Favoritalbum 2008 - så här långt.



Dags för veckans blandband. Denna gång innehåller det enbart färsk musik. Årets nödvändigheter skulle vi kunna kalla det. Några alster har förmodligen spelats tidigare på bloggen, men det skadar inte med en påminnelse. En brasklapp är på sin plats: Eftersom jag i år mest grävt i det förgångna har jag säkerligen missat en hel del bra album. Tipsa gärna om dem i kommentatorsfältet. Dessutom glömmer jag säkert någon favorit. Men sånt får man räkna med. Hursomhelst, här kommer femton spår (utan inbördes ordning - det tar vi senare) från femton album som jag tycker höjt sig över mängden under 2008 (so far):

(Som vanligt lyssnar du genom att trycka på spelaren i marginalen. (Något jag rekommenderar dig som inte pallar långa bloggtexter.) Alternativt klickar du på den här länken.)

"15 låtar från mina favoritalbum 2008"

01. Noah and the Whale -
"2 Atoms in a Molecule"
Album: Peaceful, The World Lays Me Down
 
Londonbaserat popband som lämnar mig värnlös. Inspirerade av Belle & Sebastian och Neutral Milk Hotel begagnar de sig av gitarrer, fioler, munspel, ukulele och Laura Marling, för att skapa en bubblande gladpop jag älskar.

02. Lightspeed Champion - "Tell Me What It's Worth"
 
Album: Falling Of The Lavender Bridge (Domino)
Heter egentligen Devonte Hynes och är en singer songwriter med specialiteten "enormt catchiga melodier". Texterna kan kanske diskuteras, men vaffan ... det svänger ju. Och det är väl grejen? Jag var närmast i extas när jag hörde skivan första gången i våras. Och sett till hela året ligger den på en given pallplats om man räknar antal omlyssningar. Musikaliskt är Devonte något av Bright Eyes (Conor Oberst) protegé, vilket hörs. Det är country-light på sina ställen, ungefär Cassadaga av nämnde Bright Eyes. Favoritlåtar: Dry Lips, Galaxy of the lost, Let the bitches die m.fl..

03. Nick Cave And The Bad Seeds - "Hold On To Yourself"
Album: Dig!!! Lazarus Dig!!! (Mute)
Artist som inte behöver någon presentation. Bästa albumet på länge av grottmannen. Lite semantik: Det finns bra album av [fyll i valfri artist] och bra album av Nick Cave. Så: när Nick Cave släpper ett bra album, är det alltså ett bra Nick Cave-album. Förstår du skillnaden? Bra! Personliga favoriter: Lie down here (and be my girl), Hold on to yourself, More news from nowhere.

04. MGMT - "Pieces of What"
Album: Oracular Spectacular (Red Ink/Columbia)

Ordet spektakulär passar bra i albumtiteln. Låtar som Pieces Of What, Kids, Electric Feel har snurrat hela sommaren. Ett spektakulärt album, helt klart!.

05. Fleet Foxes - "Your Protector"
Album: Fleet Foxes (Sub Pop)

Årets utropstecken. Den nya Seattlevågens stora hype, och flaggskepp (tillsammans med Band of Horses). Efter ha sett dem live på Way Out West påstår jag att hypen håller. Hela vägen till Göteborg. Albumet är fyllt till bredden av bakåtlutade och magiskt vackra harmonier, Beach Boys-körer och skog. Med låtar som White Winter Hymnal, He Doesn't Know Why, Your Protector, Oliver James, ligger plattan bra till hos mig för att ta platsen som årets bästa album.

06. Vampire Weekend - "A-Punk"
Album: Vampire Weekend (XL)

Kallas enligt Allmusic för indierock. Jag skulle vilja kalla det pop, jag. För det är precis vad det är - jävligt pigg, ung, glad pop. Att hoppa till. Att festa till. Och att dansa till. En kanonplatta, perfekt för party. Favoritlåtar: Mansard Roof, A-Punk, Cape Cod Kwassa Kwassa, Walcott.

