Tom Waits: kungen av oneliners

"I'm afraid I'm gonna be walking along someday in Los Angeles and drop into a manhole, and down there's gonna be 500 unemployed bossa nova musicians and they're gonna 'Girl From Ipanema' me to death ..."

Tom Waits - Jersey Girl

Jodå, det är Tom Waits som gjort låten. Den låt som Springsteen senare tog upp i sin repertoar och gjorde till sin. Waits, som är en Springsteenfantast, lär ha sagt: "Bruce Springsteen? Well, I've done all I can for him. He's on his own now ... "


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Såg Coppolas "The Outsiders" för några dagar sedan, där Tom Waits hade en mindre roll - klart sevärd!

2008-09-29 @ 13:20:36
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anders

Waits är ju en stor fan av Coppola. Och vice versa. Coppola upptäckte Waits när denne gjorde en duett med Bette Midler och erbjöd Waits att göra soundtracket/albumet till filmen One from the Heart. Sedan dess har Waits även gjort några roller i just Coppolas filmer.

2008-09-29 @ 14:35:38
Postat av: Gustav

Håller med om The Outsiders! Minns Toms roll i Coffee and Cigarettes, också mycket sevärd och lite annorlunda bit. Tom verkar rent allmänt ha bra filmsmak, han gillar Lee Marvin Media/98317.gif" rel="nofollow">http://www.jim-jarmusch.net/Media/98317.gif

2008-10-01 @ 12:14:21
Postat av: Anders

Det låter onekligen spännande. Vet inte om jag sett filmen - men skall definitivt se den nu. Coffee And Cigarettes har jag faktiskt liggande för en snar visning. Iggy och Waits över en kopp kaffe. Det är en fika man hade velat vara med på!

2008-10-01 @ 12:37:47
Postat av: Carl

Tom Waits är fin. Gällande Jim Jarmusch så tycker jag Coffee and Cigarettes lider av samma problem som hans andra filmer. I teorin och i enskilda ögonblick är de alltid världens bästa film... men de går så himla långsamt att man tappar stämningen någonstans på vägen.

Är det nån som håller med mig om att man ibland gärna snackar om och minns scener från en film, kanske rent av återberättar den för en kompis och får det att låta som att man sett en jättebra film. Jag tycker Jarmusch filmer är just såna, jag blir helt seg och uttråkad av att se dem - men scenerna fastnar ändå. Mystery Train, Night on Earth etc.

När jag läste diskussionen ovan gick jag snabbt in på Youtube. Och visst de verkar ligga där allihop: Här är scenen mellan Iggy och Waits http://www.youtube.com/watch?v=K6Mw6b1T50U



Eftersom filmen inte har någon handling och bara består av folk som röker och dricker kaffe så förstör man inte filmen av att se en lösryckt scen.

2008-10-01 @ 22:05:27
URL: http://bandetskuggan.wordpress.com
Postat av: Anders

Har aldrig haft någon feeling för Jarmusch. Broken Flowers är väl den enda film som blivit hyllad på allvar? Och när det gäller den, så håller jag med dig om det du säger. Seg. Episodisk. Altman-light. Fellini-superduperlight.

Förutom det har JJ väl inte väl inte gjort något riktigt spännande, även om C & C har sina stunder.

2008-10-02 @ 08:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0