Julafton




Det är en vit jul. Den insnöade omgivningen skapar en märklig akustik, ljuden är förvrängda men samtidigt tydligare än vanligt. Utanför huset skottar en man snö. Skrapandet från snöskyffeln letar sig upp mot balkongen där jag sitter och röker. Ljudet är skarpt och klart, som om han stod precis bredvid mig. Motorvägen ligger en halvmil bort och utom synhåll, men det dova mullret skapar en mäktig ljudkuliss som ackompanjerar skrapandet från skyffeln. En talgoxe sveper kvittrande förbi. Motorn från en gammal röd Saab hackar och hostar på parkeringsplatsen. Det gör mig sorgsen. Hur länge till kommer man att kunna höra det i framtiden?
Jag går in i köket. Där sitter Elias. Han har varit uppe sen klockan sju i morse. Nu är den tio. Det är julafton och han är sällsynt artig, milt upphetsad inför tomtens ankomst. Han är ännu i den ålder då julklappar endast tilldrar sig ett vagt intresse jämfört med jultomtens knackande på dörren. Han är uppspelt och förväntansfull. Lite senare, vid halv två, strax innan vi ska gå ner till mormor och morfar, kommer han falla ihop av utmattning och förvandlas till ett monster som slänger igen dörren till sitt rum för att sen upprepat gallskrika, varpå hans lillebror på andra sidan dörren glatt kommer att skrika tillbaka i tron att allt är en rolig lek som storebror hittat på. Men det är inget vi känner till nu när vi sitter vid köksbordet och äter frukost. Just nu är han ett under av resonerande vältalighet.

”Pappa.”
”Ja.”
”Nu tror jag att tomten är ute och flyger med sina renar.”
”Det tror jag med. Snart ska han ju vara här.”
”Man kan inte gå barfota idag.”
”Nej, det är för kallt.”
”Eller hur! Då fryser man ihjäl fötterna!”

Vi går in till vardagsrummet. Det doftar gran, stearin och pepparkakor. På golvet sitter Elliott, med benen brett isär och vickande knubbiga fötter. I handen håller han ett lånekvitto från biblioteket. Han skrynklar ihop det och håller upp det mot takljuset. Han vrider och vänder på det, med huvudet lutat åt sidan studerar han hur ljuset faller genom det hopknycklade pappret och bestämmer sig sen för att smaka på det. Det vita kvittot mörknar av saliven. Medan jag tänder granen och fyller på nytt vatten lägger jag märke till att ett par av de hjärtformade pepparkakorna med namn på inte längre är så hjärtformade, snarare runda pepparkaksskruttar. Eliaskakan saknar e och ”Anders” stavas nu ”Ande”. Jag frågar Elias om han sett vad som hänt med pepparkakorna.

”Oj, det kanske är tomten som ätit av dem”, säger han.
”Nej. Jag tror nog det är en annan tomte som varit framme.”
”Jag med.”
”Kanske en liten tomte?”
”Ja. Det är nog Eliastomten som varit framme.”

Och så går han fram till granen, lutar sig in bland grenarna och tar ett bett av Eliaskakan.

”Så här gjorde jag, förstår du pappa.”
”Jag trodde vi kommit överens om att inte äta pepparkakorna förrän efter julafton?”
”Men jag trodde jag fådde äta dom.”
”Gjorde du?”
”Ja-aa. Det trodde jag faktiskt.”

Utanför skottar mannen fortfarande snö. Den röda Saaben är försvunnen.
Snart kommer tomten.

---


Kommentarer
Postat av: Gustav

God Jul till dig och de dina!

2009-12-30 @ 20:12:03
Postat av: Anders

Gustav: God fortsättning och gott nytt år!

2009-12-30 @ 20:22:29
Postat av: Johnny

Lysande beskrivning som vanligt Anders. Ännu bättre när man sett kakorna med egna ögon:-) Hoppas den lilla tungan mår bättre.

2010-01-02 @ 21:50:28
Postat av: Anders

Tack, Johnny! Det värmer i vargavintern. Elias tunga mår bättre, men blodfläcken är kvar på balkonräcket.

2010-01-03 @ 11:33:45
Postat av: Jimmy

Jag är mannen som skottar snö, så kändes det efter tre juldagars snöskyffling av entréer i Högsbo men jag är inte bitter....

Härligt för barnen med snö på julen tycker jag givetvis, ljudfenomenet är så avslappnande med sin dova amplitud att huvudet känns inlindat i en jättelik tops, nu skriker vi högst i mannaminneleken är även mina töser mästare på, vi kanske skulle anordna en turnering ?



Ha det kompis

2010-01-03 @ 23:08:55
Postat av: Anders

Jimmy: Tysta leken vore att föredra:)

2010-01-05 @ 14:10:45
Postat av: Ingrid ♥

Du är för gullig som skriver så bra.

Nu har jag läst och läst om alla små händelser som ni har varit med om. Elias är ju bara för gullig.

Nu vill jag inte missa en enda händelse till... så jag bestämmer mig för att prenumerera på din fina blogg.

Kram Ingrid

2010-01-07 @ 22:10:34
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Anders

Tack Ingrid. Det är ju en billig prenumeration också - helt gratis:)

2010-01-08 @ 12:17:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0