Silly walks och bra gålåtar

Utan att inse det har jag upptäckt att jag har en stor faiblesse för gångstilar. Udda sådana. Jag har omedvetet, och under längre tid, ägnat mig åt gångspotting. Att det är så, står klart för mig när jag, utanför mitt hus, möter två äldre män, vilka går på led i en synkroniserad passgång. Det är en obeskrivlig uppenbarelse att se dessa frisedlar passera.

Den formidabla synen tvingar mig att lägga band på mig för att inte stirra som en treåring, vilket jag naturligtvis misslyckas med. Medan jag oblygt stirrar börjar jag tänka på andra gångarter som roar mig, här, på min gata i stan. Och det är många. Där jag bor vimlar det av pensionärer, och dessa har haft decennier på sig att förfina sina sillywalks. Här bor "på-väg-att-missa-bussen-tanten". Här bor "tanten-med-de-osynliga-resväskorna". Och här bor "mannen-med-sorgliga-nyheter-hemifrån". Fantastiska och fascinerande gångstilar allihop. "På-väg-att-missa-bussen-tanten" har en lätt framålutad och springande gångstil vilket gör att hon (som namnet antyder) alltid ser ut att vara tre minuter sen till bussen. (Att hon dessutom har en grävlingsliknande grå mittbena à la Kjell-Olof Feldt, skapar bara ytterligare en känsla av att hennes liv är en evigt stressad morgon. Kanske skulle man döpa om henne till "fan-jag-missar-bussen-och-jag-som-inte-ens-hann-tvätta-håret-tanten".) 

"På-väg-att-missa-bussen-tanten" i all ära, men kungen av silly walks går under namnet "Bakåtlutarmannen". Han är genial. Han trotsar alla naturlagar. Hans fötter är alltid cirka femti centimeter framför torson. Huvudet är i sin tur alltid tjugo centimeter bakom torson. Det är som om en osynlig cowboy med ett osynligt lasso håller honom tillbaka i ett lika milt som stadigt grepp. (Ibland misstänker jag att det är hans fräna odör som gjort den säregna gångstilen nödvändig. Kanske han helt enkelt försöker undvika sin egen lukt?) Hursomhelst, Denna förmänskligade ostbåge ser man på mils avstånd. Och med denna Newton-hånande hållning som bas, traskar han gatan fram och slänger upp en yvig arm till hälsning till alla han passerar. Världsklass.


Gålåtar:

Freddie Wadling (feat. Stina Nordenstam) - Walk
Tom Waits - Walk Away
Neil Young - Walk On
Lou Reed - Walk on the Wild Side
Rory Gallagher - Walkin' Blues




Kommentarer
Postat av: Gonzo (Gaisaren)

Gångspotting kanske kan bli en ny fluga. Visst är det härligt att bara studera människor och deras beteenden. Min första tanke som slog mig var undra vilken kategori jag skulle hamna i? Jag menar jag har ju paserat förbi ditt residens ett antal gånger och i olika tempon...mmm... Den bakåtlutade stilen är häftig tycker jag, den brukar ofta bero på ett mycket långt brukande av tung psykofarmacka.
Låtar på temat gång.
Sisters of Mercy - Walk Away
U2 - Promenade
Lenny Kravitz - i'm always on the run (med tanke på missa bussen tanten)
Whitesnake - Walking in the shadow of the blues.
Ja listan skulle kunna göras oändlig..

2008-05-22 @ 10:46:00
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Jaa, det är nästa stora grej. Snacka om billig hobby. Allt man behöver är ögon.

Jag är en ivrig student i mänskligt beteende. Har alltid varit. Nu har jag faktiskt inte studerat din gång särskilt ingående, inte alls faktiskt, men det tänker jag göra framöver. Vi får se vilket gångarnamn blir tilldelad:)

Bakåtlutarmannen måste du känna till. Han är ju ett "face", som engelsmännen säger. Lokalkändis. Hans gång finns (faktiskt) perfekt återgiven i Karl-Bertil Jonsson jul. I slummen går en man och lyfter på kepsen åt damerna han möter. Precis så ser det ut. Skall se om jag kan hitta klippet...

2008-05-22 @ 12:10:02
Postat av: Alice

Haha åt bakåtlutarmannen!

Och så slog det mig precis, apropå gånglåtar och min pågående Skottlandsobsession: Proclaimers - "I'm gonna be (500 miles)!

2008-05-22 @ 14:23:17
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Seeing beleiving, bakåtlutarmannen är en världsstjärna på min gata i stan.

Jag skrev ett inlägg för ett tag sen att någon borde göra en Absolute Skottland-platta. Finns cash att hämta. Inte för att jag gillar Absolute-plattor, men ändå. Den skulle ju åtminstone bli fantastisk.

