The gunner's dream

Pink Floyd är husgudar. Under ett par års tid trängde de undan all annan musik. Lite otippat är "The Gunner's Dream" min favoritlåt. Man hittar den på Roger Waters kalla kriget-skiva The Final Cut. En underskattad platta, vilken var min introduktion till bandet. Jag har alltid älskat Roger Waters texter, inte minst texten till "The Gunner's Dream", som öppnar med de poetiska raderna: "Floating down, through the clouds/ Memories come rushing up to meet me now/ But in the space between the heaven/ and in the corner of some foreign field/ I had a dream/ I had a dream"

När Roger i mitten av låten sjunger textraden "and hold on the the dream" , glider sången över i ett underskönt saxsolo. För mig är detta magi. Och massor av minnen.

Här är den: The Gunner's Dream, eller Gunnars dröm som vi kallade den när det begav sig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0