Backaplan

Jag lyfter upp Elliott, säger hej då. Han ler mot mig och rapar högljutt mot min axel. Sen går jag ner till bilen och beger mig mot Göteborg. Jag är försenad. Tröjan klibbar mot ryggen. Medelhavsvärmen får luften att vibrera och jag är knappt mer än en köttbit som tillagas på låg värme; termometern i bilen visar på 58 grader. Klockan är fyra på eftermiddagen och trafiken sniglar fram.


Halvvägs inser jag att jag inte kommer att hinna in till stan i tid, hitta en parkering och sedan ta mig till Esperantoplatsen, mitt slutmål. Så istället viker jag av mot Backaplan, parkerar vid B&W och går sedan mot köpcentrat, beväpnad med solsting och fördomar.


För mig är ett köpcentra en tummelplats för medelålders män med sandfärgade kortbyxor och gubbmagade, kulörta pikettröjor, på jakt efter senaste storbildsteven och en schyst skruvdragare. Men Backaplan är mer än så. Mycket mer. Det är ett Sverige i miniatyr, idealiskt för sociologiska studier. Här blandas doften av Big Mac med Kebab, Old Spice med Calvin Kleins Escape, bensin med Renat brännvin.


Andelen bistra unga män är hög på Backaplan. Under ytan jäser en aggressivitet som jag inte känt av på någon annan plats (möjligen kan Nordstan konkurrera, men bara kvällstid).


Framför mig på den kombinerade cykel- och gångbanan går en sådan kille. Biffig, med dyr, kortarmad skjorta och underarmstatueringar. I händerna håller han två gigantiska påsar från Stadium. Jag gissar att han köpt två par skor, och av kartongerna att döma har han 47 i storlek. Bredvid honom går en söt, rödlätt tjej, som är så fräknig att hon ser ut att ha solat med ett durkslag över ansiktet. Fräknarna klär dock fint mot det rödlätta.


Jag närmar mig paret, som nu stannat till vid ett övergångsställe. Bakom mig hör jag ljudet av en ringklocka. Jag vänder mig om och ser en manlig cyklist komma åkande i maklig fart. Han passerar mig taktfast pinglande. Jag undrar varför. Biffen vid övergångsstället vänder sig om och tittar med nerdragna ögonbryn mot Pingelmannen som nu börjar pingla på allvar, varpå också den fräkniga vänder sig om för att se vad som står på. När Pingelmannen närmar sig dem viker han av åt höger, från cykelbanan mot gångbanan, och mot paret, så att han passerar dem på en armlängds avstånd. Det är ett misstag. För nu härsknar Biffen till. Och med en elegant backhand sopar han med Stadiumpåsen till Pingelmannen över ryggen. Den träffar dock inte hårt, utan Pingelmannen fortsätter färden, till synes oberörd. Men han slutar pingla.  


Nu börjar emellertid den fräkniga gestikulera och, som det verkar, ge Biffen ovett. Av nyfikenhet går jag ikapp dem, det här måste jag bara höra, tänker jag. Och det här är vad Biffen säger:


"Jamen, älskling. Jag blev liksom förbannad änna. Han ringde så förbannat och så. Men nu skäms jag ju. Du måste be honom om ursäkt när du kommer till jobbet på måndag. Lova! Hälsa honom att jag är riktigt lessen. Fan pingla så. Blev arg liksom. Du ber om ursäkt på måndag va?"


Jag går in på Bokia, som är folktomt sånär som på personalen, bestående av tre unga tjejer. Två av dem står i kassan. De flinar när jag passerar och för ett ögonblick inbillar jag mig att jag fortfarande har någon form av attraktionskraft. Det går dock snabbt över när jag ser mig själv i entréspegeln på väg in till OnOff. I den möts jag nämligen av en medelålders man i sandfärgade shorts och gubbmagad pikettröja, förmodligen på jakt efter en storbildsteve och schyst skruvdragare. Dessutom har han en soltorkad kräkfläck på bröstet. Jag går raskt igenom OnOff:s sortiment. I kassan på vägen ut står en kund, en fetlagd äldre dam med slängkappa, fjäderförsedd basker och nollställt ansikte. Med ena handen på höften och den andra på ett jumbopaket, vrålar hon ut frågor om hur "det her me avbetalning änna fungerar". Jag hör henne långt efter jag lämnat butiken.

