Vind i seglen

"Och konungen blev ju rasande". Jag kommer att tänka på Fredrik Lindströms drift med Herman Lindqvist när jag går med sonen till dagis. Det är tisdagmorgon och det stormar på västkusten. Till och med bakåtlutarmannen går upprätt idag. (Eller som skottarna säger: even the crows are walking.) En skön paus i värmen, tycker jag. En källa till irritation, tycker min son som rasar mot vinden då kepsen upprepat flyger av huvudet. "Håll i kepsen" ropar jag till honom i ett fåfängt försök att överrösta motvinden. Han tar tag i kepsen, men glömmer snart instruktionen då en snigel fångar hans intresse (vägen till dagis är översållad av dessa slemmiga kannibaler, och är en källa till stor fascination - och dagliga förseningar till dagis). "SLUUTAAA", ropar han ilsket då vinden för fjärde gången inom loppet av två minuter bjuder hans gröna keps på en lufttur. Maken till omnipotens får man leta efter. Nog för att han vant sig vid att bestämma (lite väl mycket för sitt eget, och sina föräldrars, välbefinnande), men vinden, lille vän, den bestämmer du inte över; hur mycket du än skäller och hytter med dina små leverpastejskladdiga barnafingrar. Detta förklarar jag för den unge monarken, med pedagogiskt eftertryck. Vilket leder till ett muttrande och ohörbart svar som endast kan översättas med "vi får väl se". Allt är möjligt för små barn, antar jag. 

Hursomhelst, dagens blandband handlar om vind (jaja, sista låten är kanske ett undantag), klicka på bandet i vänstermarginalen för att lyssna.

Blandbandet "Vind i seglen":

01. Billie Holiday - Stormy Weather
02. Rolling Stones - Gimme Shelter (uppenbar koppling, eller hur?!)
03. Israel Kamakawiwo'ole - Somewhere over the rainbow (jorå, det finns koppling till vind. Fråga Judy Garland)
04. Ed Harcourt - Whirlwind in D Minor
05. Kate Bush - Cloudbusting
06. Morrissey - Hold on to your friends (samma princip som i "gimme shelter")
07. Black Kids - Hurricane Jane
08. Cat Stevens - Father and son (Det blåste på både far och son idag ju.)

Kommentarer
Postat av: Johnny

Haha, ja det är fan inte lätt att vara liten. Skön historia idag igen, jag tackar och bockar. Även om jag är lite trött idag. Det blev en natt full av svettiga drömmar inkluderade Leo B, Donadoni, och helt otippat Horts Hrubesch, den gamle slaktaren från Hamburger SV. Puh!

2008-06-10 @ 13:24:17
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Haha. Skulle man kunna säga att Horst var stand-in för Otto Rehagel? Tack själv, J!

2008-06-10 @ 14:21:54
Postat av: Johnny

Ja kanske...om inte han varit med på ett hörn :-)

2008-06-10 @ 15:02:38
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Alice

Haha, så sött att uppmana vinden att sluta!



(Och så ännu en självskriven låt på bland bandet: Bob Dylan - Blowin' in the Wind.)

2008-06-11 @ 17:16:09
Postat av: Anders

Det är onekligen en lustig liten herre, min son.



Och visst är Blowin in the Wind självskriven. Tänkte ta den, men glömde bort den i processen.

2008-06-11 @ 20:17:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0