Ice Cube levererar dagens låt

..."It was a good day". Soft gangsta som påminner om (sedan länge) svunna tider. Och - tyvärr - om förlorad ungdom. Minnena poppar popcorn i mitt inre. Basket på Samskolans skolgård, skrattande vänner, blodvite, Örgryte Hellplayers, Askim Nerds, bisarra spelarpresentationer med ännu bisarrare smeknamn, tvåtaktare, layups och det metalliska ljudet av basketbollar som träffar asfalten. Lyckliga minnen. Alla till tonerna av hip hop.



100 Mästerliga låtar (1) - Alone Again Or

Vissa låtar blir favoriter första gången man hör dem. De är en "match made in heaven" mellan toner och hörselgångar. "Alone Again Or" av LA-bandet Love är en sådan låt. Den är förstaspår på det suveräna albumet Forever Changes från 1967 och jag upptäckte den först 2007, nästan på dagen trettio år efter att den släpptes. (Bättre sent än aldrig.)

Love tillhörde tillsammans med band som The Doors, Stooges och MC5 skivbolaget Elektra. Jim Morrisson sägs ha haft mer än ett kollegialt förhållande till Love. Han älskade bandet. Kärleken var dock inte besvarad av Loves sångare och låtskrivare, Arthur Lee, som lär ha varit måttligt imponerad av Jims nyckfullheter. Vid ett tillfälle skall han till och med ha slängt ut Morrisson efter att ha hittat honom (förmodligen hög eller packad, eller bägge delarna) i sin swimmingpool.

Men hursomhelst, "Alone Again Or" handlade det ju om, och här är den:


Joel Alme - ännu en färsk popgöteborgare

Gott om bra svenska skivsläpp hittills i år. Framförallt från Göteborg. El Perro Del Mar, Håkan Hellström, Almedal med flera, har gjort listan med heta popgöteborgare lång. Nu förlängs den ytterligare, med Joel Alme. I dagarna släppte han sitt  kritikerrosade debutalbum A master of ceremonies. Härifrån hämtar jag dagens låt "Queens Corner".

Hur han låter? Tänk Scott Walker. Tänk sedan Jens Lekman. Lägg till en nypa keltisk soul, lagom begränsade röstresurser, passion och en skvätt Dylan - och du har soundet. På ett ungefär.
 


Lördagens låt

"Big Jim's been drinkin' whiskey
And playing poker on a losin' night
Pretty soon, Big Jim starts a thinkin'
Somebody been cheatin' and lyin'
So Big Jim commences to fightin'
I wouldn't tell you no lie
And Big Jim done grab his pistol
Shot his friend right between the eyes."



Lynyrd Skynyrd - Saturday Night Special

Opluggat är bäst

Det är fredagen den 25e april 2008 och jag är äldre än någonsin. För sexton år sen var jag yngre. Rubriken i almanackan löd 1992. På sommaren detta år fick Danmark en fribiljett (på Jugoslaviens bekostnad) till fotbolls-EM och tackade genom att vinna hela skiten. Det var också det här året som Tomas Brolin senast lyckades utföra sin målgest - "360-graders snurren". 1993 och framåt klarade han som bäst 290 grader; 290 extremt ograciösa grader bör tilläggas.

1992 regerade Pearl Jams album Ten i min skivspelare. "Porch" var favoritlåten. På hösten gjorde Pearl Jam en (åtminstone för mig) legendarisk unplugged-spelning på MTV. Dom spelade som om det var deras sista stund på jorden. Jag älskade det. Jag spelade in konserten på VHS och måste ha sett den ett hundratal gånger innan mitt halvfabrikat till VHS-spelare tuggade sönder kassetten. Sen dess har jag inte sett konserten.

Jag kom att tänka på allt detta nyss, googlade, och hittade naturligtvis ett tummat exemplar av  unpluggedversionen av "Porch" på Youtube. Och det är fortfarande så inihelvetes-förbannat-jäkla-snorbra.



Bon Iver - igen...

Ja, jag vet. Nu har jag snart lagt upp varenda låt som Bon Iver gjort här på bloggen. Men det är han och albumet "For Emma, Forever Ago" värda. Plattan är ju sjukt bra - bäst hittills 2008. 

Vilken låt som är favorit pendlar från vecka till vecka, vilket är världens bästa betyg för ett album (och artist). Den här veckan är det "Blindsided" som gäller.
En vackert vacker låt. Som allt han gör, den där Justin Vernon.



"Please beware of them that stare"

Så börjar den lågmälda skönheten "Things behind the sun" av Nick Drake. Ett akustiskt mästerverk. Ett av många. Soundet är besläktat med Elliott Smith. Eller, egentligen är det tvärtom; Elliott låter som Nick Drake: Skör, minimalistisk och ... hjärtskärande.

