Mer listor åt folket: Okkervil River Topp 12

Prolog till det drama som numera går under namnet Bäckebolsincidenten.

Under återföreningen häromdagen mellan den försvunne treåringen och hans far, uppstod en smärre kalabalik. Känsloyttringarna var inte riktigt synkade dem emellan. Lättnad möttes av ilska. Kramar av slag. Blodvite uppstod. Ett tre centimeter långt sår i min panna vittnar  idag om lördagens incident på Bäckebols Köpcentrum.

[Idag: Jag och Elias sitter vid köksbordet. Han äter risifrutti och sjunger för full hals en egen version av Pippi Långstrump-låten.]

"Hää kåmme Pippi Låångstryymp. Tjollahej sjoolahåppsansaaa"
- Du Elias
- Aaa
- Har du sett pappas panna?
- Mmm ... de va inte jaa som gjorde det!
"Tjollahej sjollahåppsansa..."
- Det har jag inte sagt heller. Är det ett sår i pannan?
- Dee vaa inte ja som rivde pannan.
- Nähä, jag vet det, ljuger jag.
- Det va, det va ... [funderar] ... det VAA ... MAMMAA SOM GJORDE DET!
- Var det mamma?
- JAAA.
- Varför då?
"Hää komme PIPPII LÅÅNGSTRYYMP, TJOLLAHEJ SJOLLAHÅÅPSANSAAA ..."
- Elias! Varför gjorde hon det tror du?
- De va inte jag som rivde dig!
- Nej, jag vet, men varför gjorde mamma det då?
 "DE E INTE ILLA JA HAA ÅPA HÄÄST Å PAAPPPA..."
- Du, visst var det inte mamma som rev pappa?
- Näää!
- Vem var det då då?

"SJOLLAHOP TJOLLAHEJSANSAAA"
- Vem var...
- Jaa vill inte haa mee risifrutti nu! [lämnar bordet]

Wiseguypotential, onekligen.

-------

Kan inte riktigt släppa Okkervil River än. Här är min lista över deras tolv bästa låtar. Så som den ser ut idag.

* Okkervil River Topp 12

01. Black (Album: Black Sheep Boy)
02. Plus Ones (The Stage Names)
03. Westfall (Don't Fall In Love With Everyone You See)
04. Lost Coastlines (The Stand Ins)
05. Our Life is Not a Movie or Maybe (The Stage Names)
06. Unless It's Kicks (The Stage Names)
07. For Real (Black Sheep Boy)
08. The President's Dead (EP)
09. Singer Songwriter (The Stand Ins)
10. Bruce Wayne Campbell Interviewed On The Roof Of The Chelsea Hotel, 1979 (The Stand Ins) - Missa inte när refrängen kickar in vid 3:05!!! Suveränt!
11. Blanket and Crib (Down The River Of Golden Dreams)
12. A Stone (Black Sheep Boy)

-----
* Topplistan hittar du i marginalen. Spela. Njut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0