Liemannen

”Vill du ha?”
Han håller fram ett fat med kakor; smutsränder längs kanten, förmodligen inte diskat på en vecka. Sannolikt längre. ”Nej tack, det är bra.” ”Säkert? Köpt på Konsum.” Nikotingula fingrar skakar fatet mot mig. Trugar. Kakorna hoppar upp och ner, går sönder, blir till fler kakor. Jag tittar på honom. En gång i tiden hängde han med Gustav V; spelade tennis med honom, tyckte om honom, ignorerade ryktena. Tillsammans förvandlade de Båstad till ett champagnedränkt tennismecka, men det är längesen nu. Nu är kroppen förkrympt. Ansiktet grått och insjunket. Jag letar efter något tecken på den forna kraften, förgäves, om den finns där döljer den sig väl. ”Jag är mätt”, säger jag till slut, trots att magen värker av hunger. Han ställer ner fatet (”Jajadå, skyll dig själv.”) och tänder en Prince, den tredje på lika många minuter. Han torrhostar och drar tre djupa bloss; det är allt han behöver. Glöden rör sig snabbt som en stubintråd mot filtret. Jag har aldrig sett något liknande. Torrhosta, tre bloss, fimpa. Om och om igen. Han är varningstexten som till slut övertalar mig att sluta röka. Jag tar en klunk kaffe ur koppen jag själv diskat när jag kom, och som jag trots ett närmast tvångsmässigt gnuggande ändå äcklas av. Rummet luktar rök och ålderdom. De vita strukturtapeterna är gula, i taket en sotfläck som flyter ut i ett bläckplumpsmönster som ser ut som liemannen. Ska jag berätta för honom att döden smygtittar däruppe? Nej. Förmodligen vet han redan. 
---



(Bonnie Prince Billy - Death to everyone)

Kommentarer
Postat av: Gonzo

November!!!!!! Jag ryser riktigt bra nu med en överskrift som ger ett annat sken över historien

2009-11-24 @ 16:22:51
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: TP

Suveränt målande shortstory!

Som arbetsskadad inom fastighetsförvaltning känner jag direkt lukten av nikotinskadad ,icke vädrad lägenhet. Det tillsammans med "gubbdoft", där hygienen inte spelar någon större roll längre, får en ren tragisk odör.

2009-11-24 @ 18:10:12
Postat av: Anders

Gonzo: Inte av obehag hoppas jag, eller jo kanske lite...



TP: Tack. Kul! Kan tänka mig att du kan leva dig in i många lägenheter;)

2009-11-24 @ 19:42:53
Postat av: Boggen

Börjar få slut på superlativen när det gäller dina texter. De är underhållande, detaljrika och läsvärda oavsett ämne.

2009-11-24 @ 21:31:58
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Boggen: Du får gärna återanvända dem:) Blir väldigt glad oavsett.

2009-11-24 @ 22:43:57
Postat av: Jhund

Brrrr. Det här var ruskigt...bra!

2009-11-25 @ 10:58:56
URL: http://blogg.aftonbladet.se/deltidspappan
Postat av: Anders

Tack Johnny!!

2009-11-25 @ 15:05:00
Postat av: Jimmy

Känner mycket väl till denna odör, som min käre broder och arbetskollega nämnde ovanför kan man förnimma detta redan innan foten kliver över tröskeln, tänk att så många trots allt lever i detta varje dag, kan tänka mig att du kom ett steg närmare det rökfria livet Anders, suverän betraktelse över en tyvärr alltför vanlig vardag. Bra låtval dessutom



Jimmy

2009-11-26 @ 14:51:07
Postat av: Anders

Jimmy: Förstår det - brrr. Och tack!

2009-11-26 @ 16:53:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0