Ute på gatan möter jag en man som kunde varit modell för Kefir. Han är knallbrun, har hy som en persikokärna och sänder ut en doftsensation bestående av Mavrodaphne, Paco Rabanne och T-röd. Han ler och nickar mot mig som om vi vore gamla vänner.

Jag ler tillbaka, och går sedan mot bilen.

---
Dagens låt: Gang starr "the mall"
.


Kommentarer
Postat av: Lena

Ha ha ha!!!

2009-06-29 @ 12:16:13
Postat av: TP

Upplevelsevariation olika kräkfläckar!

Kräkfläck på tröjan småbarnsförälder: Charmigt!

Kräckfläck på tröjan inte småbarnsförälder: Nä! (kan t.o.m. framkalla ytterligare kräkfläckar und so weiter)



2009-06-29 @ 14:21:20
Postat av: Anders

Lena: :)



TP: Exakt!

2009-06-29 @ 17:48:57
Postat av: Johnny

Vet inte vart min kommentar tog vägen...men det här var jävligt roligt. Vet inte om du kan bli så mycket bättre på att berätta storys...för då vet jag inte hur du ska bära dig åt. Ha det gött och hälsa E från mig :-)

2009-06-30 @ 12:45:43
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Åh, jag har mycket att lära. Massor. Och jag lär mig hela tiden, ju mer jag berättar. Hursomhelst: Tack som fan, Johnny!

2009-06-30 @ 16:25:51
Postat av: Lena

Instämmer med Johnny! Väntar hela tiden på nästa inlägg. Med risk för att bli tjatig så är du otroligt begåvad Anders! Hälsa Maria :)

2009-06-30 @ 21:04:29
Postat av: Boggen

Händelser som de du berättar om inträffar ju alltsom oftast men att få ner dem i text på det underhållande sätt du gör är ju helt enastående! Passerade själv det stora 4 0 i helgen och har också känt mig lite medelålders i veckan. Sedan lägger du till Gangstarr... Hiphop har inte riktigt varit min grej men just Gangstarr och Gurus Jazzmatazz är något jag uppskattar mycket.

2009-06-30 @ 22:53:11
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Lena: Tack, Lena! Sådant tjat betyder mycket!



Boggen: Tack så mycket. Det gäller att hitta detaljerna i vardagen, antar jag. Stort grattis och välkommen i 40+klubben;/

2009-06-30 @ 23:13:03
Postat av: Gonzo

Sitter här med eftersvettningar, fan idag var vi vassa i spåret. Du hade berättat denna story för mig men den är mycket bättre i skrift. Du börjar få upp ett riktigt fint driv i din skrivning nu.

2009-07-01 @ 10:18:41
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Tack! Kul att du tycker det, Gonzo.

Apropå dagens löpning, har vi all anledning att vara nöjda med oss själva.

2009-07-01 @ 12:42:40
Postat av: TP

Att du skriver helt fantastiskt är faktiskt något som man blivit så bortskämd med att superlativen alltför ofta glöms.

En bedrift som få på denna jord mäktar med måste vara att få med Gonzo på en joggingtur. Han kan knappast sprungit ifrån dig!? Ladylufsen nästa?

2009-07-01 @ 14:48:26
Postat av: Anders

Smickrande, TP. Tack som fan!



Gonzo är för övrigt en alldeles utmärkt löparpartner. Han är morgonpigg, målmedveten och springer inte ifrån mig. Inte än i alla fall.

2009-07-01 @ 22:23:17
Postat av: Gonzo (den fete)

Vänta bara! Jag mörkar för att du inte skall tröttna.

2009-07-02 @ 11:04:03
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Snällt av dig, G.

2009-07-02 @ 13:19:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0