and Sebastian bör återfinnas i varje sann musikälskares skivhylla*. Punkt.

Belle and Sebastian - "Get me away from here, I'm dying"



*Album som är minimikrav: The Boy With The Arab Strap, If You're Feeling Sinister, Tigermilk.

Om dylancovers, tragiska konserter och att äta bajs.

Visste du att ekorrar äter leverpastej? Inte jag heller. Men det fick jag veta igår när jag bytte blöja på min son. I vanlig ordning stod sonen inne på sitt rum med sitt tolv bitars Kalle Ankapussel. Ett pussel han lärt sig utantill, och som han smackar ihop på samma slöa och lära-sig-utantill-coola sätt man varje jul ser Karl-Bertil Jonsson hantera postsorteringen på. Han är så djupt inne i pusslandet att han inte märker av den odör som långsamt fyller det femton kvadratmeter stora rummet. Efter ett tag gör jag det. En arm av fekalier letar sig ut till vardagsrummet, och till min näsa, där jag intet ont anande sitter och läser om den bisarrfula Pinocchiostaty de förfulat Borås med.

Jag går in till sonen.

"Har du bajsat", frågar jag. "Naaee..inte bajsat", säger han. (Varför barn, trots översvallande bevis, ljuger om sin avförings vara eller inte vara, är för mig ett av livets stora mysterier. Förmodligen handlar det om att de inte har tid att bekymra sig över sådana petitesser. På sätt och vis är "naee..inte bajsat" blöjbarnets motsvarighet till när Jesse Ventura säger "I ain't got time to bleed" i filmen Rovdjuret) Efter ett tag ger han med sig, följer med till toaletten, och låter mig göra det som måste göras. Medan han ligger där i en stinkande spreadeagle säger han: "pappa äta bajs!". Varför han väljer att bita den hand som torkar honom är oklart, men det leder till en intressant diskussion om vad som kan tänkas få honom att tro att jag skulle tycka det är gott. Han kiknar av skratt. "Naee, pappa inte äta bajs...det smaakar inte gott...tordyvlar äter bajs". Det sista är, faktiskt, sant. Kunskapen har han inhämtat från en Vad Äter Djuren?-bok som han läser hos mormor. "Ekorrar äter inte bajs", fortsätter den lille professorn sitt anförande, "ekorrar äter leverpastej."

***

Under torsdagen deltar jag i ännu en förnedrande (dels i betydelsen av ens eget oundvikliga åldrande, vilket innebär långsamma och skadebenägna ben, och dels i betydelsen resultatmässig förnedring) korpmatch i fotboll. Efter matchen går jag med mina fotbollskamrater till Kometens innergård för en öl. Jag väljer detta samkväm istället för att följa med min vän musikkritikern till Pusterviksbaren, för att se det gamla indiebandet Television Personalities. Detta visar sig vara ett klokt val. Musikkritikern ger dagen efter konserten en överkorsad tidning, och beskriver upplevelsen som en tragisk uppvisning i mänskligt förfall. Sångaren Daniel Traceys liv är en parallell till Kevin Rowlands i Dexy's Midnight Runners. Redan efter fem låtar ber Tracey publiken om ursäkt; han säger att de förtjänar mer för de 140 kronor de betalat. Basisten har lämnat scenen och ligger bredvid och spelar. Tracey berättar för publiken att han har dricker för mycket, men att han skiter i vilket. Han hånar sina bandmedlemmar. Då och då låter han undslippa sig ett litet upplyftande "fuck off" till sina medmusikanter, en tvivelaktig moralboost kan man tycka.

