I väntan på 00-listan

När Gud är riktigt djävulsk ger han sina avbilder ryggskott - och adderar sen rethosta. Allt för att maximera ödmjukheten.

Jag är ödmjukare än någonsin.

Det är vinter och lägenheten är kallare än nosen på en isbjörn. På grund av bristfällig isolering i våra fönster tillåts nordanvinden leta sig in i varenda rum. Lidandet är monumentalt. Att frysa är det värsta jag vet; att frysa inomhus är värre. Jag ringer HSB. De säger de att de ska åtgärda felet "någon gång" i januari och det är väl bra, förutsatt att jag överlever nyåret.

Elliott har börjat krypa. Han utforskar lägenheten med en rödhårig envetenhet. Han rycker i gardiner, "läser böcker", smakar på dem; han kontrollerar att alla sladdar sitter ordentligt och söker av golvet efter saker att äta. Förra helgen avnjöt han i lugn och ro Göteborgspostens söndagsbilaga. 

Detta förändrar radikalt möblemang, kabellösningar och sinnesro.

Att under rådande omständigheter placera en gran mitt på vardagsrumsgolvet är naturligtvis en briljant idé.

Sladdar. Glitter. Granbarr. Miljarder kulörta kulor. Knubbiga händer som drar i grenar.

Julefrid?

Not so much.

Varje dag försöker Elliott ta sig in i Elias rum. Varje dag stänger Elias muttrande igen dörren i ansiktet på honom. Häromdagen släppte han dock garden för ett ögonblick, varpå Elliott smet in med sin säregna krypteknik, inspirerad av hur rekryter ålar sig fram under taggtråden på hinderbanan. När Maria lyfte ut honom ur rummet hittade hon följande saker i hans mun:

En tärning.
En blå spelpjäs.
Ett hjul till en miniatyrporsche.

Och alldeles nyss hittade jag honom inne på wc, mumifierad i toapapper.

Hur som helst. Julen är snart här och jag sitter som bäst och listar mina favoritalbum under 00-talet, vilka lär dyka upp på bloggen inom några dagar. Tills dess lägger jag upp en av mina favoritlåtar från året som gått: "Låt det dö" med Anna Järvinen.



Kommentarer
Postat av: bluesmannen

Tack..gav helt klart mersmak för vidare avsmakning

2009-12-19 @ 21:18:19
URL: /http://bluesmannen.wordpress.com/
Postat av: Smyg

Ljuvligt är bara förnamnet när du beskriver hur det är med barnen"

2009-12-19 @ 22:30:45
URL: http://smyg.wordpress.com
Postat av: Anders

Bluesmannen: Varsågod!



Smyg: Tack!

2009-12-19 @ 23:19:37
Postat av: Gonzo

Oj då! Ödmjukhet..... det har inte varit "fröken Lundgrens" starka sida, men som religionsvetare får man väl tolka fenomenet med orden: När fan blir gammal blir han religiös.

Härligt att höra att "gaisarn" börjar röra på sig, god smak verkar han ju desutom redan skaffat sig. Alla vet väl att GP är en sketen blouwitt-tidning.......ett hjul från en miniatyrporsche.....hysteriskt roligt!!!!!!

2009-12-20 @ 20:02:45
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Tolka det som att det är väldigt synd om mig istället. Sen vad gäller granen, låter gaisarn den vara ifred. Den sticks.

2009-12-20 @ 21:03:21
Postat av: Mattias

Härlig beskrivning på småbarnslivet.

Man glömmer snabbt hur kaosartat det kunde vara, särskilt vid jul.



Det blir lugnare, även om att genomlida Hannah Montana låtar dagarna i ända är en plåga på sitt sätt.

2009-12-21 @ 10:51:24
URL: http://gixbit.blogspot.com
Postat av: Anders

Tack, Mattias! Ser fram emot Hannah!

2009-12-21 @ 13:46:33
Postat av: Lena

Ha ha! Tänk dig att multiplicera det med två ;)

2009-12-21 @ 15:51:06
Postat av: Anders

Lena: Det har jag tänkt mig många gånger och varit tacksam för att det bara varit en tanke.

2009-12-21 @ 17:16:08
Postat av: Jimmy

Eftersom jag själv är i branschen fick jag via en säker källa reda på att HSB helt enligt klimathotet kommer att dra ner på energiflödet, därför sänks alla lägenheter till 19 grader, vilket ansågs som en rimlig gräns, årets julklapp från HSB är ett par tossor i getskinn med matchande signalklocka präktigt inbunden över vristen.

Skämt var det här, skönt att höra hur julefriden infinner sig med allt vad det innebär Anders, du är icke ensam om det nu skulle skänka någon tröst, badrumsmumier kan man aldrig få för mycket av

Ha det gott kompis

Jimmy

2009-12-21 @ 21:12:01
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Jimmy: Haha! Badrumsmumier är grejen.

2009-12-21 @ 21:44:36
Postat av: Kicki

En helt ny värld öppnar sig för den som kan krypa :). Kul och lite jobbigt samtidigt (för färäldrarna...)! Och du - jag har också ryggskott. Ett envist ett som inte vill ge med sig. Har haft det i säkert 6 veckor nu. Ibland är det bättre och så blir det sämre igen. Det är SKIT! Men någon gång vänder det väl :). God Jul och ser fram emot din 00-lista!

2009-12-22 @ 16:04:06
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

Stackare. God jul, Kicki!

2009-12-22 @ 22:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0