Min svågers analys av Lagerbäck inför lördagens VM-kvalmatch

Tidningarna skriver att Lagerbäck har panik. 

Ärligt talat. Vilka har gått sönder?

En 37-årig anfallare som spelar i Allsvenskan.
En 32-årig mittfältare som spelar i Allsvenskan.
En 30-årig mittfältare som spelar i Förenade Arabemiraten.
En 31-årig mittback som förpassats till läktaren i Italienska ligan.

Nu står Lagerbäck där med  Daniel Andersson, Max von Schlebrügge,  Andreas Johansson och 24-årige talangen Samuel Holmén.

Och har panik.

Lagerbäck säger att han har spelarbrist; en sits han själv satt sig i under sina år som förbundskapten.

Om Lagerbäck hade varit en bättre idrottsledare är jag övertygad om att:

Marcus Berg gjort 12 mål på 15 landskamper.
Rasmus Lindgren varit lika given på svenska mittfältet som i Ajax.
Sebastian Larsson spelat i en europeisk toppklubb och gjort en sisådär 25 landskamper.
Kalle Svensson spelat i en europeisk storklubb och gjort en sisådär 25 landskamper.
Oscar Wendt varit en fulländad vänsterback.
Fredrik Stoor varit ordinarie i Fulham.
Kim Källström varit en mycket bättre fotbollsspelare.
Zlatan haft mycket roligare i landslaget.

Kanske hade till och med spelare som Marcus Rosenberg, Kennedy Bakircirogliu  och Alexander Farnerud varit spelare att räkna med på lördag. 


Kvällens låt: Grandaddy - "He's simple, he's dumb, he's the pilot"

Kommentarer
Postat av: Robby

Håller med på nästan alla punkter! Kanske inte angående Kennedy Bakircirogliu och Alexander Farnerud men annars klockrent!

2008-10-07 @ 22:43:02
URL: http://theshakermaker.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Robby: Listan av snöpta talanger under Lagerbäcks ledning är lång. Häpnadsväckande lång.

2008-10-07 @ 23:30:50
Postat av: Kicki

skratt Men nu får ju Petter Andersson chansen och då kan vi gå hur långt som helst :).

2008-10-08 @ 09:30:01
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: TP

Det mest skrämmande är att dessa uråldriga lirare faktiskt lämnar tomrum efter sig trots att man mer eller mindre kan ifrågasätta deras status. Det ser jag verkligen som ett svaghetstecken.

Jag är helt inne på din linje med en helt annan syn på inslussning i landslaget än vad Lagerbäck står för. Kontinuitet menas inte att man använder samma lirare i 10 år utan att har en bra fungerande organisation på och utanför plan som man följer.

Att ge 20 unga och oerfarna chansen på någon semesterturné till Sydamerika i januari när dom tränar uppbyggnad inför kommande säsong å kalla dom A-landslaget vet jag inte vem det är till för.

Var tar alla bra svenska ungdomar vägen?

Kalle Svensson hade jag t.o.m. glömt bort.

Många sticker som ungdomsproffs men hur många har lyckats fullt ut. Jag kan bara komma på två på rak arm, Sebastian Larsson och Per Zetterberg.

Det som är mest oroväckande inför helgens match är Portugals speed och passningsskicklighet. Hur ska stenstoderna i vårt försvar hinna med???

Det enda som talar för Sverige är att ingenting talar för Sverige.

2008-10-08 @ 09:43:25
Postat av: Anders

Kicki: Onekligen:)



TP: Men det är den obefintliga inslussningen som skapar tomrummet. Zlatan är egentligen den ende som av egen kapacitet kan skapa ett tomrum. Han är en unik spelare. En sån där som kommer en gång per decennium. Men alla andra är utbytbara, och borde bytas ut när dom är över kullen. Mot nya, heta förmågor - helst när dessa är i form, inte som nu säsongen efter. För så är det ju, han slussar ju in spelare efter hand. Men nästan alltid i fel läge för spelaren.



Jag ser matchen live på Råsunda på lördag. Hoppas folkölen är god...

2008-10-08 @ 10:56:52
Postat av: Gonzo

Jag håller med föregående talare....jag måste erkänna att jag blev lite glad när jadg såg att Mellberg gick av skadad. Jag såg ju vad han åstakomm live i Innsbruck...å det var ingen rolig syn...så att så mycket sämmre kan det ju knappast bli. Se matchen på Råsunda e lite ball....själv blir det kanske i Stora Höga.(fördelen är att om matchen e kass kan vi ju alltid lyssna på wock en woll...istället.

2008-10-08 @ 20:05:54
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Ja, tänk om hela backlinjen kunde brutit benen i en lavin i Innsbruck, det hade gett mig hopp inför framtiden.

2008-10-08 @ 20:50:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0