Tre* magnifika album hann denne blyge engelsman släppa innan han dog av en överdos antidepressiv medicin. Obesjungen likt en enörad konstnär under sin livstid. Geniförklarad efter sin död. En dag skall lägga ut texten om den här killen, ge honom den kärleksförklaring han förtjänar. Men inte idag. Idag skiner solen. Och då skall man vara ute och leka, inte sitta inne och blogga.





*Förra året släpptes även en samlingsskiva (. Men samlingskivor gills inte. Han har alltså gjort tre plattor: Five Leaves Left, Bryter Later samt Pink Moon.

Bob Dylans låtskatt 1: "Most Of The Time"

"Oh Mercy" är inte något av mina favoritalbum med Bob Dylan. Det släpptes under Dylans svagare period (med Dylanmått), dvs 80-talet. 1989 för att vara exakt. Att albumet inte tillhör mina favoriter är dock inte liktydigt med att det saknas bra låtar. Tvärtom. "Political World" svänger på bra och hade gjort Ulf Dageby kiwifärgad av avund. "Disease of Conceit" är som en varm sommarvind. "What Good Am I" likaså. Men, det är "Most of The Time" som är albumets finaste stund; den lämnar mig värnlös. Den stannar tiden. "Most Of The Time" är därför för alltid parkerad i toppen bland mina Dylanfavoriter. Den är något av det vackraste han gjort och den ensam gör albumet värt varenda krona. 

 



PS. Att filmklippet dessutom kommer från en av mina favoritfilmer, Eternal sunshine of the spotless mind, gör inte upplevelsen sämre.

Dylan och Cash, vilka grabbar

"Girl From The North Country" är ännu ett underbart alster tagen ur Dylans överfulla låtskatt. Låten, som är en hyllning till en av Dylans före detta flickvänner, Echo Helstrom, såg dagens ljus 1963 på albumet "The Freewheeling". 1969 spelade han in den på nytt, nu som en duett, med ingen mindre än Johnny Cash. Tillsammans lyfte grabbarna det vackra originalet till nya höjder. Låten blev förstaspår på det fina Nashville Skyline-albumet. Antalet covers på den här countrypärlan är oräkneliga. Bland de artister som tolkat sången om flickan från norr hittar man bland annat: Eels, Pete Townsend, Black Crowes, Joe Cocker och Rod Stewart.




Dagens låt ...

heter "Cursed Sleep", och spelas av singer/songwritern Will Oldham, alias Bonnie "Prince" Billy. Föregångare till Bon Iver. Efterföljare till Neil Young. Fast över den här vackra låten svävar snarare Nick Drakes ande: Lyssna bara på stråkarna. Låten hittar du på albumet "The Letting Go". Good stuff, onekligen.


Tvååringars likhet med gravida kvinnor, och nya favoriten Fleet Foxes

Måndag morgon. Har precis genomgått ännu ett dagislämningstrauma. Och det är ingen lek, I'm telling you. Den genomsnittlige tvååringingen har i princip samma personlighetsdrag som en gravid kvinna. Nyckfullheten är där. De äter lika mycket och oregelbundet. Humörsvängningarna vänder ut och in på en. Ett olyckligt ordval i fel ögonblick skapar Dr Jekyll och Mr Hyde-liknande teaterföreställningar, på en millisekund. Att försöka lära sig säga rätt saker är meningslöst. Det som funkade igår, funkar inte idag. Kort sagt är man chanslös i tyfonen av motstridiga känslor. Det är bara att surra fast sig i skeppsmasten och vänta på bättre väder.

Enda skillnaden mellan dessa avarter till människor är att tvååringen är något mindre till växten, springer mer och har en smärtare midja. Bortsett från det är den gravida kvinnan och tvååringen tvillingsjälar.

Nog om detta.

****

Igår hittade jag ett nytt, fantastiskt band: Fleet Foxes. De kommer från Washington (hur många bra band finns det egentligen där?) och blev omedelbara favoriter. Eller för att citera Bogart i Casablanca: "I think this is the beginning of a beautiful friendship."

Hur Fleet Foxes låter? Tänk My Morning Jacket och Band of Horses. Lägg till maffiga manskörer à la Beach Boys, Jim Jamesliknande sång, pianospel, underbara gitarrharmonier och akustiska ekon som fyller vilken hockeyarena som helst, och du har soundet. Det låter väldigt bra helt enkelt.

I sommar (juni) kommer deras första fullängdsalbum "Ragged Wood".

Gå in på Fleet Foxes Myspace och lyssna på de sköna låtarna: "English House", "Sun It Rises", Winter Hymnal"

... eller lyssna på den fantastiskt vackra "Mykonos" [mp3] från EP:n Sun Giant.

... eller lyssna på ett livemedley med bandet här:





... eller lyssna på "Winter Hymnal" här:


Gotta have more cowbell


Ikväll är det fest. Så, vad väljer man för musik?

