Låtar som går i podden just nu ...

Det är dags för ett blandband, med betoning på "bland". Det blir lite gammalt och lite nytt. Så som Mix Megapol skulle kunna låta, eller borde låta, om Mix Megapol hade varit en musikstation värd namnet.

Blonde Redhead - "23"
New Yorkbandet Blonde Redhead består av sångerskan Kazu Makino, en före detta konststuderande från Japan, och tvillingbröderna Simone och Amadeo Pace. Tillsammans skapar de en suggestiv, drömlik musik, perfekt lämpad för långsamma taxiresor i storstadsnatten. "23" hittar du på albumet med samma namn.

Devendra Banhart - "Heard Somebody Say"
Första gången jag hörde Devendras darrande stämma blev jag avskräckt. Jag tyckte det lät förskräckligt och förstod inte alls varför alla hyllade denna posthippie från Texas. Sen råkade jag (tack vare min iPod) av misstag lyssna igenom hela albumet "Cripple Crow". Och nu fattar jag grejen. Devendras musik har placerats i Lo-fi och folkgenren, men musikaliskt är han så bred att han platsar i de flesta genres. Följaktligen finns det massor av låtar att hämta här; det finns något för alla. Dessutom sjunger han riktigt bra, när han tar det lugnt med "darret". "Heard Somebody Say" är en liten finstämd sak från ovan nämnda album.

Jenn Grant - "Dreamer" 
Tänk dig en varm sommardag. Det doftar nyklippt gräs. En sval bris smeker ditt ansikte. Du sätter dig i bilen, vevar ner rutorna och beger dig ut på någon av sommarsveriges vackra landsvägar. På radion spelas Jenn Grants "Dreamer" på högsta volym, och medan du tar ett djupt andetag, konstaterar du att livet inte är så skitnödigt trots allt. Låten hittar du på albumet "Orchestra for the moon".

Bob Dylan - "Tangled up in blue" 
Bob Dylan är mannen som förändrade synen på hur en röst bör låta. Ingen traditionellt vacker röst kanske, men i mina öron är Bob en av de bästa sångarna någonsin. Tack vare sin makalösa förmåga att genom betoning och röstläge berätta historier, skapar han magiska stunder vid skivspelaren. Här är han med mästerverket "Tangled up in blue" från världens (?) mest kända skilsmässoalbum: "Blood on the Tracks". Ett måste i varje skivsamling.

Outkast - "Roses" 
När man summerar bra hip hop-akter är Outkasts placering i den absoluta toppen självklar. Den extremt musikaliska duon André Benjamin och Antwan Patton har skapat en hel radda mästerverk, som tacknämligt drar bort från den enfaldiga gangstarappen. Även de som inte säger sig gilla rap, brukar tycka om låten "Roses". Och varför inte? Bra musik är som du vet bra musik. "Roses" hittar du på det 39 låtar feta monsteralbumet: "Speakerboxxx/The Love Below".

Damien Rice - "9 Crimes" 
Vissa artister är ödesbestämda i skivsamlingen. Inte nödvändigtvis på grund av deras eventuella briljans, utan på grund av ens egen smakriktning. Och eftersom jag är svag för singer songwriters leder vägen, via Bright Eyes, Ryan Adams och Jeff Buckley, oundvikligen fram till Damien Rice. Jag vill inte påstå att han blivit någon favorit, men låten "9 Crimes" från albumet "9" är väldigt vacker. Dessutom med en trevlig video.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jenn Grant, min nya favorit... och "roses" tar mig tillbaka till 2004 :o)

2008-04-16 @ 19:57:06
URL: http://fotogrodan.blogg.se
Postat av: Johnny

Ah, roses och tangled up in blue, underbar lyssning. den Dylanskivan är min favvo. Ihop med Iand I-skivan som jag inte minns just nu vad den heter:-)

Jo, jag ringer imorgon istället om det går bra. Om inte får du slå mig.

2008-04-16 @ 21:07:18
Postat av: Anders

Jenn Grant upptäckte jag via Jimmy på Skivgrisen. Det är jag glad för...

Johnny: "I and I" hittar du på "Infidels". Och jag lovar att lappa till dig om du inte ringer:)

2008-04-17 @ 10:54:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0