Antalet favoritlåtar signerade Paul Weller börjar bli tämligen ändlöst ...


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Har aldrig förstått storheten med The Jam/Paul Weller, men gillar "Going Underground" - finns det någon räddning?! Tipsa om några liknande låtar, eller något som kan övertyga mig om Wellers storhet. 70-tals listan närmar sig, och det ser mörkt ut för Weller.

2008-06-05 @ 09:54:22
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: Anders

Oj. Egentligen är jag inte rätt person att svara på detta eftersom min vurm för The Jam/Paul Weller är helt färsk. Det är ju de facto Alice som fått in mig på The Jam (för ett par tre veckors sen närmare bestämt), som öppnade mina ögon so to speak; så egentligen är Alice mer kvalificerad att ge tips. Men jag gör ett försök. Jag kan ju ändå ge förslag på låtar, som jag tycker om, och som jag tycker att du skall ge en chans.

Här kommer ett gäng med The Jam:

Town Called Malice
English Rose
The Bitterest Pill (I ever had to swallow)
Down in the tubestation at midnight
Start!
That's Entertainment
Monday

Och några från Wellers soloplattor:

You Do Something To Me (Stanley Road CD)
Sunflower Wild Wood, All the pictures on the wall, Has my fire really gone out?, Foot of the mountain (alla från Wild Wood, 1993)
Strange Museum, Bitterness Rising(Paul Weller,
1992)

Förmodligen har jag missat en del topplåtar, är ett barn i sammanhanget, men, jag måste säga att det var längesen jag varit så exalterad inför upptäckten av en ny artist. Weller är i mina ögon briljan. Och väldigt eklektisk. Det är kul att (i efterhand) göra resan från Clashig punk till mer soulig musik.

Övrigt om Weller: Han har en jävligt bra röst (smaksak, jag vet) och skriver begåvade texter (något jag alltid uppskattar).

PS. Style Council har jag inte lyssnat på alls, men jag vet att Robert Wyatt är en fan av deras grejer. Bara en sån sak. Så, min slutsats är att absolut bör platsa på en 70-talslista, men vad vet jag...

Hoppas det här hjälpte?! Annars får du fråga Alice, experten.

2008-06-05 @ 10:28:41
Postat av: Anders

Nu konstaterar jag ju att större delen av låtarna tillhör 80- och 90-talet, men du fick i alla fall lite tips som du kanske får glädje av. Så ett förtydligande: 70-talslåtarna är English Rose, Down in the tubestation at midnight (mitt förslag till din lista:)), eton rifles (kom på en till)..

2008-06-05 @ 10:45:32
Postat av: Gorillan

Tack för tipsen :) Ibland missar man artister för att de är för självklara, men jag ska ge Weller en ny chans. Tackar ännu en gång för tipsen (hoppas att jag inte tog alltför mycket av din tid).

2008-06-05 @ 12:44:09
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: Anders

Gorillan: Bra, det är han värd tycker jag. Du behöver inte tacka, jag käkar ju buffé hos dig varje dag.

2008-06-05 @ 22:49:16
Postat av: Alice

Anders, det där skötte du riktigt bra utan min hjälp, tycker jag! Kan fylla på listan med:



'A' bomb in Wardour Street

So sad about us

David Watts

Set the house ablaze

The modern world

Beat surrender

Eton rifles

Pretty green

Man in the cornershop

Funeral pyre



Eller börja med albumet "Sound Affects", gillar du inte det så gillar du förmodligen inte The Jam



Till 70-talslistan föreslår jag någon av deras två första singlar: "In the City" och "Down in the tubestation at midnight".



(Och jag är ledsen, men youtube-klippet: HANS FRISYR!!! VAD ÄR GREJEN??!!)

2008-06-06 @ 19:51:08
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Tack, Alice! Jag gjorde så gott jag kunde. Sound Affects har jag inte lyckats få tag på. Så där har jag förmodligen en högtidsstund tillgodo.



Jag röstar på Down in the tubestation... till 70-talslistan. En perfekt låt.



Och ja, Wellers frissa öppnar för en hel del frågor.

2008-06-07 @ 20:44:54
Postat av: Anonym

"Och ja, Wellers frissa öppnar för en hel del frågor."



som exempelvis: ÄR HAN BLIND??!!

2008-06-10 @ 00:11:47
Postat av: anders

Eller: Vad exakt sa han till frisören? Kanske: "Tänk prins Valiant, men tunna ut det lite på sidorna är du snäll; jag gillar när det är lite luftigt.". Andra frågor: Vad tänkte frisören? Var det strömavbrott i lokalen? The list goes on...

2008-06-10 @ 09:11:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0