Det är lördag. Himlen är klarblå och bryts endast av en vit jetstråle från ett flygplan, på väg mot okänd ort. För en gång skull skapar det inte en längtan bort. Ikväll är det nämligen fest. Med vänner. I toppenväder.

Jag funderar lite över musiken. Vad väljer man att spela en vacker dag som denna. Festdeltagarna skall helst känna igen låtarna, alternativt bli kära vid första öronkastet. Och så ska det (helst) vara somrig musik. Inga självklara låtval alltså. Inte som blandbanden man skapar till sig själv.

Men ... här är några låtar som definitivt kommer spelas under kvällen:

1. Håkan Hellström - "Tro och Tvivel" (Given öppningslåt)
2. Eldkvarn - "Fulla För Kärlekens Skull" (Plura, Sveriges bästa textförfattare(?)sjunger rakt ur hjärtat)
3. Supergrass - "Sun Hits The Sky" (Superlåt från Supergrupp)
4. Hot Chip - "Boys From School" (Party!! En dansalstrande glädjespridare jag aldrig tröttnar på)
5. Jim James & Calexico - "Goin' To Acapulco" (Lysande Dylancover, som är favoritlåten just nu)
6. Chris Bathgate - "Serpentine" (Vackert, åh så vackert)
7. Modest Mouse - "Bukowski" (Geniala banjoslingor. Genial låt)
8. Thåström - "Om Black Jim" (Thåström är kvalitet)
9. Duffy - "Mercy" (Det nya underbarnet, Duffy funkar. I alla läger. Vilken pipa!)
10. The Decemberists - "The Crane Wife 3" (Förmodligen okänt för festdeltagarna, jag räknar kallt med kärlek vid första öronkastet alltså...)
11. Black Kids - "I'm not Gonna Teach Your Boyfriend (Stämningshöjande och oemotståndlig poppärla, avsedd att driva folket mot dansgolvet)
12. Lightspeed Champion - "Galaxy Of The Lost" (Sommarkänsla. Glädje. Och likt ovan: en omedelbar favorit)
13. R.E.M - "Harbour Coat" (Klassisk tempohöjare från R.E.M:s storhetstid. Pur energi och glädje, som bör spelas på partaj)

Sen räknar jag med att resten sköter sig själv... Sen är festen igång.

Men, nu...partyyy!!


La La Love The Pixies

Ta en nypa gitarriff. Tillsätt en dos busvissling. Mixa dessa väl.
Njut.

Gotta La La Love The Pixies.



Seasick Steve, ett original i bluesvärlden

I vårt västra grannland bor en briljant, men relativt okänd, bluesmusiker som lystrar till namnet Seasick Steve. Namnet fick han på grund av sitt anlag för sjösjuka. Steve (f. Steve Wold) är en originell artist med en bakgrund mer udda än instrumenten han spelar på. Ursprunglingen är han från USA. Föräldrarna skilde sig när han var fyra. Han stack hemifrån vid fjorton års ålder, begav sig ut på luffen, finkades, levde på samhällets bakgård, och försörjde sig genom diverse ströjobb innan han blev professionell musiker. Idag bor han i Norge.

Hans liv på luffen är ett återkommande tema i hans texter. Och även i mellansnacket, som är väl tilltaget i på hans album: "Cheap" och "Dog House Music". Två makalöst bra album.

Gitarren, som han kallar "The Three Stringed Trance Wonder", köpte han för 75 dollar i Como, Mississippi. Eftersom han kände sig lurad på köpet, svor han att aldrig sätta på fler strängar.

Och man får ju säga att det låter "ganska" bra ändå. Med sina tre strängar spelar han en så funkig, svängig boogieblues att man vill göra vågen.

Men Steve har fler kreativa instrument i repertoaren. Han spelar en skärande slide med hjälp av en ensträngad träplanka. Han kallar denna skapelse för "The One Stringed Didley Bow". Som trumkomp stampar han foten på en liten trälåda, kallad "The Mississippi Drum Machine".  

Seasick Steve är en udda fågel och stor historiberättare, som har varit med om det mesta. Han har både spelat med Modest Mouse och hängt med The Grateful Dead. Han har varit med. Och han följer med sin tid. I sommar dyker Seasick Steve upp med sin boogie-punk-blues på Roskildefestivalen. Grattis Danmark!

Seasick Steve - "The Dog House Song" 

Seasick Steve
- "Hobo Low" 


Nedan: Seasick Steve med "Chiggers"


Gnarls Barkley är tillbaka

Ingen kan väl ha missat Gnarls Barkleys megahit "Crazy" från 2006. Det var låten framför alla andra låtar det året. Oavsett tycke och smak. 

Gnarls Barkley består av sångaren Cee-Lo och producenten Danger Mouse. Nu är de tillbaka med albumet "The Odd Couple". Med låten "Run" har duon skapat ännu en briljant uptempolåt, som kommer att driva folk i klasar mot dansgolven. Om James Brown levt idag, hade han velat låta såhär...


