Dagens låt: Blister in the sun

Jag sitter återigen framför datorn för att lägga upp en "dagens låt". Min son sitter framför teven och kollar (för 403:e gången) på sin favoritfilm Findus och Pettson "Kattonauten" och äter riskakor. Eller "griskakor" som han fått för sig att de heter. Under gårdagskvällen trillade jag nästan av stolen av lycka då Gorillan la upp "Loveless Love", en för mig okänd låt av ett för mig lika okänt band: The Feelies. Hur jag kan ha missat den övergår mitt förstånd, ett förstånd som det i och för sig inte är så mycket att yvas över. Men ändå. Mig veterligen så levde jag under 1980, då låten släpptes. Åtminstone är det så jag minns det. Men jag kan ha fel. Kanske blev jag bortförd av Aliens eller kanske en av mina alla sovmornar blev alltför lång. Kanske vaknade jag igår.

Hursomhelst, fokus nu, dagens låt var det. Den poppade på sätt och vis upp i Kommentatorsfälten på ovan nämnda blogg där det yvades om att Violent Femmes debutplatta faktiskt var något som det borde yvas om. Och det håller jag med om. Dagens låt "Blister in the sun" är öppningspår på albumet. Första gången jag hörde den var i filmen Reality bites. Ethan Hawkes spelade mot Winona Ryder. Ethan var en rock 'n' rollslacker med kvinnotycke. För mig var det en rollbesättning som gjorde filmen omöjlig att tycka om, jag kunde inte tro på det, på honom. För mig var han fortfarande den stammande killen i Döda Poeters Sällskap, och det borde han varit för Uma Thurman också. Ethan må vara en reko kille, men har var inte med på min shortlist över Umas potentiella makar, om man säger så...

"Blister in the Sun" är däremot en klassiker.



Kommentarer
Postat av: Gorillan

Tack för länken :) Och visst är "Blisters in the Sun" en underbar låt - känns helt tidlös!

Gillar du soul, kan jag tipsa om Frank Wilsons "Do I Love You (Indeed I Do)".

2008-05-08 @ 21:25:56
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: Anders

Varsågod. Det var du värd. Har lyssnat på The Feelies "Crazy Rythms" hela dagen. Fantastiskt album.

Och ja, jag gillar soul som fan. Man skulle -rent historiskt- kunna säga att min musiksmak från början var präglad av svart musik. Reggae, soul, blues, hiphop - för att på senare år börjat dra mer åt indiehållet. Typ.

Tips uppskattas alltid, väldigt mycket. Skall genast kolla upp Frank Wilson album(?). Tackar!

Tack för tipset

2008-05-08 @ 22:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0