Själv sitter jag, som sagt, med vänner på den oglamorösa innergård som Restaurant Kometen erbjuder, ett stenkast från Hedens grusplaner. Vi diskuterar musik och fotboll. Jag har iPoden med mig. Jag låter denna vandra laget runt. I tur och ordning lyssnar vi på Bon Iver (vilket uppskattas storligen), Fleet Foxes, Dylancovers från I'm Not There och Cohencovers från soundtracket till I'm Your Man. Jag och David konstaterar sorgset att vi båda missar Leonard Cohens konsert i Köpenhamn, samtidigt som vi oroar oss för att detta kan vara sista chansen. Jag och förskoleJohan (prefixet "förskole" har någon extremt kreativ person försett Johan med eftersom att han arbetar som förskolelärare; nu kan han inte bli av med det) diskuterar Dylancovers kontra Dylanoriginal. Vi är oense. Jag är av åsikten att det finns låtar i hans katalog som gjorts bättre av andra, till exempel av Hendrix och Antony Hegarty (vars version av Knockin' On Heavens Door, faktiskt, fick mig att uppskatta låten, på riktigt). FörskoleJohan håller inte med. Han är en renlärig Dylanist och har inga andra gudar jämte Dylan (möjligen Brian Wilson). Han säger att ingen kan vara bättre på att vara Dylan än Dylan själv. Och det låter ju rimligt. Men jag är inte säker; åtminstone inte när jag hör det här:


Dagens låt: Falling and Laughing (Orange Juice)

Edwyn Collins är en grym kille. Orange Juice var ett grymt band. "Falling and Laughing" är en grym låt.
 


Musik jag diggar till just nu ...

Titta till vänster på bloggen. Jag har efter stor möda och ännu större besvär lyckats få dit en iPod. Där tänker jag i fortsättningen - med anmärkningsvärd regelbundet - lägga upp låtlistor. Tanken är att göra musiktipsandet mer lättillgängligt. Jag gillar och kommer även i fortsättningen posta Youtubeklipp, men kvalitén varierar ljudmässigt, dessutom är det svårt att hitta dagsfärsk musik där. Så, med det sagt, här kommer musik jag lyssnar och njuter av just nu. (Och vill man inte lyssna är det bara att pausa musiken.)

Veckans spellista:

Martha Wainwright - See Emily Play
En ypperlig Pink Floyd-cover från kommande albumet. Skriven av Syd Barret, som sömndrucken och hallucinerande såg nämnda Emily springa omkring i skogen. Normalt?

Windmill - Tokyo Moon
Lågmäld och hjärtskärande brittisk indie med skönt gnälliga röster och smittsamma körer. Låten kommer från det finfina albumet Puddle City Racing Lights.

Spiritualized - Death Take Your Fiddle
Melankolisk ambient/shoegazing/noisepop, typ. Skön musik från albumet Songs in A&E.

Fleet Foxes - English House
Aktuella för Way Out West. Och mina favoriter just nu. "English House" är en av anledningarna.

Van Morrison - Caravan
En gudabenådad sångare tillsammans med lika gudabenådade musiker. Van the man och hans vänner visar var det berömda skåpet skall stå.

Klaxons - Golden Skans
Överjävligt bra låt (förra årets bästa?), från ett överjävligt bra band.

Lemonheads - Rockin Stroll
Tack vare nyreleasen av It's A Shame About Ray har jag under veckan lyssnat på denna klassiker. Den håller fortfarande.


Nattmusik: Nick Cave & PJ Harvey - Henry Lee

Nick Cave (med en hockey-/ höjdhopparfrilla som skulle knäckt både Sjöberg och Tränhardt) och PJ Harvey, två personliga favoriter i en underbar duett från Caves Murder Ballads. Briljant.



Månspotting, flygplanspotting och tvååriga pedagoger

Jag och Elias är ute och går. Det är vackert väder. Den blå himlen bryts endast av en vit jetstråle från ett flygplan. Den senaste tidens gynnsamma väderlek har gett honom en ny hobby: flygplansspotting. "Där", ropar han glatt när han får syn på planet, "titta flygplanet pappa!". Han stannar upp och tittar uppfordrande på mig; nu kräver han att jag bekräftar hans spotting."Ja, där är ett flygplan", svarar jag lojt. Han tittar misstroget på mig och upprepar orden "ett flygplan pappa". Han tittar åter på mig, nu med en granskande blick. "Mmm, ett flygplan", svarar jag för andra gången, denna gång med - om möjligt - ännu mindre engagemang. 

Elias märker naturligtvis att mitt intresse för planet inte riktigt synkar med hans. Därför lutar han sig irriterat framåt, samtidigt som han gör sin arga-pappa-imitation (vilket innebär nerdragna ögonbryn och en hårt spänd mun) och skriker "FLYGPLAN!!". Jag inser att vi inte kommer gå en meter till förrän jag visat flygplanet vederbörlig uppskattning. "JA, OOOJ, VILKET FINT FLYGPLAAAN", säger jag, överdrivet artikulerat och upphetsat. Elias ser nöjd ut. "Va fräckt", konstaterar han.


