2008-listan

Att sammanställa en årslista är - det inser jag nu - ett omöjligt uppdrag. Fåfängt. Sentimentalt till och med - större delen av tiden sörjer jag mest de artister och band som inte platsar. Och vilka de råkar bli, det är mest en fråga om dagsform. Men här är den i alla fall: listan över årets mest nödvändiga plattor, komplett med överord, stilistiska tvåfotsdribblingar och ett allmänt svammel. Håll tillgodo!

01. Bon Iver:
For Emma, For Ever Ago
For Emma, Forever Ago
är den fulländade singer/songwriting-plattan. Justin Vernon sjunger ömsom så lågmält att han knappt gör avtryck på cd-skivan, ömsom så kraftfullt att han får håret att resa sig längs armarna som inverterade dominobrickor. Årets överlägset mest spelade album, med ständigt skiftande favoritlåtar - vilket är själva definitionen av en riktigt bra platta.
(Favoriter: Skinny Love, Blindsided, Wolves Pt I&II, Flume, Re:Stacks, Lump Sum, Creature Fear, For Emma ... ja, du fattar.) Blindsided:

 

01. Fleet Foxes -
Fleet Foxes/Sun Giant EP
Två album, fyllda till bredden med slingriga Beach Boysharmonier (eller är det CSNY-harmonier?), kristallklara akustiska gitarrer - och skog. Skägg och flanell får man på köpet. Sånginsatserna av Robin Pecknold är årets vackraste. Fantastisk musik som kräver att lyssnaren verkligen lyssnar - och höjer volymen rejält! 
(Favoriter: Mykonos, He Doesn't Know Why, White Winter Hymnal, Ragged Wood, Your Protector, Tiger Mountain Peasant Song, Blue Ridge Mountain, Oliver James - i princip alla låtar alltså!) He doesn't know Why:

 

03. Sea Wolf: Leaves in the river
Upptäckte (tipstack till Jimmy på Skivgrisen!) det här albumet sent i november och föll handlöst för det fylliga och mjuka och melankoliska soundet. Enligt Allmusic är Sea Wolf, dvs Alex Church, influerad av Elliott Smith, Silver Jews, Wilco och Nick Drake. Allihop utmärkta ledstjärnor för den låtskrivare som vill leta sig fram till mig. Leaves In The River är ett komplett album med ett knippe skiiitbra låtar.
(Favoriter: You're A Wolf, Song For The Dead, Black Leaf Falls, Leaves In The River, Black Dirt)

04. James Yorkston: When The Haar Rolls In
"Scotland - my land!" som Edward Longshanks sa. Jag är extremt svag för Skottland och skotska, talad som sjungen. Och jag vet inte hur många gånger jag lyssnat på låten Midnight Feast under 2008 . Men det är många gånger. Den är tveklöst en av årets favoritlåtar, mäktig och vemodig, toppad med en underbar skotsk kör. Plattan är för övrigt inte bara en midnattsfest, utan en fest för alla som gillar brittisk folkmusik. 
(Favoriter: Midnight Feast, Queen Of Spain, When The Haar Rolls In, B's JigJames Yorkston MySpace

05. Damien Jurado: Caught In The Trees
Riktigt bra album. Som bara växer. Damiens låtsnickeri har ett nära släktskap med Elliott Smiths (lyssna till exempel på Trials och Caskets) och det borde väl säga allt! 
(Favoriter: Trials, Caskets, Gillian Was A Horse, Sheets, Coats Of Ice)

06. Nick Cave & The Bad Seeds: Dig, Lazarus, dig!!!

Under året har jag gått från att tycka om till att älska det här albumet. En rimlig utveckling när man hör låtar som Jesus Of The Moon, Lie Down Here (And Be My Girl), More News From Nowhere, Today's Lesson och min personliga favorit: Hold On To Yourself.

07. Rachael Yamagata: Elephants...Teeth Sinking Into My Heart
Mjukt, svepande och vackert album. Utmärkt att bota bakruset med en söndagsförmiddag, men passar lika bra när du under lördagskvällen häller upp det där välförtjänta glaset rött. Med sin hesa röst låter Rachael som en mindre skäggig variant av Ray LaMontagne. Och sådana kan man inte få för många av.
(Favoriter: Elephants, Sunday Afternoon, Accidents)

08. Noah And The Whale: Peaceful, The World Lays Me Down
Bubblande glad indiepop som hämtar tonerna ur samma källa som Belle and Sebastian, Magic Numbers och Neutral Milk Hotel. Och eftersom jag älskar nämnda band kan jag inte annat än älska det här. Förmodligen sommarens mest spelade platta, i synnerhet 2 Atoms In A Molecule (jävlar vilken poppärla!).
(Favoriter: 2 Atoms In A Molecule, Jocasta, 5 Years Time, Hold My Hand As I'm Lowered)

