Samtal med en treåring

Den senaste tiden har min son börjat med en underlig lek. Han förflyttar saker. Hos mormor skyfflar han, utan ett ord, ett fyrtiotal vinkorkar (som hon av någon anledning sparat i en burk) fram och tillbaka i soffan. Det är en bisarr ritual som följer ett givet mönster. Ingen kork lämnas i sticket. Alla skall med. Hemma ägnar han sig åt samma lek. Med den skillnaden att det rör sig om ett tjugotal ABC-böcker, vilka han vallar genom lägenhetens alla rum. Han kan i tystnad ägna sig åt detta (med korta pauser för mat och Nalle Puh-videos) i timmar.

Kanske drömmer han om att bli fåraherde?

Det är en gråtrist söndag och utanför öser regnet ner. Jag sitter vid datorn och skriver. Bredvid mig står Elias och "konverserar", helt okänslig inför det faktum att han stör sin far. För ögonblicket har han lämnat sitt stumma tillstånd och talar med en frenesi som skulle få en TV-shopspresentatör att verka lågmäld. Han fäktar med armarna och pladdrar på som en sällskapssjuk pensionär.

"Jag talar svenska!", säger han. "Okej" svarar jag, "kan du tala engelska då?". "Okeej, vänta här ... jaa komme snaat!". Sen springer han i full fart ut ur rummet, till sin mamma som ligger i sängen, för en snabbkurs i engelska. En minut senare kommer han galopperande tillbaka med andan i halsen; han snubblar in i rummet. Överlycklig. Ansiktet består av mjölktänder. Ögonen lyser med ett Carola Häggkvist-glitter. "Helluu... maj näjm iss Eliass!", säger han triumferande och slår sig sedan ner på stolen bredvid. 

Utanför fortsätter regnet att ösa ner. Det är tre dagar till jul och all form av julstämning saknas. Det hjälper inte att Frank Sinatras Christmas Album utgjort musikalisk fond under dagen. Det hjälper inte att granen är Disneyperfekt; inte ens högen av vackert inslagna julklappar under Disneygranen hjälper. Elias noterar smattret mot fönsterrutan och ber mig vinkla upp persiennen, så att han med egna ögon kan titta på ovädret, eller "ormvädret" som han kallar det. "Det asregnar", säger han. "Jaa illar inte asregn.". "Jaa illar itte asregn...och jaa illar inte drakar. Och tomten illar itte asregn heller...".

Hoppas tomten kommer, trots det ...


Kommentarer
Postat av: Kicki

Ännu en härlig beskrivning! Jag kan se allt framför mig :). Jag kan också konstatera att ni verkar ha många ABC-böcker om Elias kan skyffla med sig ett 20-tal... Men det är bra, bokstäver kan man aldrig få för mycket av.



Och Sinatras julskiva är min favorit. Ska genast gå och sätta på den. God Jul i regnrusket (det blåser som f-n här i Stockholm)!

2008-12-22 @ 16:40:31
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

En bok för varje bokstav. 29 totalt.

Kul att mina små ramblings roar. Måste skriva ner saker för eftervärlden...annars glömmer man så lätt.



Sinatras Christmas Album är grejen såhär års. Den lägger grunden för en välsignad jul. God Jul!

2008-12-22 @ 18:01:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0