Vi fortsätter att gå. Efter några meter får han syn på månen, vilket leder oss in på hans andra hobby: månspotting. Han stannar återigen och viftar ivrigt med händerna mot himlen. "TITTA PAPPA, MÅNEN". "Ja där är den", svarar jag. "Månen, pappa", upprepar han. "Ja, där är den", svarar jag. Och så där håller vi på. Han säger: "månen", och jag svarar: "ja, där är den". Vi upprepar proceduren sisådär tio gånger. Till slut vänder han sig mot mig med ett milt leende och en inövat pedagogisk min. Sedan talar han till mig med ett tonläge som man normalt bara hör på förskolor:

"Pappa ... kan du säga måne?"



Dagens låt
: Iggy Pop - "Lust For life"


Det är aldrig för sent för ett andra intryck

Idag har jag lyssnat på Radiohead. Det gjorde jag inte förr. Varför vet jag inte. Vissa band kommer man sig helt enkelt inte för att lyssna på, antar jag. Trots att man vet att dom är bra. Att det blir så kan ha flera orsaker. Första intrycket man får av bandet är naturligtvis viktigt. En "dålig" låt. Ett "fult" skivomslag. Ett tråkigt minne. Eller ett "konstigt" bandnamn (vilket för mig kan leda till att jag nobbar ett band i över ett decennium). Allt kan innebära att man avfärdar ett band, för att (eventuellt) långt senare ge det en ny chans. Och då tack vare ett andra, bättre, intryck. 

För mig var Radiohead* ett sådant band. 

Låten Jigsaw Falling Into Place var det andra intrycket.

Så nu fyller jag igen det svarta hål jag kallar Radiohead. Och jag gillar verkligen vad jag hör. Jag diggar deras sound. Det är liksom mjukt och hårt, samtidigt (som en musikalisk motsvarighet till philadelphiaost på vasaknäcke). Och med låtar som "Pyramid Song", "Knives Out", "Planet Telex", "Just", "My Iron Lung", har jag nya favoriter i podden.


"Street Spirit (Fade Out)"

 

* Radiohuvud kvalificerar sig definitivt i kategorin konstiga bandnamn. Vad är ett radiohuvud egentligen?

En av förra årets bästa låtar: "The Devil"

Jag älskar låtar som är uppbyggda som PJ Harveys "The Devil". Jag älskar när en låt tar sig tid, håller mig på halster; för att sedan brisera.

Och när man hittar en sådan låt vill man naturligtvis dela med sig. Så man trycker in cd:n i spelaren samtidigt som man trycker mute på teveapparaten. Och så startar låten.

Olyckligtvis är det i just den här sortens låtar som man tvingas hyscha förstagångslyssnare, som annars redan efter tjugo sekunder tappar koncentrationen, eftersom en stum Martin Timell samtidigt bygger en trädkoja av kött på TV4, bara för att sedan, vid själva briserandet av låten, vakna upp ur sina handyman-drömmar och upptäcka låtens storslagenhet. För att därefter be den nonchalerade och, med rätta, småsure DJ:n om en omlyssning, eftersom "låten var så bra".

Nedanstående stycke är skrivet för att undvika detta. 

PJ Harvey sjunger här med en skör, nästan viskande, röst. Rösten och det monotont klinkande pianot driver låten varsamt framåt, för att bit för bit stegra den mot det crescendo som man instinktivt vet är i antågande (utan att veta när). Och man får vänta relativt länge, drygt halva låten, men efter exakt en minut och trettioåtta sekunder (1:38) blir man rikligt belönad för sitt tålamod. 