09. The Lodger: Life Is Sweet
På min halvårslista kallade jag det här för "suverän indiepop med Orange Juice-vibbar". Det gäller fortfarande. Leedsbandet The Lodger har med Life Is Sweet skapat tempostark sommarpop som rockar.
(Favoriter: The Conversation, The Good Old Days, An Unwelcome Guest, My Finest Hour)

10. Buena Vista Social Club: Live At Carnegie Hall
Ett lysande livealbum. Enda egentliga skälet till att det inte placerar sig högre är att låtarna inte är årsfärska. Annars hade jag inte tvekat att peta upp albumet några pinnhål. (Favoriter: Chan Chan, El Cuarto de Tula, El Carretero)


# 11-25, utan rangordning:

Quiet Village: Silent Movie
Soulig ambient med vågskvalp och fiskmåsar. (Favoritlåt: Too High To Move)
Sigur Ros: Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust
Som Sigur Ros brukar låta. Bra med andra ord. (Favoritlåt: Vid Spilum Endalaust)
The Helio Sequence: Keep Your Eyes Ahead
Ljuvlig skön indierock med elektroniken inkopplad. (Favoritlåt: Can't Say No)
Johnny Flynn: A Larum
Banjodriven folkrock. (Favoritlåt: The Wrote And The Writ)
Gnarls Barkley: The Odd Couple
Borde kanske hamnat högre. Hiphop med soul. (Favoritlåt: Who's Gonna Save My Soul)
Panic At The Disco: Pretty Odd
Extremt varierad pop med melodier som klistrar sig fast. (Favoritlåt: Do You Know What I'm Seeing?)
Air France: No Way Down EP
Felfri ambient/electronica. Om albumet varit en fullängdare hade det placerat sig i toppen. (Favoritlåt: Collapsing At Your Doorstep)
Glasvegas: Glasvegas
Mitt omdöme om Glasvegas är något ambivalent. Men med låtar som Geraldine och It's My Own Cheating Heart platsar de på årslistan. (Favoritlåt: Daddy's Gone)
Anna Ternheim: Leaving On A Mayday
Ännu ett vackert album från Anna. (Favoritlåt: What Have I Done)
Jamie Lidell: Jim
Soullåtar som till och med Stevie Wonder hade varit stolt över. (Favoritlåt: Another Day)
Paul Weller: 22 Dreams
Helgjuten platta. Några svaga spår, annars hade den hamnat högre. (Favoritlåt: Where'er Ye Go)
Rokia Traoré: Tchamanté
Jag förstår inte ett ord av det Rokia sjunger om, ändå har orden valör, hur märkligt det än kan låta. Vacker musik! (Favoritlåt: Dounia)
Little Joy: Little Joy
Oemotståndligt laid back indie. (Favoritlåt: Unattainable)
Chad VanGaalen: Soft Airplane
Borde kanske hamnat högre. Eller inte. Bra är det hursomhelst. (Favoritlåt: Bones Of A Man)
TV On The Radio: Dear Science
Gillade albumet som fan i början. Tröttnade en aning, men visst platsar det på årslistan. (Favoritlåt: Dancing Choose)

----

Lyssna på artisterna (inte alla tyvärr) på spotify: Blandband 2008.


Kommentarer
Postat av: Boggen

Vad ska man säga? En helt suverän lista, inte minst med tanke på att jag själv har flera av topparna som egna 2008-favoriter på min lista ; ) Kanske skulle jag även haft några till av dina, som Rachel och Damien t ex. Borde kanske också ha "petat upp" Bon Iver lite...Men som du säger, det är smaken för dagen som avgör. Har även här fått lite tips på artister som jag bara "nosat" lite på men som ska kollas upp mer. Tack!

2009-01-28 @ 21:43:17
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Måste också erkänna att mitt intresse för Tv on the Radios album svalnade lite efterhand - men så är det ibland!

2009-01-28 @ 23:06:43
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anders

Boggen: Tack så mycket! Trevligt att du uppskattar mina val, ännu trevligare om du hittar något nytt. Som sagt är listor närmast omöjliga att göra - men roliga att läsa dock (om man är musiknörd vill säga).



Gorillan: Ja, så är det. Egentligen behöver man minst ett års perspektiv för att se vilka album som stannar kvar, som håller i längden.



2009-01-28 @ 23:12:55
Postat av: Mattias

Kul med lista!



Ska kolla upp några av banden du har med.

2009-01-29 @ 14:59:34
URL: http://gixbit.blogspot.com
Postat av: Anders

Mattias: Kul! Hoppas något passar!

2009-01-29 @ 16:42:35
Postat av: Jimmy

Helgjuten lista Anders, Air France är en egen nyförälskälse, så även Helio Sequence, dessutom några namn som jag genast måste utforska



Smulle !!

2009-01-29 @ 21:39:56
Postat av: Anders

Tack, Jimmy! Hoppas att du hittar något du gillar.

2009-01-29 @ 22:23:05
Postat av: Anonym

En alldeles förträfflig lista, Herr Blå!

Jag är otroligt imponerad av er som lyckats få ihop en årslista från det digra gångna året. Heders!