2008-05-22 @ 15:41:30
Postat av: Alice

Ja! Vilken bra idé! Det är som den där klubben jag skrev om för ett tag sedan, Postcard from Scotland, det skulle kunna bli hur bra som helst. Ska dit och rekognoscera på lördag.

2008-05-22 @ 17:26:39
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: TP

Underbart tema!
Vad sägs om följande tillägg:
Dionne Warwick alt. Stranglers - Walk on by (Gå igenom en by)
Fleetwood Mac - Go your own way (Gå på ditt eget sätt)
Monica Zetterlund - Sakta gå genom stan (Vingla hem från krogen)
Walker Bothers - Walking in the rain (Så går göteborgaren. OBS! Gruppnamnet!!!!!!)
Smashmouth - Walking in the sun (Så går inte göteborgaren)
Bad Manners - Walking in the sunshine (Så går absolut inte göteborgaren)
Håkan Hellström - Ramlar (han gick alldels nyss)
Sven-Ingvars - Luffarvisa (Lunka på)
Yazoo - Don't go (Stå snällt å vänta på grön gubbe)

2008-05-22 @ 21:38:15
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: anders

Alice: Visst är det! Postcard from Scotland låter som en klubb i min smak. Rapportera gärna.

TP: Finfina tillägg. Extra plus för de upplysande paranteserna. Jag gillar att du tar gångtemat ett steg (göteborgsvitsigt, va?)längre.

2008-05-22 @ 22:04:28
Postat av: Gonzo (Gaisaren)

Måste bara ha med Fläsket Brinner - Gånglåt, kan det bli mer äkta än så

2008-05-22 @ 22:16:07
URL: http://skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Alice

TP:
Nancy Sinatra - "These boots are made for walking"
Depeche Mode - "Walking in my shoes"
Vad som helst med Scott Walker går (sic!) också bra.

A: Jag lovar att rapportera. Ska försöka ragga en spelning där också, det vore fantastiskt roligt.

2008-05-22 @ 22:19:35
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Gonzo: Jag tror vi har en vinnare!

Alice: Hahaha. "Scott Walker går också bra"...så genialt. Och på samma gång: så göteborgskt och gubbigt(vilket är en komplimang). Jag gör vågen.

PS. Ragga spelning? Nu blev jag nyfiken.

2008-05-22 @ 22:41:29
Postat av: TP

Walk IDIOT walk! - Hives
Kan d bli mer Cleese??

2008-05-22 @ 22:48:12
Postat av: Alice

Haha, gubbigt, bästa komplimangen ever. Scott Walker är en av mina absoluta favoriter, faktiskt.

Och spelning, inte som i rockband då (tyvärr), utan skivor.

2008-05-22 @ 22:49:07
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: anders

TP: Troligen inte. Och det är samtidigt en perfekt låt för en rask morgonpromenad. Lite drill sergeant-imperativ sådär.

Alice: Varsågod. Scott står högt i kurs hos mig också. Och skivor, nu fattar jag!

2008-05-22 @ 23:09:54
Postat av: TP

Alice: Han den där Walker går kanske som ett scott?

2008-05-22 @ 23:16:14
Postat av: Anders

Ooof.

Jag kanske missade något subtilt humormoment förut. Men bara namnet räcker ju. Scott "Walker".

2008-05-22 @ 23:25:55
Postat av: Alice

TP: Hahaha!

A: Jag har fruktansvärt tråkigt. Håller på att kompilera en Absolute Skottland-playlist as we speak.

2008-05-22 @ 23:26:55
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: TP

Han den där Walker kanske platsar på er Scottlandsplatta?

2008-05-22 @ 23:36:08
Postat av: Alice

Hahaha, sluta!

2008-05-22 @ 23:39:52
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Alice: Det låter inte så tråkigt. De här låtarna höftade jag fram på min lista: http://kindofblue.blogg.se/1207260829_absolut_skottland.html#comment

TP: hahaha. Det här ämnet går ju hur bra som helst för dig.

2008-05-22 @ 23:42:28
Postat av: Alice

Åh, bra val där! Jag tycker det är svårt, ska man tänka sig bara hits om det ska vara en Absolute-samling, eller ska man strunta i sånt och välja sina favoriter, liksom?

Vi har inga samma hittills i alla fall, eller en del samma band naturligtvis, men jag har valt andra låtar.

2008-05-22 @ 23:58:05
URL: http://gofuckalice.blogspot.com
Postat av: Anders

Det beror på vem som skall lyssna. Men spontant vill jag ju säga egna favoriter. (Nu bestod förvisso min lista i stort sett bara hits. Men å andra sidan gillar jag dem verkligen.)

2008-05-23 @ 00:10:12
Postat av: Alice

Jo, ibland sammanfaller det förstås. Det finns en anledning till att hitsen är hits, liksom. Men favoriter, ja, det känns rimligt. Ska publicera min när det är klar!

2008-05-23 @ 00:21:08
URL: http://gofuckalice.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0