Nattmusik: Elliott Smith - A fond farewell to a friend


Run that body down

Jag har precis joggat. Det är ingen favoritsyssla direkt, men den tilltagande accessoaren runt midjan kräver det; även om jag förnekar dess existens. I mitt huvud är jag för alltid en vältrimmad tjugoåring. Ibland funderar jag på om jag lider av Body Integrity Identity Disorder (BIID), den där extremt sällsynta psykologiska störning som får i övrigt sansade människor att amputera sina lemmar för att känna sig "normala". Av någon ologisk anledning upplever de att kroppsdelen inte tillhör deras kropp; därför måste den avlägsnas. Jag läste om en man i Chicago som byggde en giljotin och kapade sin vänsterarm. Sedan dess är han lycklig. Ungefär så känner jag inför min midja för tillfället. Den tillhör inte mig. Den skall inte vara där. Kanske man skulle packa in den i kolsyreis och tvinga läkarna att amputera bort den. Det skulle göra mig lycklig. Dessutom skulle jag slippa joggandet. 


Paul Simon
- Run That Body Down


På torsdag spelar Television Personalities på Pusterviksbaren

Gårdagens rosévin lyckades nästan med sin illasinnade plan att hålla mig borta från datorn. Men, med fem minuters marginal hinner jag klämma in dagens låt: "Part Time Punks" av Television Personalities. Ett band som för övrigt kommer till Göteborg och Pusterviksbaren på torsdag. Kul!



Pheew, dom skojade verkligen inte när dom sa värmebölja.

Strupen väser. Tungan klibbar. Kroppen kräver iskall öl. Nu. Men det får vänta för jag tyckte att det skulle vara en bra idé att hämta min bättre hälft på hennes jobb. Bara för att jag gillar att köra och lyssna på hög volym. Men det var ju - vid närmare eftertanke - ingen bra idé alls. En öl på balkongen är ju mycket bättre. Det vet ju alla.

Varsågod, här kommer lite musik i sommarvärmen.

The Cave Singers - Dancing On Our Graves

My Morning Jacket - Touch Me I'm Going to Scream Pt 1

Isley Brothers - That Lady (pt 1 & 2)

Musik bra nog att dö för ...

image40

Igår spelade jag fotboll utan att skada mig och det var trevligt. Och ovanligt. Som föredetta föredetting drabbas jag numera av sträckningar redan under uppvärmningen. En gång fick jag till och med ryggskott redan i omklädningsrummet när jag böjde mig ner för att knyta skorna. En lika sann som tragisk anekdot.

På vägen till matchen går jag i vanlig ordning väl innesluten i min iPod och låter mig villigt ledas av folkhoparna. Podden gör mig till en potentiell trafikfara. Eller det var fel uttryckt, podden gör mig till ett potentiellt trafikoffer. Jag bara går. I stans mest olycksdrabbade korsning är det röd gubbe. Folkhopen börjar gå. Och jag med. Jag tittar inte ens efter om det är säkert; jag litar blint på att folkhopen har kontrollerat att vi inte står inför ond bråd död. I värsta fall har jag ju ett alldeles utmärkt skydd i form av de två personer som går på led på min högersida. Krockkudden bestående av 140 kilo kött får mig att känna mig trygg. Så jag promenerar obekymrat vidare, lyssnandes på Van Morrisons "Gloria" från det briljanta livealbumet It's Too Late To Stop Now, en av världens genom tiderna bästa liveplattor. Om en bil med mitt namn mejar ner mig nu, dör jag åtminstone till briljant musik.

Van Morrison - Gloria (Live: It's Too Late To Stop Now)

Musik bra nog att dö för.


Dagens låt: Blister in the sun

Jag sitter återigen framför datorn för att lägga upp en "dagens låt". Min son sitter framför teven och kollar (för 403:e gången) på sin favoritfilm Findus och Pettson "Kattonauten" och äter riskakor. Eller "griskakor" som han fått för sig att de heter. Under gårdagskvällen trillade jag nästan av stolen av lycka då Gorillan la upp "Loveless Love", en för mig okänd låt av ett för mig lika okänt band: The Feelies. Hur jag kan ha missat den övergår mitt förstånd, ett förstånd som det i och för sig inte är så mycket att yvas över. Men ändå. Mig veterligen så levde jag under 1980, då låten släpptes. Åtminstone är det så jag minns det. Men jag kan ha fel. Kanske blev jag bortförd av Aliens eller kanske en av mina alla sovmornar blev alltför lång. Kanske vaknade jag igår.

