Väggmålarmusik

En vän, en erfaren hemrenoverare, sa för några år sen till mig och Maria att hoppa över färgperioden. "Ni kommer ändå tröttna på alla teoretiskt vackra väggnyanser och till slut måla vitt. Det är en naturlag. Mitt råd till er är att göra det redan från början." 

Vi struntade naturligtvis i rådet och målade vardagsrummet grått. Och det var början på ett Aftonbladet-eller-Expressande, min alldeles egen sten att rulla uppför kullen. Eller rolla. För det är jag som målar. Maria sköter kollegieblocket. Kollegieblocket, där hon skriver ner vad vi behöver göra. 

Vi tröttnade snart på grått. Varpå väggarna i omgångar målades om i fyra allt ljusare nyanser av brunt. Vi tröttnade igen och målade över det ljusbruna med en marginellt ljusare färg.

Sen började fondväggsperioden. Fondväggsmaran. Röd fondvägg. Brun. Brun med naivt målad röd plumpfläck. Vit med chokladbrun revär. Vit med två chokladbruna revärer. Svart. Svart med guldpluttar. Svart igen.

Jag har tålmodigt rollat, gång på gång, i den enfaldiga tron att varje gång varit den sista. Men i förrgår tog Maria återigen fram kollegieblocket, skrev några rader, rev ut sidan och gav den till mig.

Igår målade jag vardagsrummet vitt, och lyssnade på svart musik.

Vi borde lyssnat på min vän.

----

"Keep your worries", Guru feat. Angie Stone. Sommarmusik, perfekt att måla några väggar till.
--


Kommentarer
Postat av: Gonzo

Kollegieblocket!!!!....Jag har det värre....administrationen i tredjeriket hade varit gröna av avund om de sett mina listor

2009-07-07 @ 14:12:14
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Stackare!

2009-07-07 @ 21:55:18
Postat av: Jhund

Varför Anders, skulle jag låta mig inspireras av dig? Nu står här saker högt och lågt, och det mesta är vitt. Precis som jag :-)

2009-07-08 @ 13:05:03
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Inte trodde jag att inlägget skulle inspirera. Snarare tvärtom. Blev det bra med vitt då?



Dagens målartips: rulla av överflödig färg mot tråget INNAN du för rollern mot väggen:)

2009-07-08 @ 21:47:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0