Synd med programkrocken på WOW mellan Fleet Foxes å Håkan Hellström vilket gjorde att man missa en av förra årets stora genombrott. Men man kan ju inte få allt! Sigur Ros från nämnda WOW lämnade ett elefantavtryck i leran framför Björngårdsvillan liksom i mitt musikmedvetande. Bara sju månader kvar!!!!

2009-01-31 @ 23:18:05
Postat av: Jonas

Imponerande att lyckas rangordna 2008 så, många hade hamnat även på min lista om jag hade haft sinnesnärvaro o självdiciplin att genomföra en sådan. Fast det har jag sagt om så många listor att min hade varit en top 50 om det varit sanning. Jag tror att övriga grisar håller med om att Fleet Foxes har varit blåbloggens hetaste tips (vilket inte vill säga lite). Det tog ett tag innan de satte sig men de växer, å växer fortfarande.

2009-02-01 @ 09:22:22
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

TP?! Tackar så mycket! Det är som sagt inte det enklaste att göra årslistor. Åtminstone i år. Förra året var lättare, faktiskt. Och nästa gång FF kommer missar du dem inte. Eller hur?



Jonas: Fleet Foxes och Bon Iver var väl från början tips, och blev med tiden tjat ;)

Kul att du gillar listan, Jonas!

2009-02-01 @ 09:32:25
Postat av: TP

Jovisst var det jag, Sherlock! Hade problem med uppkopplingen vilket gjorde att jag behövde skicka iväg kommentaren ett par gånger innan det funka. På nåt sätt förvann signaturen i processen.

FF är självklara nästa gång!

2009-02-01 @ 22:25:01
Postat av: Fredric

Jag älskar Fleet Foxes. Det känns som man slungas tillbaka 40 år i tiden och får den där första Beach Boys-känslan, vad nu det är. Men du fattar. Fin lista.

2009-02-02 @ 08:00:20
URL: http://bullshitbulletin.wordpress.com
Postat av: Anders

Elementärt, min käre TP, elementärt!



Fredric: Jag fattar! Tack!

2009-02-02 @ 11:35:12
Postat av: Carl

Du ska veta att jag läser noga Anders! Men jag fattar sent. Re:Stacks knäcker mig stenhårt just nu. Jag hann höra den fyra gånger på vägen till jobbet och gick till och med av vagnen en hållplats tidigare för att kunna höra den utan spårvagnsgnissel.

Att hänga ett år efter är min nya melodi. Jag väntar till årsbästalistorna för att fatta vad det var jag borde ha lyssnat på 2008, sen är min lyssningstid fulltecknad för hela 2009. Synd bara att jag missar alla bra konserter på det här viset. Ska bättre mig.



2009-02-06 @ 11:12:49
Postat av: Anders

Roligt att höra att du läser noga, Carl. Och Re:stacks, det är årets låt för mig - vilket gör det dubbelt roligt. Sen håller jag med dig, att fatta sent är grejen. Ansatsen för min lista var med utgångspunkten: Vilka album kommer jag att lyssna på i framtiden? Vilka kommer hålla i längden? Topp-6 är jag övertygad om, resten får vi se... Hur går det för Skuggan förresten?

2009-02-06 @ 12:07:39
Postat av: Carl

Pitchforks lista har jag också kollat in. Lisa Milbergs lista på Rodeo innehöll en förfärlig massa som jag inte känner till. Men det fanns en lista där nånstans att dra ned från Spotify. Ny upptäckt där: Deerhunter.



Skuggan, nja. Sveriges mest gravida band har snart väldigt många barn. Vi lägger ned som repande band vilket är bra. På det viset slipper jag skriva låtar för att hålla folks humör uppe på onsdagkvällar och kan istället fokusera på att kommunicera något. Känslan av frihet är faktiskt svindlande, att inte behöva anpassa sig till ett kollektivs smak utan att gå helt efter eget huvud. Sen kan de musiker som gillar en viss låt få hjälpa till med den. Får man spelningar kan man alltid sätta ihop ett band.



Det kommer nya låtar och en ny blogg inom inte alltför lång tid. Jag ska hålla dig underrättad./C



PS. Enligt beräkningar ska jag bli tvåbarnsfar imorgon... men vi får väl se.DS.

2009-02-06 @ 13:16:10
Postat av: Carl

http://wordsworthmedia.wordpress.com/2008/07/14/bon-iver-excavates-kumran-on-re-stacks/



Jag visste inte vad Kumran var, så jag googlade och fick fram den här sidan som jag aldrig varit på förut.

Postat av: Anders

Intressant läsning, Carl. Och Microcastle gillar jag, men hörde för lite på för att den skulle hinna komma med på listan. Fast hur många album gäller inte det för? Många!



PS. Och enligt mina beräkningar blir jag tvåbarnsfarsa i slutet av nästa månad (29/3). Vi sitter i samma (gummi)båt, Carl. Lycka till! DS.

2009-02-06 @ 14:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0