Hursomhelst, fokus nu, dagens låt var det. Den poppade på sätt och vis upp i Kommentatorsfälten på ovan nämnda blogg där det yvades om att Violent Femmes debutplatta faktiskt var något som det borde yvas om. Och det håller jag med om. Dagens låt "Blister in the sun" är öppningspår på albumet. Första gången jag hörde den var i filmen Reality bites. Ethan Hawkes spelade mot Winona Ryder. Ethan var en rock 'n' rollslacker med kvinnotycke. För mig var det en rollbesättning som gjorde filmen omöjlig att tycka om, jag kunde inte tro på det, på honom. För mig var han fortfarande den stammande killen i Döda Poeters Sällskap, och det borde han varit för Uma Thurman också. Ethan må vara en reko kille, men har var inte med på min shortlist över Umas potentiella makar, om man säger så...

"Blister in the Sun" är däremot en klassiker.



"Helgdagsfock åt far, och söndagskjol åt mor..."

Min tvåårige son, Elias, gillar tre saker: fotboll, böcker och musik. Framförallt musik. Han älskar att sjunga, och antalet memorerade låttexter börjar bli tämligen imponerande. Men det räcker inte att bara lära sig texter och melodier. Elias ägnar stor möda åt att hitta alternativa sätt att framföra låtarna på. (Ungefär som The Beatles gjorde under sin tid i Hamburg.) Just nu är han inne i en Ramones-fas. Eller kanske beror hans nya sångstil på att han ofrivilligt överdoserat The Replacements. Hursomhelst. Bä bä vita lamm har aldrig låtit så rå och oproducerad som nu när Elias marscherar runt vardagsrumsbordet och skriker ut "heldagssfock* åt faar, Å söndassjool åt MOOR", samtidigt som han hytter med händerna ovanför huvudet som valfri huligan i wiseguys eller firman.


Dagens låt: Bastards of the Young med The Replacements

*Att han sjunger "helgdagsfock åt far" är i sig stor humor. Det är som en slags freudiansk felsjungning för att hjälpa farsan att komma till. Man tackar.


Boktips: Killing Yourself to live - 85% of a true story (Chuck Klosterman)

image39

Spinjournalisten Chuck Klosteman kör tusentals mil över hela USA i sin silvergrå Ford Taurus. Resans mål är död och rock 'n' roll. Under tjugoen dagar undersöker han alla möjliga platser och sätt som rockstjärnor har dött på för att lista ut "varför det det smartaste karriärdraget en musiker kan göra är att sluta andas". Detta är en fantastisk bok om rockmusik. Skriven med en underbar humor och självironi. Betyg: 4 av 5. 

Utdrag ur boken:
"Jag kör norrut igen, mot Rochester, Minnesota, för att träffa två av mina närmaste vänner från college och deras underbara fruar. Jag älskar att träffa de här killarna och de är två av de femton personer i hela Amerika som jag litar på. Men det finns en sak som gör mig nervös inför att träffa dem: jag är alltid rädd att de skall tro att jag blivit drogberoende och ibland oroar jag mig för att de i sitt inte så stilla sinne dömer mig för det. Hursomhelst har de fel. Så här vet du om du (eller någon du känner) har ett drogproblem: var uppmärksam på vilken cd de använder för knarkhantering.
      När man sorterar bort frön från marijuana eller hackar upp nyinköpt kokain använder man vanligtvis ett cd-fodral som underlag för operationen. Cd-fodral är konstruerade för detta ändamål. Och när man är ung och entusiastisk och enbart använder droger för nöjes skull väljer man alltid en cd som på något sätt är symbolisk för hela upplevelsen: För marijuana väljer man Pink Floyds Wish You Were Here eller My Bloody Valentines Loveless eller Thin Lizzys Jailbreak. Om man finfördelar kokain med sitt Visakort använder man fodralet till Sabbaths Vol. 4 eller Neil Youngs Tonight's th Night eller Be Here Now av Oasis. Men om du någon gång når en punkt där du inte längre bryr dig om albumets estetik, om du inte ens bryr dig om vilket album du plockar från hyllan och du kommer på dig själv med att hälla kokain till ett värde av sjuttio dollar på Men at Works Business as Usual, då har du ett drogproblem. Skaffa Hjälp."


 


Har jag nämnt att detta är världens just nu bästa låt?



