Pappa är trött och behöver semester ...

Framöver kommer inläggen att komma i något oregelbundna vågor, som små vulkanutbrott av uppdämd skrivlusta i vardagens pauser. En vardag som just nu består av bajs, nedkissade lakan, spyfläckiga pikettröjor, oändliga tvättpass, gallskrikande treåriga rebeller utan en aning, gallskrikande nollåringar med ännu mindre aning, hålögdhet, sömnlöshet, tröstlöshet. 

Igår besvarade Elliott min puss på munnen med att kaskadkräkas i min. 

Och Elias humör svänger än hit, än dit.

Det är tur att BB inte håller sig med en reklamationsavdelning.

Dessutom har jag ryggskott. Falsk ischias, som Skivgris-Gonzo kallade det. Fast det vette fan. Jag tycker det verkar jävligt äkta. Det känns som om jag blivit våldtagen av en enhörning.

Det gör ont.

Så just nu har jag varken tid, lust eller energi att skriva. Med två små pitbullterriers och värkande rygg, är det bara att acceptera slaget förlorat. Jag är uppäten, söndertuggad, utspottad. Kort sagt: en spillra.

En tanke slår mig. Att man frivilligt ger sig in i detta liv som kallas småbarnsliv, utan att först förse sig med en årsförbrukning av sobril, litium eller kloroform (att vid behov användas till både föräldrar och barn), är en aning blåögt. Åtminstone andra gången.

För att vara småbarnsförälder, det är ett självplågeri av bibliska mått. Det är som att sitta fastspänd framför Melodifestivalen, dag som natt, samtidigt som Christer Björkman kastar klossar på en.

Men även om tillvaron är en prövning just nu - för den är verkligen det, let me tell you - så är det värt det. För imorgon är en ny dag. En bättre dag. Imorgon kommer de goda stunderna och raderar de dåliga. De gör alltid det. En ny dag med tandlösa bebisleenden som egentligen inte är leenden utan gaser i magen, och en treårings aforismer som används i fel sammanhang och som med ens skapar nya aforismer. En dag då treåringen osäkrar skjutaren och skjuter av beståndet av imaginära tigrar, råttor och elaka grannar. För att sedan imitera ens favoritfraser, tics och neuroser. Och sedan kommer lögnerna, de tvärsäkra, helt underbara lögnerna, som skulle finta bort vilken Berlusconi som helst. Och då kommer skratten igen, och med ens glömmer man hur intill döden energislukande det kan vara att ha småbarn. Och vilket vansinnesuppdrag det är att vara förälder.

Och tur är väl det. 

För mänsklighetens fortlevnad.

.

Kommentarer
Postat av: Kicki

Oj vad jag känner igen mig och vad jag tycker synd om dig! Det var länge sedan jag var där du är nu (drygt sex år sedan) men när jag läser ditt inlägg så slängs jag tillbaka i tiden på en sekund. Vissa dagar var bara en stor katastrof och tålamodet var noll. Jag har dock redan läst ditt nya inlägg och ser att det är hopp om livet :). Det går ju upp och ner hela tiden. Och ryggskott mitt i alltihop - inte kul! Du förtjänar en stor kram! Hoppas dagen idag blir lugn och bra.

2009-05-01 @ 10:37:20
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

Tack Kicki! Ja du vet hur det är kan jag tänka, när man står där hålögd, med en unge i ena handen och en lapp med telefonnumret till BUP i andra.

2009-05-01 @ 16:21:38
Postat av: Boggen

Känner igen mig och är ytterst tveksam när sambon börjar prata om en tredje. Fick dock äkta obehagsrysningar vid Christer Björkman-liknelsen. Så hemskt har jag aldrig haft det ;)

2009-05-01 @ 20:01:47
URL: http://boggblogger.blogspot.com
Postat av: Anders

Du gör det på egen risk, Boggen. Men passa på att sov innan bara.

2009-05-01 @ 23:07:58
Postat av: Mattias

Det blir lugnare. Om sådär 2 1/2 år. Tjohoo!!



Men det är ju härligt och underbart också, precis som du skrev.



Kanske läge att köra igång musikcirkeln igen i höst så du kan komma från några timmar...

2009-05-04 @ 09:54:31
URL: http://gixbit.blogspot.com
Postat av: Anders

2 1/2 år. Bara att dra upp kragen, stoppa näven i fickorna och kämpa då då.



Längtar efter cirkeln!

2009-05-04 @ 11:35:29
Postat av: Erika

Hej!

Ramlade över din blogg för en kvart sen via en annan blogg, via en tredje som jag hittat genom en kommentar på en fjärde... Och jag sitter här på jobbet och skrattar så mina arbetskompisar undrar vad som händer. Du skriver fantastiskt målande och så otroligt roligt, keep it up! Ska hålla utkik efter nästa inlägg nu!



Erika

2009-05-30 @ 15:41:20
URL: http://erikaornstein.blogspot.com
Postat av: Anders

Hej Erika.

Kul att med nya besökare (och som dessutom ger sig till känna med trevliga kommentarer). Jag tackar så mycket. Imorgon lägger jag in ett nytt inlägg. "Ett telegram från Golgata" är arbetsnamnet...

2009-05-30 @ 16:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0