90-talets musik del 1: Supergrass

1993 bildade Gaz Coombes, Mickey Quinn och Danny Goffey Supergrass. Enligt förståsigpåarna placerar sig bandet i genren post-punk. Enligt mig tillhör de kort och gott kategorin "jävligt bra band". Oavsett vilket, tillhör Supergrass gräddan av alla de engelska indieband som översvämmade musikscenen i mitten av 90-talet. Inspirerade av storheter som Pixies, Sonic Youth och Buzzcocks skapade grabbarna från Oxford 1997 superalbumet "In It For The Money". Har du det redan? Grattis! Annars: köp det, låna det, sno det! Du blir inte besviken.

Dagens låt heter "Late In The Day" och är spår nummer 4 på nämnda album.


Låtar som går i podden just nu ...

Det är dags för ett blandband, med betoning på "bland". Det blir lite gammalt och lite nytt. Så som Mix Megapol skulle kunna låta, eller borde låta, om Mix Megapol hade varit en musikstation värd namnet.

Blonde Redhead - "23"
New Yorkbandet Blonde Redhead består av sångerskan Kazu Makino, en före detta konststuderande från Japan, och tvillingbröderna Simone och Amadeo Pace. Tillsammans skapar de en suggestiv, drömlik musik, perfekt lämpad för långsamma taxiresor i storstadsnatten. "23" hittar du på albumet med samma namn.

Devendra Banhart - "Heard Somebody Say"
Första gången jag hörde Devendras darrande stämma blev jag avskräckt. Jag tyckte det lät förskräckligt och förstod inte alls varför alla hyllade denna posthippie från Texas. Sen råkade jag (tack vare min iPod) av misstag lyssna igenom hela albumet "Cripple Crow". Och nu fattar jag grejen. Devendras musik har placerats i Lo-fi och folkgenren, men musikaliskt är han så bred att han platsar i de flesta genres. Följaktligen finns det massor av låtar att hämta här; det finns något för alla. Dessutom sjunger han riktigt bra, när han tar det lugnt med "darret". "Heard Somebody Say" är en liten finstämd sak från ovan nämnda album.

Jenn Grant - "Dreamer" 
Tänk dig en varm sommardag. Det doftar nyklippt gräs. En sval bris smeker ditt ansikte. Du sätter dig i bilen, vevar ner rutorna och beger dig ut på någon av sommarsveriges vackra landsvägar. På radion spelas Jenn Grants "Dreamer" på högsta volym, och medan du tar ett djupt andetag, konstaterar du att livet inte är så skitnödigt trots allt. Låten hittar du på albumet "Orchestra for the moon".

Bob Dylan - "Tangled up in blue" 
Bob Dylan är mannen som förändrade synen på hur en röst bör låta. Ingen traditionellt vacker röst kanske, men i mina öron är Bob en av de bästa sångarna någonsin. Tack vare sin makalösa förmåga att genom betoning och röstläge berätta historier, skapar han magiska stunder vid skivspelaren. Här är han med mästerverket "Tangled up in blue" från världens (?) mest kända skilsmässoalbum: "Blood on the Tracks". Ett måste i varje skivsamling.

Outkast - "Roses" 
När man summerar bra hip hop-akter är Outkasts placering i den absoluta toppen självklar. Den extremt musikaliska duon André Benjamin och Antwan Patton har skapat en hel radda mästerverk, som tacknämligt drar bort från den enfaldiga gangstarappen. Även de som inte säger sig gilla rap, brukar tycka om låten "Roses". Och varför inte? Bra musik är som du vet bra musik. "Roses" hittar du på det 39 låtar feta monsteralbumet: "Speakerboxxx/The Love Below".

Damien Rice - "9 Crimes" 
Vissa artister är ödesbestämda i skivsamlingen. Inte nödvändigtvis på grund av deras eventuella briljans, utan på grund av ens egen smakriktning. Och eftersom jag är svag för singer songwriters leder vägen, via Bright Eyes, Ryan Adams och Jeff Buckley, oundvikligen fram till Damien Rice. Jag vill inte påstå att han blivit någon favorit, men låten "9 Crimes" från albumet "9" är väldigt vacker. Dessutom med en trevlig video.

Dagens låt: Fight Test

Nedräkningen mot Way Out West fortsätter. Idag är det 115 dagar kvar. Ett av banden som kommer är The Flaming Lips. Här är dom med låten "Fight Test" från albumet "Yoshimi Battles The Pink Robots".
 


Heroin blev min inkörsport ...

1991 gick jag fyra dagar i rad och såg The Doors på Biopalatset i Göteborg. The Doors, Oliver Stones överdrivet romantiserande filmporträtt om Jim Morrison och hans band. MTV:s VJ Ray Cokes kallade filmen "the safest high in town".