Fleet Foxes - "Mykonos".

100 Mästerliga låtar (2) - Let's stay together

Marcellus: At the night of the fight you might feel a slight sting. That's pride, fucking with you. Fuck pride! Pride only hurts, it never helps. You fight through that shit. 'cause a year from now, when you're kickin' it in the Carribbean, you're gonna say to yourself: Marcellus Wallace was right.
Butch: I have no problem with that, mr Wallace.
Marcellus: In the fifth, your ass goes down. Say it.
Butch: In the fifth, my ass goes down.

Replikskiftet är från Pulp Fiction. Quentin Tarantinos Sgt Pepper, filmen som har mer klassiska citat än någon annan. Bruce Willis karaktär, over-the-hill-boxaren Butch, tar emot mutpengar för en läggmatch av no-nonsense-gangstern, Marcellus Wallace. Som musikalisk fond till denna lågmälda och briljanta scen hörs tonerna av Let's Stay Together, Al Greens romantiska soulklassiker från 1972. Låten liksom rider fram. Rösten är så smooth att det är omöjligt att värja sig. Kontrasten mellan filmscenens två tuffingar och den mjukt sjungande Al Green är perfekt. Textraderna gränsar hela tiden mellan det romantiska och sliskiga. Men håller sig på rätt sida. Och när Al sjunger "let me be the one you come running to", är jag övertygad om att det aldrig skrivits en vackrare kärleksförklaring. Någonsin.

  


När jag ser det här, önskar jag att som ung bytt ut fotbollen mot en gitarr...

Det ser så roligt ut. Så försvinna-bort-i-tid-och-rum roligt. Och det låter fantastiskt.

Klippet är "stulet" från Pitchfork TV. Electro-punkarna !!! och svenska electronicabandet The Field tar en paus för ett jamma tillsammans i Brooklyns Treefort Studios.

Låten heter "Heart of hearts". (Jag råder dig att klicka på länken!)

Tillåt mig att utbrista i ett stort jäkla WOW!


Mystery Jets - Young Love (feat. Laura Marling)

Just nu poppar det upp massor av bra musik. Häromdagen hyllade jag The Last Shadow Puppets briljanta Scott Walker-inspirerade album The Age of the Understatement. Men det finns mer att hämta. Parallellt med skuggdockorna har landsmännen i Mystery Jets släppt albumet Twenty One. Och det får man inte missa. Det musikaliska släktskapet mellan banden är påtagligt. Mystery Jets spelar rak och livsbejakande engelsk pop, av klassiskt snitt. Perfekt för dagar som idag, då solen lyser. Men lika bra för regniga dagar, som substitut för solen. Här är de med "Young Love".

En riktig glädjespridare.


Dagens låt är såklart Sunday Morning

Velvet Underground kickar igång söndagen på bästa sätt.


Ytterligare ett blandband jag inte får festa till ...

Jag och min fästmö tillämpar total (inte övertolka nu) frihet. Det innebär att det är helt okej att hitta på saker på egen hand. När som helst. Och utan knorr. En trevlig ömsedighet som i princip bara utnyttjas av min fästmö. Själv är jag för bekväm. Stannar hellre hemma och läser Killing Yourself to live, Spinjournalisten Chuck Klostermans suveräna muskaliska roadmovie till bok, med podden väl inpluggad i öronen. Och det är gott så. 

Ikväll såg jag återigen min bättre hälft försvinna ut genom dörren för att med raska steg bege sig mot lördagens tjejfest. Fast jag släppte naturligtvis inte iväg henne utan ett rekorderligt blandband. Tiden var knapp, så det rafsades ihop och brändes i en hast. Men det blev bra tycker jag. Så bra att jag nu, när jag ser låtlistan, nästan är lite avundsjuk på henne. Men det blir ytterligare ett blandband jag inte festar till.
Och det är okej med mig, jag har ju Chuck.