07. Lil Wayne - "Tie My Hands"
Album: Tha Carther III (Cash Money)

Lyssnar alldeles för lite på Hip Hop nuförtiden. Spelar för lite basket. Har för dålig koll. Lil Wayne har jag dock inte missat. Den här plattan är precis så smooth som jag vill ha min rap. Jag gillar bilfärdship-hop, nedvevade rutor, vind i håret. Och det är vad Lil Wayne levererar på det här albumet. Favoritlåtar: Mr Carter, Lollipop, Comfortable, Tie My Hands.

08. The Lodger - "The Conversation"
Album: Life Is Sweet (Slumberland)

Fick tag på den här plattan via min (oändligt) generösa musikpusher Alice. Det är jag glad för - för detta är suverän indiepop med lite Orange Juice-vibbar. Favoritlåtarna heter bland annat: The Good Old Days, The Conversation, Nothing Left (To Say).

09. Paul Weller - "Sea Spray"
Album: 22 Dreams (Island)

Albumet har fått blandad kritik i pressen. Jag har sett allt från överkorsade ettor till fullpoängare. Alla har naturligtvis fel. Jag gör det enkelt för mig och spelar upp den finfina singeln Have You Made Up Your Mind för min treårige son, opåverkad av allt ängsligt "på eller av"-snack som han är. Han spontandansar. Det räcker för mig. Plattan är grym. Låtar som underbart vackra Invinsible, den somriga Cold Moments och detta blandbands Sea Spray, talar för att min son har koll.

10. Hayden - "In Field & Town"
Album: In Field & Town (Spunk)

Jag är av hävd svag för folk, singer songwriter, lo-fi. Hur man skiljer dem åt får någon gärna förklara för mig. Hursomhelst, så är det här bland det bästa jag hört i genren (genrerna?) i år. Oemotståndliga små pärlor som In The Field & Town, More Than Alive, Did I Wake Up Beside You?, Where And When, har gjort söndagarna extra helgiga.

11. Pete & The Pirates - "Bright Lights"
Album: Little Death
Pop - när den är som bäst. As simple as that. Och med inslag av new wave/punk som i Bright Lights blir det aldrig enahanda. En skitbra platta med personliga favoriter som Bright Lights, Come On Feet och Knots.

12. The Last Shadow Puppets - "My Mistakes Were Made For You"
Album: The Age Of Understatement (Domino)

Hypat album. Duon Alex Turner (Arctic Monkeys) och Miles Kane (Rascals) har dreamteamat upp och gjort en Scott Walker-platta. Jag gillar den. Mycket. Här finns en hel hög bra låtar, som andas skön sextitalspop och gamla filmer. Till exempel: The Age of Understatement, My Mistakes Were Made For You, Standing Next To Me. Det renderar en plats på den här listan.

13. Glasvegas - "Daddy's Gone"
Album: Glasvegas (Columbia)
Dessa underbara skottar. Teenage Fanclub, Aztec Camera, Belle & Sebastian, Camera Obscura och allt vad de heter ... har i år utökats med ännu ett kanonband: Glasvegas. Tipsad och levererad av min hovleverantör, Alice, har den här plattan skänkt nästan onödigt stor glädje. Daddy's Gone tycker jag är snorbra. Resten av albumet håller i princip samma klass. Så gillar du Daddy gillar du förmodligen Glasvegas. 

14. Conor Oberst - "Cape Canaveral"
Album: Conor Oberst (Merge)

Singer songwritern Conor Oberst har gjort en omvänd Will Oldham och ändrat namn från Bright Eyes till sitt kristna namn. Varför vet jag inte. Kanske för att förvirra mig och dig. Den eponyma plattan är däremot inte alls förvirrande. Med sedvanligt darr på stämman har Conor fått till ännu ett väldigt bra album. Favoriter: Cape Canaveral, Milk Thistle.

15. Bon Iver - "Re: Stacks"
Album: For Emma, Forever Ago (JagJaguwar)

Jo, enligt mig är albumet släppt i år. Med det sagt kan jag redan nu påstå att det förmodligen ligger topp-3 vid årets slut. För precis så jäkla bra är skivan. Albumet har inte en dålig låt, favoriterna varierar ständigt, och är dödligt vackert. Det räcker så tycker jag. Favoritlåtar: Egentligen allihop, men måste jag välja så tar jag väl: Skinny Love, Flume, Re:stacks, Blindsided, Lump Sum, The Wolves (I & II).