Rays skojfriska "filmrecension" var, konstaterar jag så här i efterhand, en adekvat beskrivning. För jag knarkade filmen. Jag var helt besatt. Av musiken, av tiden, av miljöerna. Hade pengarna räckt , hade jag förmodligen gått på den varje dag tills den lämnat biografen. Istället köpte jag Soundtracket, som jag naturligtvis lyssnade sönder och samman.

Ironiskt nog var favoriten på albumet inte någon av The Doors låtar, utan "Heroin" av The Velvet Underground. "Heroin" blev för mig inkörsporten till detta mästerliga band, och låten är i mina ögon mer än bara en fantastisk låt. Den är ett anthem för hela 60-talet. 



De fyras gäng

Franz Ferdinand har gjort sig en ganska fin karriär på att karbonkopiera de här killarna: Gang Of Four. Musikaliskt är de besläktade med Talking Heads. Här är de med låtarna "damaged goods" och "naturals not in it". Jag ber om ursäkt för första videon, som inte är en video, utan bara musiken spelad mot svart bakgrund. Lite trist kanske. Men å andra sidan behövs inga specialeffekter när det låter så här bra. 





Håkan Hellström är bäst i Sverige

När jag sitter på Scandinaviums läktare kommer jag att tänka på Lasse Bengtssons morgonintervju med Håkan Hellström häromveckan. Håkan bad om ursäkt för hur det kan låta live. Att man måste tänka på att låtarna på hans skivor är i sitt fulländade skick, och att det inte är möjligt att återskapa på scen.


Så fel han har, Håkan.


För det är ju live han är som bäst. På scen är han mästerlig - en publikdomptör, en schaman. Det finns ingen svensk artist som kan mäta sig i energi, spelglädje och scennärvaro. Ingen. Han berättar anekdoter. Han skämtar. Han bjuder på sig själv. Han ger allt han har. Håkan älskar sin publik. Och publiken älskar honom. Fan, enda bristen jag kan hitta hos Håkan där han står på scenen är den grönsvarta halsduken han envisas med att vira runt halsen. Men det är något jag har överseende med en kväll som denna; GAIS är trots allt mitt alternativa favoritlag.


Och det är nästan lite orättvist mot honom, men när man går på hans spelningar förväntar man sig numera en femstjärnig konsert. Enda frågan är om det skall bli en svag eller stark femma. Så bra är han nämligen, Håkan.


Men å andra sidan ... hur skulle man kunna förvänta sig något annat? Hans låtkatalog är ju fullkomligt överfull av briljanta låtar. Låtar som välter vilken scen som helst.


Och han kramar verkligen skiten ur varenda en av dem.


Håkan öppnar konserten med: "Tro och tvivel", "Ramlar"och "Dom kommer kliva på dig igen". Det är som en smäll på käften. Han går på knock direkt och visar vem som är Sveriges bästa liveakt. 

Efter inledningtrippeln "är man är nere, men uppe på fem", liksom. Sedan matar Håkan oss i publiken med det ena mästerverket efter det andra. Personliga favoriten "En vän med bil", den lysande Big Star-covern "13" som glider över i den nya klassikern "Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din". Det är en dröm. Konserten avslutas i tur och ordning med: "Nu kan du få mig så lätt", "För en lång, lång tid", "En midsommarnattsdröm", "Kom igen Lena!" och slutligen "Vi två, 17 år!". Det är så bra att man knappt tror det är sant. Det enda som hindrar den totala extasen är placeringen på läktaren. Tyvärr.


Jag tänkte på en sak igår när publiken skrek ut sina "Vi älskar Håkan". Man glömmer ofta bandet. Vilket är orättvist. För det är ett så inihelvetes jäkla bra band som backar upp grabben från västra Göteborg. Det slår mig att detta inte är något annat än en yngre, svenskare variant av The E Street Band. Blundar man och lyssnar så hör man Clarence Clemons sax, Roy Bittans piano och Max Weinbergs trummor. Då och då under konserten flyttas jag i tid och rum; Scandinavium 2008 blir Hammersmith Odeon 1975.


Bandet är otroligt tajt. Särskilt när de spelar de äldre låtarna. "En midsommarnattsdröm", "Känn ingen sorg för mig Göteborg" och "Klubbland" blir magi i händerna på Håkan och hans briljanta musiker. Det skall bli kul att höra låtarna från nya plattan till sommaren, när bandet lirat in sig på dom. Det, är möjligen det enda som kan förbättra en redan perfekt konsert. Det, och att Håkan virar in sig i lokalkonkurrenten Blåvitts halsduk.


Men det är väl att hoppas på för mycket.

Bäst igår: Allt. Inklusive publiken.

Sämst: Gaishalsduken. Onödigt.

Bäst låt: "Känn ingen sorg för mig göteborg"

Betyg: 5 (Som vanligt!)


