Fredagsblandning

Det är fredag. Jag är hemma med min son. Vi har precis avverkat en långpromenad; vi gick till vad min son kallar berget (en stigning på tre meter) och sedan via skogen upp till en damm för att mata ankor. Under promenaden försåg den lille zoologen mig med nya rön angående djurs matvanor. Bland annat har jag fått veta att både hästar och kor äter gräs, men gärna med sylt till. Och helst då jordgubbssylt. Även ekorrar tycker om gräs, men kan man hitta några pinnar gillar dom om man "pluppar" (min sons uttryck för att släppa någonting försiktigt) ner dom i deras små munnar. Efter det blev jag (efter en assocativ ordlek där "pluppa" snabbt förvandlades till "ploppa", "hoppa" och slutligen "sparka") informerad om att man INTE får sparka ekorrar i ansiktet. "Det är duumt...ekorrar gillar itte det". Man får bara sparka på pinnar, alternativt bollar, enligt experten. Hursomhelst, väl framme vid dammen matades ankorna snabbt och effektivt med Polarkaka. När brödet var slut förkunnade sonen för de extremt åpna ankorna att: "NU ÄR DET SLUT ANKORNA ... SES EN ANNAN DAG!".  

Musiklyssnandet i veckan har varit som vanligt. Lite här, lite där. Ett zick-zackande mellan år och genrer. Fredagens blandband åskådliggör det på ett bra sätt. Detta är vad som värmt mina öron i veckan. (För att lyssna klickar du på bandet i marginalen.)

Blandbandet "Fredagsblandning":

01. The Wave Pictures -
"I love you like a madman" (Fantastico!)
02. My Morning Jacket - "Librarian" (ny skön låt från Jim James & co)
03. The Go-Betweens - "Love goes on!" (Klassiker)
04. Paul Weller - "Hung up" (Borde beveka de mest obevekliga Weller-skeptikerna?)
05. Lil' Wayne - "Mr Carter" (jag gillar hip hop, glömmer bara bort det ibland - detta är sommar för mig. Bortsett från ett onödigt lite break med explicit lyrics är det en i mina öron perfekt hiphoplåt. Jag trycker in guldtänderna och njuter)
06. Bob Dylan - "Sign on the window" (Bon Iver säger sig lyssna minst en gång i veckan på Dylans (underskattade) album New Morning. "Sign on the window" är en bra anledning till det.
07. The Embassy - "It never entered my mind" (Har fortfarande inte hört "state 08", dåligt. Nöjer mig med den här beautyn så länge.)
08. Sam & Dave - "Hold on, I'm comin'" (Det är sommar. Och ingen sommar utan soul, så det så.)
09. The Radio Dept. - "Freddie and the Trojan horse"
10. Lloyd Cole and the Commotions -
"Speedboat" (Lloyd är väldigt väldigt bra - tack Alice!)
11. Scott Walker - "Mathilde" (Giganten Scott Walker does the Brel.)
12. The Avalanches - "Since I left you" (Sampling när det är som bäst. En veritabel ljudbuffé bestående av gamla tv-shower, musik och film. Dessutom med en kanonvideo, kolla in den!.)

EDIT: Länk till blandbandet


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Tycker att Sam and Dave är riktigt underskattade; i min ungdom spelade jag en hel del på hippa soulklubbar i New York, och att slänga på denna dänga var som ett slag i ansiktet på "soulfantasterna" - att se dessa försöka sitta still, var ofta det bästa på hela kvällen! (det var för övrigt alltid män - tänk Dave Godin!).



Nya embessy är bra, men min första yra har lagt sig (nu är det bara att invänta albumet).



Scott Walker är aldrig fel...

2008-06-13 @ 16:05:11
Postat av: Gorillan

Lyssna på "State 08":



http://www.youtube.com/watch?v=mJWUeceePMg



Var har de snott introt ifrån?!

2008-06-13 @ 16:24:06
Postat av: Gorillan

kan vara en låt på soundtracket till Reservoir Dogs...

2008-06-13 @ 16:32:17
Postat av: TP

Härlig fredagsblandning!

Blir bara mer å mer förtjust i Scott Walker. Måste ha med åldern att göra. Just nu kör jag tunga "The Plague" på repeat.