Bubblare: Joel Alme - A Master Of Ceremonies, She & Him - Volume One, Mystery Jets -  Twenty One, Ron Sexsmith - Exit Strategy Soul, Hold Steady - Stay Positive, Beach House - Devotion, Tape - Luminarium, Dr Dog - Fate, Speedmarket Avenue - Way Better Now, Black Kids - Party Traumatic, Port O'Brian - All We Could Do Was Sing, My Morning Jacket - Evil Urges, Aimee Mann - Smilers, The Walkmen - You & Me, Bajofondo -  Mar Dulce och alla andra plattor jag inte lyssnat på tillräckligt än...


Kommentarer
Postat av: TP

Ojojoj!

Vad mycket bra musik det har kommit i år. Undrar hur många plattor man sitter med om några månader då det är dags att summera årets skivskörd? Jag tror det kommer att vara rekord. En stor del av det är du Anders och alla andra bloggare som kommer med guldkornstips. På så sätt hjälps man åt att filtrera dagens enorma utbud. Detta gäller även den oändliga backkatalogen. Typ: "Tips från förr".

Har kört igenom hela blandbandet. Grymt bra!

2008-08-22 @ 21:52:40
URL: http://skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Slutet av året kommer jag fokusera mer på ny musik (även om backkataloger som exempelvis Pete Greens Fleetwood naturligtvis kommer plöjas igenom). Det var svårt att avgränsa, så många bra skivor är det, så en del bra skivor fick stå som bubblare, kom inte med, eftersom jag inte hunnit lyssna på dem ordentligt. Ett tips är dock Port O'Brian som jag lyssnat på idag och som låter j-t bra. Okkervil Rivers senaste skulle förmodligen platsa också, men...den är ju inte "släppt" än. Hmmm.



Kul att vi kan hjälpa varandra med filtreringen. Och ännu roligare att du gillade blandbandet. A.

2008-08-22 @ 22:02:47
Postat av: Jimmy

2008 kommer att bli ett klassikt musikår, har nog aldrig lyssnat på så mycket bra ny musik, din lista bevisar verkligen detta Anders, grymt

Några namn som jag genast skall utforska med storluppen ute.



2008-08-22 @ 22:18:31
Postat av: Anders

Sitter och lyssnar nu och vråldiggar blandbandet. Så visst har det kommit massor av bra ny musik. Den minnesgode kanske lagt märke till att jag aviserade en halvårslista i somras, men det är alltså såå mycket bra skivor ute att det knappt lät sig göras. Jag har redan slagit mig för pannan och sagt "ja, jävlar, den plattan borde varit med också!". Förmodligen kommer bubblarna redigeras några gånger de närmsta dagarna...Jo, så blir det med största sannolikhtet.



2008-08-22 @ 22:33:27
Postat av: Gonzo

Faaan jag e helt lost....känner knappt igen en artist.Men jag e ju inte klar med -72 än det kommer för mycket nytt helt enkelt.

2008-08-24 @ 20:55:49
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Det är lugnt Gonzo. Jag lovar lotsa dig genom 2008, så att du inte missar något. Kolla upp Alejandro Escovedo, och albumet "Real Animal". Tror det kan vara nåt för dig! Lite Springsteensk rock. Typ. Bra.

2008-08-24 @ 23:20:48
Postat av: Alice

Så himla snällt att ge mig cred, nu blev jag jätteglad! Skriver såklart under på alltihop plus bubblare och föreslår ödmjukast tillägg i form av Magnetic Fields - Distortion, Håkan Hellström - För Sent För Edelweiss och Kelley Polar - I need you to hold on while the sky is falling.



Nu ska jag kolla upp Bojofando och Dr Dog, tackar så mycket för det!

2008-08-26 @ 01:21:55
Postat av: Anders

De nada, Alice. Och trevligt att vi är överens. Kelley Polar och Magnetic Fields säger du. Har bägge, men har inte hunnit lyssna, bara på nåt enstaka spår. Slänger in dem i podden och lyssnar - nu. Tack!

2008-08-26 @ 11:17:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0