Återfall i gamla synder

Heter det: jag har "tagit" ett återfall, eller jag har "fått" ett återfall? Jag tror att båda varianterna används. Den ena antyder eget ansvar, den andra att man är ett offer. Hursomhelst. Jag har tagit ett återfall (Åh, vad subtilt och elegant och självgott jag upphöjer mig själv som ansvarsfull. Hmpff.). Jag röker igen. Och efter tre års nikotinfrånvaro märker jag att varningstexterna baktill på paketen är mer fylliga än tidigare, mer ödesmättade. Eller - om man så vill - mer konkreta i sitt budskap: du kommer dö grabben, bara så du vet!

Det får till följd att jag väljer cigg baserat på vilken varningstext jag står ut med att läsa. Förnekelse är ju en förutsättning för en rökare. Åtminstone nuförtiden. För det kräver sin man att lättjefullt njuta av livet till texten "Rökning dödar." (en text de flesta paket har på framsidan numera). Därför vänder jag på paketet för att leta upp ett paket med lämplig varningstext. "Rökning kan leda till en långsam och smärtsam död" åker raskt tillbaka i hyllan. "Rökare dör i förtid" likaså. För ett ögonblick funderar jag på att ta ett paket som lyder: "Skydda Barnen. Utsätt dem inte för passiv rökning". DET hade varit en finfin hämnd för alla passiva luktstunder man utsätts för som förälder ("mohahaha", skrattar jag för mitt inre, samtidigt som jag bekymrar mig för de morbida vägar min hjärna tar i fantasin). Jag väljer till slut ett paket med texten "Rökning får din hy att åldras". Den texten kan jag blossa till. Jag fruktar inte åldrandet.

Dagens låt: Rufus Wainwright - Cigarettes and Chocolate Milk


Kommentarer
Postat av: Alice

Det är coolt att röka. Jag slutade visserligen för ett antal år sedan (bortsett från enstaka tillfällen då ansenliga mänger alkohol finns med i bilden), men jag hävdar fortfarande att det är coolt. Rätt så äckligt, men coolt, icke desto mindre. Folk som säger något annat försöker bara vara politiskt korrekta.

2008-05-22 @ 14:28:47
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Ascoolt. Särkilt när man skriver. Låt oss säga så här, vilket inspirerar mest. En rosenkindad Diane Keaton som skriver teatermanus med kopp te bredvid laptopen (i filmen Somethings gotta give), eller när David Strathairn hamrar tv-monologsmanus på sin skrivmaskin, med en cigg slött hängande i mungipan (i filmen Good Night, and good luck). För mig är svaret självklart.


Ps. Obsessar The Jam och Paul Weller för tillfället. Tack.

2008-05-22 @ 15:51:03
Postat av: Alice

Sannerligen. Bevisen är överväldigande när man börjar tänka, inte bara när det gäller skrivande karaktärer: Richard E. Grant i Withnail & I, James Dean i Jätten, hallå?

Och din obsession gläder mig. Själv planerar jag att åka tillbaka till tidigt åttiotal och hämta hem Weller om jag inte hittar någon vettig person att hångla med snart. Måste kolla upp om han rökte, förresten.

2008-05-22 @ 17:22:18
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

För att inte tala om Humphrey Bogart. En cigarett har aldrig varit snyggare än i Ricks hand i Casablanca. Nästan som ett smycke faktiskt.

En sådan stilikon som Weller måste bara röka. Åtminstone passivt.

2008-05-22 @ 22:00:00
Postat av: Alice

http://youtube.com/watch?v=3xAox_afI-I

Bildbevis vid 02:22 Och dissigheten, alltid!

2008-05-22 @ 22:12:27
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Gonzo (Gaisaren)

Ja vår gamle vän Freddie Wadling sjöng väl nåt i stil med "I can dig you when you smoke youre cigarette"........

2008-05-22 @ 22:18:23
URL: http://skivgrisen.blogspot.com
Postat av: anders

Alice: Det var väl det jag tänkte. Och det väger upp varningstexterna såpass. Coolt att röka alltså.
Lite äckligt. Lite farligt. Men vääldigt coolt.

Gonzo (bajsaren): Det avgör saken. Säger Freddie det så är det så.

Det har på det hela taget varit en trevlig korrespondens detta. Cigaretter är hett igen. Skönt.

2008-05-22 @ 22:33:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0