Är det bara jag som undrar?

Lagerbäck och fotboll. Två ord som inte bör kombineras.

Sverige gör en bra match mot Portugal. Absolut. Jag har bara en invändning. En viktig sådan.

Varför byter Lagerbäck inte in Marcus Berg?

Så här är det. Innan matchen aspirerar två spelare på platsen bredvid Zlatan. Johan Elmander och Marcus Berg. Den ene är etablerad. Den andre oprövad. Den etablerade säger öppet att han är ur form, den oprövade att han aldrig varit bättre. Valet står alltså mellan en kall spelare, och en glödhet dito - som öser in mål från alla möjliga och omöjliga lägen, oavsett i vilket lag han spelar.

Riskanalytikern Lagerbäck väljer föga förvånande Elmander. Dagsform har aldrig varit en viktig faktor för Lagerbäcks laguttagningar, däremot riskminimering. Och riskminimeringstanken kan jag väl köpa när det gäller att välja startande mittfälts- och försvarspelare. Men inte anfallsspelare. Och inte på hemmaplan. Där gäller det att vinna matcher. Alltså: Göra mål.

Elmander springer som vanligt mycket och gör en habil insats och får tack vare smörpass från bland annat Zlatan och Sebastian Larsson fyra (kanske fem) bra målchanser i första halvlek. Han missar alla.

I andra halvlek försvinner han ur matchen.

De sista trettio minuterna väntar jag på bytet som aldrig kommer.

På bänken sitter en glödhet Marcus Berg och och fryser. Ännu en talang i den långa rad av talanger som underkänts av Lagerbäck på grund av dennes obefintliga coachning*.

Är det bara jag som undrar hur länge Lagerbäck ska få hållas?

--------

Dagens låt 2: Mose Allison - "Your Mind Is On Vacation"

* Lagerbäcks coachning består huvudsakligen av två moment:
1. Att med tungan förflytta prillan från vänster till höger, och vice versa.
2. Att luta sig djupare in i avbytarbåset, samtidigt som han växlar positionen mellan de på magen korsade armarna. Ibland är höger arm överst, ibland vänster. That's it!


Kommentarer
Postat av: johnny

Vi är väldigt många som ställt den frågan i vad som känns som en evighet. Men vi lär få fortsätta. Som Jihde säger, "Laas....du sitter säkert!"



Kul att konserten var så bra. Kul för dig din gris :-)

2008-10-13 @ 11:41:31
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Min svåger firade sin senaste nyår i Sollentuna. Lagerbäck bor i Sollentuna. Under kvällen hittar hans flickvän honom på balkongen. Där står han och skriker (halvt på på skämt, halvt på allvar) "Lagerbäck var är du? kom ut, visa dig!". Vi är många, det är vi. Men igår var det märkligt tyst i tidningarna. Alla verkade nöjda.

2008-10-13 @ 11:56:59
Postat av: Kicki

Nej, jag undrar också. Jag blir rent irriterad av att se hans nuna nuförtiden.

2008-10-13 @ 18:09:26
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

Jag med, Kicki. Det var många irriterade utfall framför vår teve, av flera (normalt sansade) personer. Tandgnisslandet överröstade kommentatorerna på slutet.

2008-10-13 @ 18:39:21
Postat av: Jimmy

Sverige gör en förvånansvärt bra match med tanke på förutsättningar, men som du säger varför inte ge Marcus Berg chansen, känns inte som att han har känslan under matchtiden att förändra givna ingnagda spelupplägg. Han är lika överraskande som en fia med knuffturnering mellan två mördarsniglar.

2008-10-13 @ 21:52:59
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: TP

Att inte ersätta totalt tröttkörd Elmander med Berg övergår mitt förstånd. Det kunde t.o.m. kostat oss matchen då han, likt Rosenberg i EM-matchen mot Spanien, tappat en boll på offensiv planhalva som höll på att resultera i mål.

Det var många som gick på tandköttet i slutet av matchen. Lagerbäck nervärderar sina truppmedlemmar och även sig själv då han inte vågar sätta in någon avbytare.

Å vem ska ta över efter Lagerbäck? Roland Andersson! Det brukar ju bli en intern lösning på kansliet.

I vilket fall ska hela landslaget ha en stor eloge för en, efter omständigheterna, väl genomförd match.

2008-10-13 @ 22:25:21
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Jag hade föredragit mördarsniglarna, Jimmy. Helt klart. Ibland misstänker jag att han inte byter för att inte själv bli underkänd. Jag menar: tänk om Berg kommit in och gjort mål, blivit matchhjälte. Genom att inte byta slipper han snacket om för sena byten, felaktig coachning. Laget var bra annars. Särskilt Majstorovic, Sebastian Larson och Zlatan.



TP: Visst är det som du säger förståndsövergående. Eller om man vill: helt jäkla galet! Som jag skriver ovan så är jag så konspiratoriskt lagd att jag ibland tror jag att Lagerbäck inte vågar riskera att byta in spelare någon som indirekt skulle befläcka hans status som allvetande fotbollsmaistro.



Noterbart är även jävsituationen i fotbollsstudion. Alla inbjudna experter är direkt eller indirekt förbundna med Lagerbäck. Den här gången var det Anders Svensson och Johan Mjällby. Det är fet chans att någon säger något kritiskt om laguttagningar, spelare eller - gud förbjude - Lagerbäck. Värst av alla i den här klubben för inbördes beundran är Magnus Hedman som i TV4-studion under två mästerskap i rad suttit och försvarat Lagerbäck i allt han gjort. Och därmed är nummer två på min lista över Sveriges största fotbollsidioter. Vem som är nummer ett på den listan är underförstått antar jag...

2008-10-13 @ 23:59:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0