Framåt hav!

Barns förmåga att absorbera sin omvärld är enorm. Häromdagen sprang min son Elias (2,5 år) omkring i lägenheten och gastade "framååt marsch!", något som efter några baddagar utvecklades till "FRAMÅÅT HAV!". En ganska begåvad omformulering, tycker jag. Fast det är klart, jag är ju naturligtvis partisk.

Hursomhelst, igår kväll lät jag junior kolla en liten stund på Butch Cassidy och the Sundance Kid (med Redford/Newman i huvudrollerna). Normalt är våld och pang-pang en stor no-no här hemma, men eftersom värmen hade dränerat min faderliga energi lättade jag lite på uppfostrandet och lät Elias titta, samtidigt som jag överpedagogiskt förklarade för honom hur Charlton Heston-korkat det är att skjuta någon med pistol. Att träffas av en pistolkula gör ont och leder inte sällan till blodvite, tårar och fängelse, fortsatte jag mitt av värmen förlamade föräldraskap. Elias höll med. Han upprepade med myndig stämma att "man fåå inte göja så, inte slåss, inte sjuuta!. "Oj, titta pappa, han bluuder!". Och just i det ögonblicket kändes det som att bollen var hemma hos lilleman. Han hade fattat. Trodde jag.

Idag springer han hukande omkring med en glaspinne i handen. Sen överfaller han morsan och farsan och skriker "pang", eller "piooschh" (som ett pistolskott låter fonetiskt, åtminstone i Hollywood). Bra jobbat farsan...

--------

Musik då? Jo, just nu är jag besatt av The Hidden Cameras, och framförallt albumet "The smell of our own". Jag överdoserar. Men det är okej, för det här är så jävla bra! 

Igår och filosoferade jag kring de - minst sagt - explicita homosex-texterna och tänkte något i stil med att om filmen Shortbus vore ett popband hade det varit The Hidden Cameras. Och nu när jag letar klipp på youtube ser jag att de är med på soundtracket, såklart. Härlig musik spelar de hursomhelst, popbandet från Kanada.

Lyssna på ett par av mina favoriter:

Boys of Melody

Smells Like Happiness

Kommentarer
Postat av: Alice

Oh, jag gillar också "Smell of your own". Tycker man blir glad av det på samma sätt som av Housemartins/Beautiful South. Själv överdoserar jag på BMX Bandits i väntan på deras spelning här i augusti!

2008-07-27 @ 19:35:17
Postat av: Anders

Ja, visst är det suverän musik, som man blir glad av. Och som man dessutom är svår att tröttna på. BMX Bandits har jag aldrig hört. Verkar svåra att få tag på. Visst är det medlemmar från Teenage? I så fall BÖR det vara bra grejer. Hoppas spelningen blir bra! Anders

2008-08-02 @ 11:53:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0