Joga Bonito på svenskt vis

Det bästa lag som någonsin snörat på sig elva par fotbollskor är Brasiliens landslag 1982. Det vet alla som vet något om fotboll. Dom vann inte VM det året, det gjorde Italien. Men sett i bakspegeln är det ändå Brasiliens lag alla minns. Dom visade hur vackert fotboll kan vara när det är som bäst. Brassarna kallar det Joga Bonito: Det vackra spelet.

Jag har genom åren genomlidit åtskilliga slutspelsmatcher (mot bra motstånd vill säga, allt annat är ointressant) där Sverige spelat allt annat än Joga Bonito. Jag har förbannat de klantiga uppspelen. Jag har dött en smula varje gång Sverige har stressat upp sig i försvaret. Jag har rasat mot den dåliga bollbehandlingen. Jag har spytt galla åt höger och vänster. Alla stressade försvarsklanterier och missade pass har undan för undan ökat på antalet gråa hår (varav Olof Mellbergs legendariskt dåliga uppspel under förra VM:et står för ungefär hälften av den totala grånaden).

Jag har lidit.

Och jag har skämts.

Jag har hävdat att jag mycket hellre ser Sverige förlora och spela vackert än att se Sverige vinna med tråkig, andefattig fotboll. Något som mötts med skepticism hos den råkat höra mina tirader.

Men nu, efter Spanienmatchen, vet jag att min ståndpunkt håller. Att det var mer än snack. 

Under första halvlek igår spelade Sverige den bästa fotboll jag någonsin sett ett svenskt landslag göra. Passningspelet, dribblingarna, brytningarna, lugnet i försvaret, nedtagningarna och Zlatan, allt satt där. I första halvlek slog vi Spanien i deras eget spel - passningspelet. Det var vackert att se. Det var Joga Bonito på svenskt vis.

Nu skäms jag inte längre. Jag är inte ens bitter över förlusten.

Jag är bara stolt. Så oerhört inihelvete jävla stolt.


Mer Brasilien ... Astrud Gilberto - Girl From Ipanema


Kommentarer
Postat av: Jimmy

Håller helt med dig Anders, Brasiliens lag 82 presterade den vackraste anfallsfotboll världen någonsin kommer att få skåda, tyvärr höll inte deras försvar samma kvaliteter. 1982 är mitt favoritmästerskap alla kategorier. Sveriges första halvlek igår var otroligt bra, synd att Zlatan inte kunde fullfölja, med honom på planen hade Sverige kunnat hålla uppe spelet bättre i andra halvlek. Varför Rosenburgaren ?? har han någonsin presterat i landslaget. Mycket märkligt val........

Nu trycker vi dit ryssarna ordentligt, dom skall få smaka på svenska sjunkbomber !!



Jimmy

2008-06-15 @ 23:12:32
Postat av: Anonym

1982 är ett gyllene årtal för alla fotbollsälskare. Inte bara Brasilien skarmade utan många andra lag också. Tyvärr var brassarna för naiva å glömde bort att man trots allt måste försvara sig när motståndarna har bollen.

Sverige gjorde en lysande sista hälft av första halvlek. Bra rörelse å bra passningsspel. Svårare är det inte. Mellberg har aldrig varit bättre. Tyvärr gjorde hans partner ett förödande misstag genom att rusa på Villa istället för bara skära av honom. Men men. Det blev som vi resonerade, resultatet i gårdagsmatchen spelade ingen som helst roll inför fortsättningen. Däremot ska spelarna ta med det dom gjorde förbannat bra mot Spanien.

Nu laddar vi inför onsdagen.

2008-06-15 @ 23:58:20
Postat av: TP

Sorry! Glömde å sätta signatur på min kommentar. Gult kort till mig!

2008-06-16 @ 00:17:41
Postat av: Johnny

Hade vm-krönikan från 82 på viedo och såg den antagligen...jättemånga gånger. Kan fortfarande höra Bo Hanssons röst eka i bakhuvudet, du vet bär rösten skär sig.

Jag är glad åt din stora entusiasm, men undrar om du inte drack en kopp kaffe för mycket? Visst var Sverige bra, men trots det ännu en bra bit från -94. Så där, nu har jag fått vara lite gnällgubbe :-)

2008-06-16 @ 11:26:22
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Jimmy: 82 är mästerskapet framför alla andra. Och Rosenberg ja, vem vet varför han spelar. Inte jag i alla fall, men förmodligen Lagerbäck. Nu tar vi Ryssland!



TP: Absolut. Det var inte bara Brassarna som mönstrade bra lag det VM:et. Ta bara det nästan lika skönspelande Frankrike (med min favoritspelare alla kategorier Platini), Tyskland (Littbarski, Rummenigge,Breitner), Argentina (med en ung Maradona), Polen (Boniek, Lato), Italien (med Bruno Conti) m.fl. Klassiska matcher: Frankrike-Västtyskland, Brasilien-Italien... ja jävlar, när jag tänker på det så har jag sedan dess väntat, längtat och hoppats på en turnering som kan jämföra sig med 82:an.



Johnny: "Han lobbar, han lobbar in en underbar lobb" (Bengt Grive om Eders mål mot Skottland). VM 82 är inetsat i minnet. Och du, inte drack jag en kopp kaffe för mycket. Jag menar allvar. Första halvlek var det bästa svenska passningspel/försvarspel jag sett mot kvalificerat motstånd i ett slutspel. Sverige har spelat bra förr (inte minst i VM 94), men aldrig spelat ut sina motståndare som dom gjorde stundtals i första. Det är min poäng. Betänk att Spanien 97 ggr av 100 skulle äga bollen (särskilt i en förstahalvlek) mot Sverige, dominera fullständigt med briljant rörlighet och himmelskt passningsspel. I första slog Sverige Spanien i deras eget spel ... bla bla bla... Äh vaffan, jag ringer istället.. vi behöver tala ut;-)







2008-06-16 @ 11:51:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0