The Blandband, med länkar och mp3:or:

01. Jim James & Calexico - Goin' To Acapulco

02. Flaming Lips - Fight Test

03. Fleet Foxes - Mykonos [mp3]

04. Joel Alme - I Never Said I Was Brave

05. Freddie Wadling - Over the Rainbow

06. Okkervil River - Black Sheep Boy

07. Band of Horses - Ode to LRC

08. Neutral Milk Hotel - King of Carrot Flowers, pt 1 [youtube]

09. Marit Bergman - No Party

10. Antony & the Johnsons - Crazy in Love

11. Eldkvarn - Fulla För Kärlekens Skull

12. Spoon - Rhthm & Soul

13. Beirut - Elephant Gun

14. Miss Li - I'm so Poor Won't You Lend Me Some Money

15. The Last Shadow Puppets - My Mistakes Were Made For You [mp3]

16. Sublime - Santeria

17. Big Star - Thirteen

18. Band of Horses - Funeral

19. The Smiths - Girlfriend in a Coma

20. Johnossi - Family Values [mp3]

21. Duffy - Hanging On To Long [mp3]

******


Nyhet i skivhyllan värd att hylla

image35

The Last Shadow Puppets - The age of the understatement  (Domino Records)
[Myspace]

Polarna Alex Turner (Arctic Monkeys) och Miles Kane (The Rascals) har skapat ett av årets hittills bästa album. Om det ligger någon sanning i talesättet att "amatörer lånar, medan genier stjäl", så får man väl anta att The Last Shadow Puppets är genier, för det här albumet låter jävligt mycket Scott Walker i mina öron (lyssna bara på "My mistakes were made for you"). Och det låter jävligt bra. Det är nutida 60-talspop, inkluderat magnifika stråkarrangemang, ekon och Ennio Morricones spaghettiwesternmusik. Med melodier att dö för. Hade albumet gjorts 1970 hade det mycket väl kunnat heta Scott 5. 

För mig som är såld på både Scott Walker och Arctic Monkeys, är detta inget annat än himmelriket paketerat i ett cd-fodral. 

Betyg: 4,5 
Favoritlåtar: My mistakes were made for you, The age of the understatement 

Vilken musik spelar man när man vill jävlas med sina grannar?

I våningen under oss bor en riktig häxa, eller som det heter på Latin: "Tantus Exkrementus", eller "sketkärring" som man säger i vardagligt tal. Bakgrunden till mina känslor är som följer. När vi flyttade in mötte vi allt som oftast tanten på våningen under (vid denna tid kallade vi henne inte för "sketkärringen", utan kort och gott "fjäsktanten") i trapphuset.


Vid dessa slumpmässiga möten slog hon nästan knut på sig själv för att vara till lags. Lismande och bugande som en medeltida lakej smickrade hon både mig och min fästmö. Vi var fina människor lät hon meddela - på ett närmast generande sätt. Anledningen till fjäskandet antog vi från början vara en konsekvens av hennes medelålders, och inte helt friska, dotter som bor i uppgången bredvid. Dottern hade för vana att från balkongen skrika könsord till dem som passerade på gatan nedanför. Om det var barn eller vuxna tycktes inte spela någon roll.


Och det är klart, detta var naturligtvis generande för "fjäsktanten". Dotterns säregna syn på grannsämja skapade för tanten rimligtvis en känsla av underläge gentemot grannarna. Att förstå det kräver ingen examen i psykologi.


Lismandet eskalerade när min son föddes. Han var guds gåva till världen enligt fjäsktanten (och jag höll naturligtvis med). Det hela var en för oss fruktsam relation, trots det överdrivna och generande fjäsket.


Men det var då det.


Sedan lärde sig min son att gå. Vilket sammanföll nästan på dagen med att jag gjorde en omfattande golvläggning, vilken pågick under tre dagar. (Och, bör tilläggas, utfördes enligt bostadsrättsföreningens regler.)


Och sen den dagen är vi i onåd.


Själva avstampet i denna bittra och, numera, segdragna grannfejd var den dag då, den av fekalier överfulla, damen skickade upp sin skogstokiga och könsordsskrikande dotter till vår lägenhet för att klaga. Ironin att skicka just henne är i det närmaste total. Väl framme bankade dottern allt vad hon orkade på vår dörr, skrämde skiten ur både fästmö och son, samt skrek ut sin klagan om störande golvläggning. Och från den dagen hörs från balkongen, utöver utrop om "kukjävlar", även kommentarer om störande barnafötter.


