Vilken comeback av The Verve!

I Bram Stokers roman om Dracula finns en karaktär med det statsministerklingande namnet Renfield. Han är en slags sidekick till greven, och äter flugor, spindlar och - i ett fall - en hel fågel, med fjädrar och allt. En fågel som han sedan kräks upp. Jag tycker det är lite roligt. Men det var inte det inlägget skulle handla om. Det skulle handla om The Verve, som med nya albumet Fourth gjort en strålande comeback. Och sistaspåret "Appalachian Springs" är tveklöst världens bästa låt idag. Lyssna här!

Kommentarer
Postat av: TP

Igår när jag klippte gräset körde jag Fourth i mp3-spelaren. Aldrig har en klippning gått så fort. Det var en ren njutning å gå å dra jordfräsen.

Min världens bästa låt denna vecka är inledningsspåret som jag säkert körde fem gånger på raken i slutet när orken började tryta.

http://www.youtube.com/watch?v=JywEmkEHTjw

2008-08-26 @ 20:59:26
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Ja, öppningslåten är lika tung som jag var innan sommaren.

2008-08-26 @ 23:16:24
Postat av: Anders

För att inte tala om andraspåret "love is noise".

2008-08-26 @ 23:18:34
Postat av: Jimmy

Håller helt med er kamrater, imponerande öppning på Verves senaste, hela skivan håller rakt igenom, rentav av virvlande bra



Jimmy

2008-08-27 @ 08:01:37
Postat av: Anders

Jimmy: Den har onekligen tre, fyra spår av toppklass. Kanske fler..

2008-08-27 @ 13:32:57
Postat av: Gustav

För mig sa det inte klick direkt, känns som en växare.

2008-08-27 @ 14:01:02
Postat av: Anders

Gustav, jag håller nog med om att albumet är en växare. Gillar de tre öppningsspåren, mellanpartiet känns fortfarande diffust, och sen den avlutande "appalachian springs", som fick mig att springa fram till skivspelaren. Dels för att kolla låtens namn, dels höja volymen - till en inte helt grannsämjealstrande decibel..

2008-08-27 @ 15:42:23
Postat av: Gonzo

Jag tycker oxå att det är ett starkt album. Men döm om min förvåning när Aftonbladets utnämde idie expert gav plattan en ETTA!!!!!! Han borde börja läsa våra bloggar.

2008-08-27 @ 16:56:21
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Det finns en hel del bra och nyanserade musikjournalister. Jag känner en till exempel. Men sen finns de där andra. De som skriver "att den här skivan är kass" (fast med mer subtilt, och mycket elakare), istället för "jag tycker den här skivan är kass". Förståsigpåare utan respekt artisterna, som troligen skriver sina dissningar med vänsterhanden samtidigt som de skippar fram spåren, för att få mer tid över att finslipa slagen under bältet. (Fan vad arg jag låter. Det är jag inte.) Men. Jag ger i allmänhet inte så många pesetas för "klicklyssnande" indiejournalister. Det är för mycket ängsligt "av eller på"-tyckande. För mycket skolgård.

2008-08-27 @ 17:23:30
Postat av: TP

Läser väldigt sällan recensioner numera. Tyckte man lärde sig mer om journalisten än om musiken. Sen tyckte jag inte heller om tävlingen att såga en artist värst. Främjande för vem?

Bloggar är en annan sak. Där väljer man att skriva om det man tycker om. Man vill så gärna dela med sig av sina favoriter och nya upptäckter.

Passar mig perfekt!

2008-08-27 @ 22:01:36
Postat av: Jimmy

Håller helt med, tänk er att arbeta flera år för att ge ut sitt album, så sitter någon fisförnäm musikkunnig ?? och ratar låtarna på ett par sekunders genomlyssning, skall man kritisera så gör det på ett konstruktivt sätt som ger något åt både läsaren och artisten, sen finns givetvis undantag där hårdhanskarna åker på men tro mig det skulle vara ganska sällan om jag satt i kritikerstolen.

Appalachian Springs är fullständigt lysande Anders



Ha det



2008-08-27 @ 22:37:27
Postat av: Anders

Jimmy och TP: Vi är helt överens när det gäller sågningar. Och du sätter fingret på det, TP: sågningarna är för förmodligen inte för läsarna, utan för främst för att läsas av andra kritiker.

2008-08-28 @ 00:36:07
Postat av: Johnny

Vill bara bryta mig in här mellan skivgrisar och andra, och säga att "fan va bra!" tack för alla tips. hej då.

2008-08-28 @ 23:35:57
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Varsågod Johnny! Appalachian springs satte sig direkt hos mig.

2008-08-29 @ 10:26:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0