Idag är det Håkan Hellström som gäller

"En pojke sköt sig ut från skolgården
det är på alla framsidor
Och jag förstår honom för folk skrattade åt mig
när jag pratade om dig,
när jag försvarade dig.
Jag gick runt och mumlade
men sa inget mer
bakgator
jag mötte dig på
bakgator
Dom kommer kliva på dig
Dom kommer kliva på dig igen"

Ja jävlar. Idag är det Håkan Hellström som gäller. Och inget annat.
Konserten startar 19.30 på Scandinavium.
Underbart!


Badly Drawn Boy är ingen skitmusik ...

image26

Min iPod är sprängfull. Jag har trugat på den musik såsom mormödrar trugar bullar till barnbarn. Nu har den bara 6 GB ledigt utrymme kvar av de ursprungliga 80. Det är i runda slängar en skivsamling på cirka 12 000 låtar. Eller om du vill: dryga 750 plattor. Hade det varit möjligt skulle podden förmodligen rapat.


Att ha en så stor skivsamling är naturligtvis trevligt. Enda nackdelen är att man glömmer bort vissa av ens favoriter. De försvinner i mängden, liksom. Som Badly Drawn Boy, till exempel.


Badly Drawn Boy, eller Damon Gough som den ständigt mössbeklädde engelsmannen egentligen heter, är en enormt talangfull låtskrivare. Han spelar en lekfull, melankolisk och vacker gitarr- och pianobaserad musik som för tankarna till artister som Elliott Smith och Nick Drake. Han har släppt ett flertal utmärkta album, men "The Hour of The Bewilderbeast" är förmodligen det mest ansedda, åtminstone hos kritikerna. Själv tycker jag att hans album är relativt jämnbra. Senast i raden kom "Born in the UK" med underbara låtar som "Promises" och  "Born in the UK".

Hur kunde jag glömma honom?


Men det är här iPod shuffle kommer in i bilden. Denna underbara funktion som kan användas såväl för att skapa "egna radiokanaler" som för att återupptäcka bortglömda artister. Alldeles nyss bestämde den sig för att friska upp mitt minne när den plockade fram "Another Devil Dies" med Badly Drawn Boy. En låt jag verkligen älskar.


Första gången jag hörde den satt jag på toaletten(!). Uppspelt av det svängiga pianointrot slet jag upp toadörren och skrek, sittandes med jeansen längs fotknölarna, ut direktiv om omedelbar volymökning till en en lika häpen som nybliven flickvän. Att hon idag, drygt tre år senare, är min fästmö kan bara tillskrivas sann kärlek.


Badly Drawn Boy -
Another Devil Dies [mp3]


En vacker vinter

Torsdagkvällens låt är "Flume" med Justin Vernon, alias Bon Iver. Det magnifika spåret kommer från den sagolikt vackra och kompletta plattan "For Emma, Forever ago". En platta som kommer placera sig högt på min lista över 2008 års bästa skivor. (Även om den egentligen släpptes 2007.)




Can't stand me now

Dagens låt spelas av den numera nedlagda gruppen The Libertines. Ett magnifikt band som mötte en alltför tidig död på grund av Pete Dohertys drogmissbruk, och de klammerier med rättvisan som följer sådana vanor.

Frågan är om någon brittisk musiker förekommit så ofta på svenska löpsedlar som Pete? Förmodligen inte. Pete tvingades hursomhelst att lämna bandet, som sedan upplöstes 2004. Sorgligt, för det fanns fler fantastiska plattor att utvinna ur de tunna postpunk-kropparna. Pete Doherty har dock fortsatt sitt musikaliska värv med The Babyshambles.

Och, tyvärr, med drogerna. 



Tiden är en illusion, särskilt lunchtiden

Tid är en bristvara. Det inser man när man försöker göda ett abnormt intresse för både film och musik, samtidigt. Man hinner inte, helt enkelt. Man måste välja bort saker. Saker som man vet är bra. Dessutom måste man äta lunch.

Ett exempel på vad jag menar är The Sopranos som jag inte hade tid att följa när serien gick. Men det råder jag bot på nu med hjälp av ett större antal dvd-boxar, och ännu större antal dvd-skivor.

Och vilken kanonserie det är. Vilka karaktärer. Aldrig har Anger management varit så aktuellt som för de här maffiafamiljerna från New Jersey. Argast av alla är Tony Soprano, antihjälten, som både är hård och ömklig på samma gång - och kanske den mest sympatiska sociopat och maffialedare som skådats på TV. En annan favorit är Silvio Dante, Tonys krumryggade hejduk som fullkomligt osar no nonsens, briljant spelad av Bruce Springsteens gitarrist Steven Van Zandt. 

Men det är knappt man känner igen honom. Bandanan som jag trodde var fastsydd på huvudet är kastad och hans lugg är så hårt bakåtsprejat vågig att tankarna snarare går till Leningrad Cowboys än The E Street Band.