Enkelt uttryckt hittade tanten i oss någon hon inte behövde känna sig underlägsen inför. Nu hade hon någon som störde hennes ljudbild. En alldeles egen syndabock. Min sons naturliga instinkt att springa fram över golvet gav henne en ursäkt att förvandlas från "fjäsktant" till "sketkärring".


I praktiken innebär hennes status som "sketkärring" att hon valt dissandet och undvikandet som strategi. Hon hälsar inte när hon ser oss. Hon vägrar att dela hiss. Faktum är att hon backar tillbaka i tvättstugedörren när hon får syn på oss.  Om hon råkar sammanstråla med någon av oss på vägen till porten tar hon en annan väg, alternativt börjar släntra fram på gatan. Allt för att undvika ett möte.

Detta har nu pågått i snart två års tid!


Det hela är mycket komiskt.


Och det får naturligtvis motsatt effekt. Sketkärringen gör mig trotsig som en treåring. Numera brukar jag ge min son high fives när golvklampet är riktigt högljutt. "Visst får du åka Bobby-car", brukar jag säga till honom. Dessutom spelar jag numera musik med väl tilltagen volym, utan några som helst samvetskval. Det känns som det kvittar liksom.


Och nu tror jag minsann det är dags för lite musik. Vilket leder till min rubrik:

Vilken musik väljer man när man vill jävlas maximalt med sina grannar?

"White Riot" med The Clash bör göra susen ...


Musikodysséen pt 1: Robert Johnson, den vita rockens fader...

Jag har påbörjat ett gigantiskt musikprojekt. En odyssé genom musikhistorien skulle man kunna kalla det. Andra kanske ser det som en kamp mot väderkvarnar ... Hursomhelst. Tanken är att jag skall ta mig fram genom musikhistorien i kronologisk ordning. Målsättningen är att försöka lyssna igenom all (nåja, försöka sa jag) mer eller mindre uppmärksammad musik, från typ 30-talet till idag. (Puh, blir utmattad bara jag tänker på det.) På vägen lägger jag upp de artister som jag tycker förtjänar extra uppmärksamhet.

Vi börjar med Robert Johnson. Den "vita" rockens fader.

image34

Bluesartisten Robert Johnson föddes fattig och dog fattig. Under sin livstid (1911-1938) sålde han endast en handfull av sina 29 (mer är det inte!) låtar, vilka han spelade in 1936-37. Trots det har han haft stor betydelse för den "vita" rocken. Mycket tack vare den 16 låtar långa samlingsplattan Delta Blues Singers som Colombia släppte 1961. (Man kan anta att hans barnbarnsbarn simmar likt Jocke von Anka i cashen plattan inbringat.) Genom albumet fick många upp ögonen för bluesgeniet från Mississippi. Och blev inspirerade till egna stordåd.

Historien känns igen. Briljant artist förblir oupptäckt, fattig och utan framgång i livet, men blir postumt geniförklarad. Dödens slutgiltighet innebär dessutom en exponentiellt ökande beundrarskara. 

Och Robert Johnsons beundrarskara är stor. Nästan ändlös. Musiker, den ena namnkunnigare än den andra, hyllar honom. Keith Richards, Bob Dylan, Robert Plant, Eric Clapton är bara några i den långa raden av fans. Clapton kallar Johnson "den mest betydelsefulla bluesmusikern som någonsin levat". Keith Richards är så besatt att han äger en kopia av Robert Johnsons dödsattest. Första gången Keith hörde Robert Johnsons gitarrspel lär han imponerat ha frågat Brian Jones vem den andre gitarristen var. Han förstod helt enkelt inte att Johnson ensam lät som två gitarrister.

Myterna kring Robert Johnson är många. Efter att "över en natt" ha förvandlats från en medelmåttig till exceptionell gitarrist, föddes den mest kända: att han sålt sin själ till Djävulen för att bli en skicklig gitarrist. Försäljningen skall ha ägt rum i korsningen mellan Highway 61 och 49 i Clarksdale, Missouri; där en stor svart man skall ha tagit hans gitarr, stämt den och i utbyte mot evig fördömelse försett Johnson med övermänsklig musikalisk förmåga.

I "Crossroad Blues" sjunger han om det djävulska mötet.


RSS 2.0