En helt vanlig morgon.

Det är torsdag morgon. Jag ligger i sängen. Jag vaknar till tonerna av en uppskruvad Elias, som springer fram och tillbaka ute i köket. Maria frågar om han vill ha en smörgås. "De hetee itte smöggås", svarar han. "De hetee råstatt brööd!". Två besserwissers i samma familj, tänker jag, det är minst en för mycket. (Den andre är naturligtvis jag.) Senast igår kväll hade vi en segdragen diskussion vid köksbordet, där Elias med en treårings totala tvärsäkerhet påstod att lättfilen med jordgubbssmak i själva verket var Yoghurt. Eller som han säger: "Jågypp". Elias vann diskussionen - mer tack vare uthållighet än vassa argument. Erfarenheten säger mig dock att han senast imorgon kommer föreläsa för mig om skillnaden mellan jågypp och lättfil, varpå han med högfärdig min kommer att säga att det där, förstår du pappa, det är lättfil. Småbarn har onekligen gemensamma nämnare med chefer av sämre typ. Samma oförmåga att lyssna till andras (underställdas) lösningar på ett givet problem, samma förmåga att returnera den avfärdade lösningen till upphovsmannen som en "ny" lösning, ompaketerad i eget namn.


Nåväl. Elias stumma period är över. Nu pratar han oavbrutet, om än det ena än det andra. Han trillar och trallar och kommer inhoppandes i sovrummet i en bisarr skritt, en skritt som för tankarna till de hästlösa kokosnötsriddarna i Monty Python and the Holy Grail. Han klättrar upp i sängen. "Jaa kan tala nuuv, pappa!". "Mmm, vad bra hörru!". "Ja-aa, jaa talar svenska." Jag sträcker på mig under det varma täcket, öppnar ögonen och möts av ett par strålande blå ögon, han är lika energisk som jag inte är. "Vi ska gå tiill daagis nuv. Jag talar på daagis också. Kom öpp nu, pappa!".

Jag reser på mig och går ut med Elias till badrummet. Vi gör oss i ordning. Jag byter blöja på honom. Han frågar om han får titta på bajset. Nej, säger jag. Han accepterar det och passar samtidigt på att upplysa mig om att man inte kan äta bajs. Sedan börjar jag, under ergonomiskt orimliga förhållanden, att klä på en son som inte står still mer än en sekund i taget. Det är som att klä en mekanisk tjur. Efter tjugo minuter, med pauser för diverse ärenden mellan varje påklätt plagg, lyckas jag till sist, svettig och högröd, kränga på Elias det sista klädesplagget. Sedan går vi mot ytterdörren.


Ute i trapphuset trycker jag på hissknappen. Hissen kommer efter några sekunder. I den står en ung mörkhårig tjej, rufsig och uppenbart nyvaken med joggingbrallor och en cigg i handen. Elias, som förvånansvärt godmodigt accepterar att hissknappen redan lyser, studerar flickan ingående under den fyra våningar långa resan. Hon märker inte hans fascination, men när hissen når bottenplan tittar hon upp, upptäcker Elias och ler. Elias ler tillbaka. "Man kan itte äta bajs!", säger han.

  


Kommentarer
Postat av: Kicki

Jag kan se allt framför mig! Underbart! Jag har en historia till dig också, men den är inte min utan Henrik Schyfferts. Han har sagt att klä på en motvillig 3-4-åring overallen är som att försöka få i en full Peter Harrysson i en för liten våtdräkt (eller nåt liknande - jag citerar nog inte ordagrant). Gillar den liknelsen! Ha det!

2009-02-05 @ 21:55:01
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

Kul att du ser det framför dig! Underbar liknelse. Skrattade gott åt den!

2009-02-06 @ 08:30:46
Postat av: Anonym

E dom inte för härliga de små liven, som någon hurtig bullmamma säkert hade svarat. Gillar skarpt din liknelse med inkompetenta chefer. Efter 15 år på Volvo har jag avverkat ett dussintal. Jag känner igen mig i overallsituationen. När mina töser var små försökte de oxå på alla möjliga sätt undkomma overallen. Detta löste jag med att helt enkelt "bända" in dom i dessa otympliga termoplagg. Det medförde att nästa gång situationen uppstod, räckte det med kommentaren -ta på dig kläderna själv eller så gör jag det.

Raggningsrepliken i hissen......behöver ingen kommentar!

2009-02-09 @ 10:44:17
Postat av: Anders

Jorå, visst är de härliga! Raggningsrepliken är redan klassisk. Men vad säger du: Ett dussin inkompetenta chefer! Stackare! Låter som en filmtitel. Ska testa din påklädningsmetod, även om jag inte tror den fungerar. Allt handlar om energi och uthållighet hemma hos oss - och jag är chanslös mot ungdomen.

2009-02-09 @ 16:31:24
Postat av: TP

Animatören och sedemera regisören Terry Gilliam gör i "Holy grail" sitt mesta (främsta?) framträdande framför kameran som hovljudsman med en allt annat än intellektuell uppsyn.

2009-02-10 @ 17:11:11
Postat av: anders

En bisarr hjärna, den där Terry.

2009-02-10 @ 17:44:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0