Tidsbristen drabbar som sagt, tyvärr, även musikintresset. Ett band jag i princip hoppat över med hänvisning till det där stressredskapet de flesta av oss har runt handleden är Radiohead. Detta trots att de varit rekommenderade.

Naturligtvis har jag hört "Creep" plus några andra hits genom åren, men jag har aldrig riktigt fastnat för bandet, och har därför inte gett dem chansen förrän förra året då jag tvärstannade till låten "Jigsaw falling into place". Det var det rödljus som krävdes för att jag skulle göra halt och titta närmare på resten av deras katalog. Det är jag glad för idag, för den är riktigt bra. Och Jigsaw ... det var ju en av förra årets bästa låtar. Enligt mig.


122 dagar kvar ...

... till Way Out West, årets kanske bästa musikfestival (bara Roskilde kan mäta sig), fylld till bredden med kanonband. Under två dagar räknar jag med att lasta ladan proppfull med musikupplevelser i toppklass. Iron & Wine, Håkan Hellström, Okkervil River, The National, Nick Cave m.fl. garanterar det. Det kommer att bli kungliga dagar i Slottskogen. Tänk att få höra "For Real" med Okkervil River - live! Jag räknar dagarna ...



Where is my mind?

... är också dagens låt. The Pixies!


Helen

The Cave Singers är förband till Band Of Horses under deras pågående Europaturné. Ingen dålig draghjälp. I Göteborg såg grottsångarna från Seattle till att höja publiktemperaturen åtskilliga grader med en alldeles utmärkt uppvärmning. Deras debutalbum Invitation Songs är bra, något ojämnt kanske, men topparna är höga. Som här.

The Cave Singers - Helen [mp3]

Jim James & M.Ward



Jim James kör ett litet akustiskt medley tillsammans med Matt Ward. Det är så fint, så vackert. Svårare än så behöver det inte vara.

Måndag hela veckan

Det är måndag. Det är april. Det är snö. Varför blir man förvånad?
För att gaska upp mig själv, och förhoppningsvis dig som läser, lägger jag upp en kvartett youtubeklipp som liksom snön också är från himlen.


Band of Horses - Funeral




Iron & Wine - Boy with a coin




Rufus Wainwright - The one you love




Devendra Banhart - Long haired child
(Något för dig, Gonzo?)


The gunner's dream

Pink Floyd är husgudar. Under ett par års tid trängde de undan all annan musik. Lite otippat är "The Gunner's Dream" min favoritlåt. Man hittar den på Roger Waters kalla kriget-skiva The Final Cut. En underskattad platta, vilken var min introduktion till bandet. Jag har alltid älskat Roger Waters texter, inte minst texten till "The Gunner's Dream", som öppnar med de poetiska raderna: "Floating down, through the clouds/ Memories come rushing up to meet me now/ But in the space between the heaven/ and in the corner of some foreign field/ I had a dream/ I had a dream"

När Roger i mitten av låten sjunger textraden "and hold on the the dream" , glider sången över i ett underskönt saxsolo. För mig är detta magi. Och massor av minnen.

Här är den: The Gunner's Dream, eller Gunnars dröm som vi kallade den när det begav sig.



GP:s recensent är ute och cyklar, Tour de France-stylee. Johnossi (på Trägår'n) - en rättvisare recension

Fan ta dom, de dryga musikjournalisterna.

I fredags kollade jag på Johnossi. Jag njöt i fulla drag av en extremt tajt och medryckande spelning, med massor av energi och spelglädje. Konserten bjöd på gamla favoritlåtar. Och skapade nya. Det var riktigt bra och jag rekommenderar alla som får chansen att titta på Johnossi live. För detta är ett band som kan konsten att hantera en scen. Två killar, en på gitarr och en på trummor, bredvid varandra. Två killar, som låter som fem, minst. Och vilket jäkla ös duon skapade. Helt Makalöst!

Men säg den glädje som varar ...

Morgonen efter konserten slår jag upp morgontidningen och konstaterar häpet att Göteborgspostens recensent har gett Johnossi betyget 1. Recensionen spär på mitt gamla förakt för snåla, surmagade proffstyckare som slår knut på sig själva för att hitta negativa superlativer. Gammalt groll blir som nytt. Det pendlar mellan rent nonsens och tjänstefel. Några av recensentens stötestenar är att sångaren spenderar halva konserten barbröstad. Ja visst, det är lite kliché, men big deal. Dessutom retar sig GP:s utsände på att bandet tar i för mycket, spänner musklerna, som han utrycker det. Hur nu det kan vara ett minus? Sedan påstår han att folk lämnade konserten undan för undan och att sättningen med enbart gitarr och trummor gjorde konserten enformig. Det sista är en lögn. Skriven för att, misstänker jag, fylla ut kolumnen.

