Trolltyg i tomteskogen

Det är en grå onsdag. Höst utan höstfärger. Jag har lämnat en blyg, nyklippt Elias på dagis och sitter nu hemma och skriver. Maria och Elliott myser i vardagsrummet.  

Hösten har redan inslag av vinter. I morse var det nollgradigt. Små, tunna moln av kondens lämnade läpparna när jag andades; frosten låg som ett flortunt täcke på gräsmattorna utanför huset. Elias satt snett på höften i barnvagnen och orerade om troll, spöken och skelett (eller som han säger: "sklellellett"). Han gör det nuförtiden.

Igår passade vi hans kompis Ebba, också fyra år, och medan de åt glass i köket kunde jag och Maria från vardagsrummet höra hur han upprepat la ut texten om dessa varelser. Han ältade så mycket att jag till slut bara väntade på att Ebba skulle tröttna och säga något i stil med: ”Men det var då ett jävla tjat om troll!”. Men det gjorde hon naturligtvis inte. Fyraåringar tänker inte så, de har elefanthud mot upprepningar.

Tydligen bor det i alla fall spöken uppe vid sjön (var nu den ligger), på ett ställe han kallar ”Trasel” (var nu det ligger). Spöken och "sklellelett" finns inte på riktigt, brukar han dock säga. De finns bara på låtsas, i slott och i tecknade filmer. Men troll finns. De bor i mörka skogar och så vitt Elias vet bor det tre stycken alldeles bakom huset, i Fontinskogen: ett litet tjockt troll, ett som är ”långt som Johnny” och ett normalväxt men ganska elakt troll. Detta är faktum som inte bör ifrågasättas. Då blir han sur.


---

Bonus: Bra låtar under 2009 (Spotify)

(PS. Den nya bloggen är designad av Maria, fästmö, mor till mina barn och nu: HTML-häxa.)


Kommentarer
Postat av: Gonzo (the striker)

Trollen i Fontinskogen känner väl alla till? Men det är klart, du är inflyttad, utsocknes, killen från storstaden. Vi infödda (inavlade) vet minsann var man inte skall gå någonstans i skogen.

Skön lista....lite mycket banjo kanske :)

2009-09-30 @ 20:38:40
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Som vanligt med andra ord. Jag är åtminstone öppen med min banjofetisch;)

2009-09-30 @ 21:10:39
Postat av: Jimmy

Vi har alla ett troll inom oss, kommer oftast fram i semestertider där soffliggande kan leda till allmän muskighet och försvagad hygien,,

Snygg layout, hälsa din kära

Spellistan var lika ljuvlig som en sprakande brasa då nordanvinden piskar upp grannens katt

2009-09-30 @ 21:31:28
Postat av: Anders

Jimmy: Jag tror grannen piskade upp katten idag, eller var det kanske vinden? Elias troll är halvvägs ute alltsom oftast, tycker jag.

2009-09-30 @ 22:41:59
Postat av: Jimmy

Grannen piskade kanske upp katten på vinden ?? Eller var det grannen som piskades av katten på vinden, det finns många betänkligheter i denna frågeställning.

2009-10-01 @ 22:29:17
Postat av: Anders

Haha. Onekligen.

2009-10-02 @ 08:28:36
Postat av: Boggen

Klart det finns troll!

Snygg design på sidan, hatten av!

Håller på att lyssna på din Spotify-lista och det är mycket godbitar.

2009-10-02 @ 10:31:57
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Boggen: Nu blir Maria glad! Hoppas listan smakar.

2009-10-02 @ 11:38:53
Postat av: Jimmy

Ve e trollet, va e trollet , va e trollet jag trodde var dääär ??



Något omvandlad klassiker..

2009-10-02 @ 12:15:39
Postat av: Anders

Jimmy: Gå bakom mig pappa, så går du inte vilse. (Elias tidigare idag när vi var på trolljakt i skogen.)

2009-10-02 @ 20:55:18
Postat av: Jimmy

Ah vad underbart, Elias tar redan hand om pappa, hälsa den modige, kom faktiskt att tänka på Starke Staffan av någon anledning

2009-10-02 @ 21:11:25
Postat av: TP

Starke Staffan! Hehehe!

Va e Anders då? Gaston? Pellevin? Den sibiriska tomten?



Skitsnygg förändring av bloggen!



Jag har bara skummat lite på ytan av din lista. Många riktigt apbra låtar.

2009-10-03 @ 00:56:24
Postat av: Anders

Jimmy: Starke Staffan är faktiskt en fin association, åtminstone under skogspromenader.



TP: Pax för Gaston! Det är massor av guld på listan. Maria tackar!

2009-10-03 @ 11:16:28
Postat av: Säris

Snygg sida! Saknar dock bilden på bob!

2009-10-04 @ 22:21:47
Postat av: Anders

Förstår det, Säris. Men jag vill att du ska veta att Bobs ande fortfarande vilar över bloggen.

2009-10-04 @ 23:13:55
Postat av: Jhund

Mycket fint! Maria är duktig. Jo, du med så klart:-)

2009-10-05 @ 23:17:54
URL: http://blogg.aftonbladet.se/deltidspappan
Postat av: Anders

Johnny: Jag hoppas att du noterar att det är dig som Elias refererar till när något är riktigt stort.

2009-10-06 @ 13:06:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0