2008-06-13 @ 16:44:46
Postat av: Anders

Gorillan: Hipphet och musik, ja. Det är ett ganska fjantigt fenomen egentligen, skitnödigt. Som man kanske faller för själv mellan varven. Hursomhelst försöker jag undvika snobberier i mesta möjliga mån. En bra låt är en bra låt ... är en bra låt liksom.



Äntligen fick jag höra state 08. Gillade den. Och visst är introt snott från Stealers wheels "Stuck in the middle with you". Och den spelades mycket riktigt i Reservoir Dogs. Närmare bestämt i Michael Madsens "klassiska" dansa-och-skära-örat-av-polisen scen.)

2008-06-13 @ 21:29:06
Postat av: Anders

Tack TP! Scott Walker lämpar sig alldeles utmärkt för repetition. Har inget med ålder att göra. Bara gott omdöme.

2008-06-13 @ 21:31:23
Postat av: Sofia

Fantastisk lista, jag gillar din smak. För övrigt älskar jag din blogg och är en nytillkommen stammis.



Har ett litet önskemål. Har hamnat i en Bob Dylan-besatthet men är (relativt) ny på området. Har skaffat 35 olika skivor och lyssnar utan någon plan. Du som verkar ha musikkoll, var börjar man? Tips?

2008-06-13 @ 22:11:58
URL: http://gunnemyr.com/p-tit
Postat av: Jimmy

Skönt att se att din blogg funkar igen, kan tänka mig en viss abstinens igår, gött att se Go-Betweens en gammal favorit från ungdomens glada dagar, Radio Dept är också en höjdare, skön samling Anders



Jimmy

2008-06-13 @ 22:30:00
Postat av: Anders

Tack Sofia, för dina fina ord! Nu blev jag glad.



Jag skulle vilja ge dig ett uttömmande svar på din Dylanfråga, men tiden är en faktor idag, därför får du ett "snabbt" svar istället: Börja från början. Gå från folkmusiken till rocken/bluesen.



Det innebär i turordning:

Bob Dylan (Coverplatta sånär som på två låtar: "talkin' New York" och "Song to Woody", mina favoritlåtar på albumet),

The Freewheelin' Bob Dylan (favoritalbum, med underbara låtar som "masters of war" och "girl from the North Country"),

The Times They Are A-Changin',

Another Side Of Dylan,

Bringing It All Back home (favorit, här börjar det komma lite ösigare låtar som t.ex Outlaw Blues), Higway 61 Revisited (Klassiker. Hälften elektrisk, hälften akustisk. Det är rock, blues och folk. Med topplåtar som "Ballad of a thin man", "Desolation Row" och "From a Buick 6"),

Blonde on Blonde (Dubbelalbum (första dubbelalbumet ever?)med med klassiker som "Visions of Johanna", "Sad eyed lady of the Lowlands", "one of us must know" ... ett måste.

John Wesley Harding (Personlig favorit med låtar som "All along the watchtower" och "dear landlord")

Nashville Skyline (Duetten med Johnny Cash i "girl from the north country" är underbar.

New Morning (Ytterligare en favoritplatta med briljanta låtar som "day of the locusts" och "sign on the window")



Blood on the Tracks ("idiot wind", "tangled up in blue" ... - ett mästerverk.



Så nu har du att göra, Sofia. Och då är du bara framme vid 1975.



Senare plattor att lyssna på:

The basement tapes, Desire, Oh mercy, Modern Times, Bootleg series mm.



Ha det så kul:)

2008-06-14 @ 10:52:13
Postat av: Anders

Tack Jimmy! Vet faktiskt inte om länkandet funger än, har inte kollat. Men, man kan ju alltid lägga upp spelare istället. Om man orkar..

2008-06-14 @ 10:55:16
Postat av: Sofia igen

Anders!

Åh, underbart, precis en sån lista jag eftersökte. Tack så mycket!

Har fixat en (strikt) spellista (baserad på det du skrivit) nu och har att göra i hela 8,4 timmar!

Sen återkommer jag antagligen, när jag kommit fram till 1975. Jag är helt tagen av produktiviteten. Ja jävlar...

2008-06-15 @ 12:09:17
URL: http://gunnemyr.com/p-tit

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0