Enligt mig och alla jag talade med under och efter konserten var det precis tvärtom. Alla var lyriska. Publiken bjöds på en White Stripes-liknande lekfullhet. Trummisen Oskar "Ossi" Bonde var helt fantastisk. Han vet verkligen hur man bankar skiten ur ett trumset. John Engelbert drog med sin stålsträngade gitarr det ena fantastiska riffet efter det andra. Sången var felfri. Publiken diggade som galningar. Enda minuset var att konserten inte drog igång förrän klockan elva. Men det är en världslig sak, när det låter så här bra.


Hur recensenten får ihop till ett bottenbetyg skulle kunna hänvisas till att smaken är som baken, men inte den här gången. Avundsjukan lyser igenom. Och illviljan. Och det har jag svårt för. Förmodligen skrev han sin recension redan innan han gick på spelningen. Om han överhuvudtaget var där.


Konserten var nämligen jättebra. Punkt.


Betyg 4/5


Konserthöjdare: Execution Song


Ikväll ser jag på Johnossi på Trädgår'n

Det blir en bra kväll.


Family Values




Man must dance


Absolut Skottland

Vissa länder, och folkslag, verkar få musiktalang utspädd i vällingen. Hur ska man annars förklara att Skottland på löpande band spottar ur sig den ena briljanta musikakten efter den andra? Skottland, det är mitt land, som den diaboliske brittiske kungen Edward Longshanks uttryckte det i Bravehart. Få länder kan mäta sig när det gäller antal bra band per innevånare. Och snävar man in det till att bara gälla Glasgow blir fenomenet ännu större. Om inte någon pigg Bert MacKarlsson bosatt i Hebriderna redan insett potentialen i den här affärsidén, borde någon omgående göra en blandskiva märkt Absolut Skottland.
Här kommer några förslag till en skottsk låtlista.

Falling and Laughing - Orange Juice
The State I Am In - Belle & Sebastian
Your Diary - Franz Ferdinand
Ain't That Enough - Teenage Fanclub
Just Like Honey - The Jesus and Mary Chain
Loaded - Primal Scream
Friend of the Night - Mogwai


osv...


Reglerna är: inga regler

I ett tidigare inlägg hävdade jag - med så här i efterhand, lätt rosenskimrande kinder - att texterna är det viktigaste för att en låt skall få epitetet klassik låt. Detta är måhända en generell sanning rörande min musiksmak, men det är en ytterst modifierbar sanning. Och den lämnar mig något otillfredställd. Påståendet är nämligen en aning genant eftersom att jag nu, vid närmare eftertanke, konstaterar att jag har en förkärlek, för att inte säga kärlek, för ambient; en genre som i princip är befriad från texter. Dessutom lyssnar jag ju mer än gärna på isländsk musik, vilken senast jag kontrollerade oftast framförs på ett språk där mina öron, i ett textmässigt perspektiv, saknar lämplig funktionalitet. Ja ja, så går det när man försöker sätta regler för hur musik skall vara beskaffad. En avbön är således på sin plats. Reglerna är alltså: inga regler. Kära läsare: se följande mästerstycke, signerat Sigur Rós som en djup och ödmjuk bugning i ett försök att ställa allt tillrätta.




Gítardjamm - Sigur Rós

Floden och badkrukan

Det är måndag morgon i Göteborg. Snön är försvunnen och allt har återgått till det normala; den vita klädedräkten är utbytt mot mer traditionsenlig grå. Det är regnväder och fiskmåsar. Nu saknas bara lite fotbollsungar och tyska turister, sen är inte långbord, räkfrossor och salta bad långt borta.

Min son gillar inte att bada. Framförallt avskyr han att blöta ner håret då det är synonymt med obligatorisk schamponeringsprocedur; vilken innebär att utspätt schampo av märket Bamse plågar de oskyldiga blå ögonen. Något som skulle kunna undvikas om det unga barnet förstod sitt eget bästa och lutade huvudet bakåt istället för - i panik - framåt. Men jag förstår honom. Man behöver inte hypnos för att själv minnas alla barndomens badrumstrauman där diverse tvållösningar med noggrannhet färgade ögonvitorna vackert rosafärgade. Bara tanken på att ofrivilligt utsättas för shamponering föranleder därför ett ivrigt upprepande av orden: "Jag behöver inte tvätta håret" och "Jag behööver inte baada".

Under söndagskvällen tittar den tvåårige vattenfobikern på katastroffilmen The Flood tillsammans med sina föräldrar. Som namnet antyder handlar det om vatten. Londons innerstad ligger pyrt till då en elakartad och irrationell storm skickar höghushöga Nordsjövågor i riktning mot Themsen. En bit in i filmen flyter liket av en medelålders man fram på en övervattnad gata i Londons centrum. Min son ser detta och tolkar synintrycket utifrån sina egna erfarenheter: "Han skulle inte badat!".


Här: "The Flood" med Soundtrack Of Our Lives.


RSS 2.0