realisation

Vägen vidare är inte alltid så rak som man tror. Jag hade suttit framför min chef som i över en timmes tid ingående utvecklat hobbypsykologiska tankar kring mina goda och dåliga sidor, när han till slut konstaterade att jag nog inte skulle jobba med det här. Utvecklingssamtalet kändes som en teater där vi båda spelade de roller som förväntades av oss, men som ingen av oss riktigt trodde på. "Alltså, du är väldigt duktig och så", sa han, "men det känns som om du hellre skulle vilja vara någon annanstans."
Jag nickade kort. Visst hade han rätt. Jag skulle hellre leva drömmen, men drömmen betalade inte hyran och mod tillhörde inte mina mest framträdande karaktärsdrag. Nej, i själva verket levde jag i ständig fruktan. Och fruktan drev mig framåt på en väg jag egentligen inte valt själv. Eller hade jag det? Vem styr vägvalen när man en gång tappat riktningen så till den milda grad att man inte ens kan blicka tillbaka till det vägskäl då man först gick vilse? Pengar hade jag inga. Och känslan var att jag hela tiden bara var en förlorad månadslön från den totala katastrofen. Jag ville bort, men vågade inte. Jag tittade på min chef. Han betraktade mig uppmärksamt, som om han i mitt yttre sökte bevis för sitt påstående. Jag koncentrerade mig på att hålla blicken fast, det ingav förtroende, det visste jag. Och så nöp jag tag med fingrarna runt låren, det gällde att inte fladdra runt med händerna. Naglarna borrade sig in i köttet och jag skulle förmodligen få blåmärken. Men självkontroll var viktigt, fasaden allt. Jag ville inte framstå som osäker, eller ännu värre: en lögnhals.
"Nej det stämmer inte alls", sa jag, "jag brinner för det här jobbet."
Min chef nickade mot mig, log milt. Som om jag just formulerat den perfekta meningen. Den han velat höra.
"Bra. För jag tror att du är som gjord för det här."
"Jag också", sa jag. Och nöp mig en gång till i låren.
Den här gången så hårt att ögonen tårades.

Kommentarer
Postat av: Boggen

Been there, done that, but never described it so well! Välkommen tillbaka!

2011-11-11 @ 22:28:20
Postat av: Anders

Tack så mycket!

2011-11-11 @ 22:58:54
URL: http://kindofblue.blogg.se/
Postat av: Johnny

Well put my friend! Mycket bra och igenkännande...brrr! Willkommen zuruck och häng i nu! :)

2011-11-14 @ 19:24:33
Postat av: Anders

Tack. Ska höja frekvensen, ja.

2011-11-16 @ 10:52:42
Postat av: Carl

Snyggt! ... och sen nynnar hjälten tyst på I just wasn't made for these times när han går ut i korridoren. Ibland önskar man sig lite mindre konstnärsdrömmar. Höj frekvensen - jag hänger på!

2012-01-10 @ 23:39:04
URL: http://visselochgnol.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0