5 låtar som förgyllt min vecka

Solomon Burke - Don't Give up on me
Låten är från albumet med samma namn. Och ett album där låtskrivarna heter Dylan, Wilson, Waits, Costello mm, kan inte bli dåligt.

Dexys Midnight Runners - Celtic Soul Brothers
Oemotståndlig öppningslåt från det klassiska albumet Too-Rye-Ay.

Tom Waits - Come on up to the house
"The world is not my home, I'm just passing through". Egentligen behöver man inte lyssna på nåt annat än Waits...

Black Sabbath - Paranoid
Fullständigt briljant hårdrock. Jag har sett hårda svarta soulmän, i vissa fall rastafaris, kapitulera inför den här låten, och tokdigga, bara en sån sak.

Harold Melvin & The Blue Notes - Satisfaction guaranteed (or take your love back)
Den bästa soulen gjordes för 40 år sen. Så är det bara.


Kommentarer
Postat av: Carl

Grattis till väntans tider! Där är vi i samma båt, eller var sin - skulle man kunna säga. Gällande Solomon Burke och just den skivan så är jag väldigt svag för låten "Soul Searchin" som jag tror att Brian Wilson var med och skrev om jag minns rätt. Själv hade jag förmånen att se Kung Solomon samma år på Nefertiti - det var stort, och han var enorm - ingen bemärkelse glömd. Min dåvarande tjej fick en ros av charmören.



Min samlingsskiva med Harold Melvin & the Blue Notes är för övrigt fantastisk - och liksom när du tipsade om en annan låt för ett tag sen - så är det ett utmärkt val!

2008-09-12 @ 16:15:48
URL: http://bandetskuggan.wordpress.com
Postat av: Anders

Tack och grattis själv! Kul! Vad avundsjuk jag blir på att du sett Burke. "Jag vill också...", som min son brukar gnälla fram på perfekt närkiska.



Och visst är Harold och co briljanta. Jag spelade Wake up everybody häromsistens, tröttnar aldrig på den. Det ljuvligt sköra och dröjande pianointrot, övergången till sång, upptrappningen i andra versen, allt är helt underbart. Det är perfektion, tamejfan.

2008-09-12 @ 19:43:43
Postat av: Carl

Ja, det är perfektion. I det sammanhanget måste det vara världens bästa röst.

2008-09-12 @ 20:19:02
URL: http://bandetskuggan.wordpress.com
Postat av: TP

Dexys å Sabbath e självklara klassiker som förgyller alla veckor. Waits har oxå en självkriven plats med sin whiskeyröst. Passar bra på fredagkväll.

Melvin lät oxå ok medan Burke inte riktigt hittar hem i min ficka. Ännu bör tilläggas.

2008-09-12 @ 23:08:36
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Någon kallade förresten Okkervil för Dexys ättlingar, i rakt nedstigande led. Förresten...skall du gå på deras konsert, TP? Burke får vi indoktrinera dig med senare...:)A.

2008-09-12 @ 23:34:12
Postat av: TP

Har inte funderat över Okkervil ännu. Först ska New Model Army klaras av i slutet av månaden.

Ser fram emot alla övertalningsförsök!

2008-09-13 @ 00:08:40
Postat av: Gonzo

Sjyssta låtar!!! Sabbath e ju en gammal favvo. Solomon Burke....ja han e ju en legend som jag lyckades träffa när jag var på Mc-semester i Norge för några år sedan. Vi kom körandes över Hadangervidda och hamnade i Notodden som just när vi kom hade startat sin årliga blues festival. Och se där mitt på huvud gatan satt Solomon Burke i en guld färgad tron och blev intervjuvad av norsk radio. Jag stövlade oblygt fram och skakade hand med denne gigant (han borde hänga med oss ut och jogga). Om du påminner mig ska jag visa dig bilder på spektaklet.Förövrigt har jag landat hemma igen efter att ha paddlat kanot i Bullaresjöarna och givetvis även åkt lite hoj.

2008-09-14 @ 22:08:31
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Close encounter with The Burke. Stort, Gonzo! Nästan lika stort som Burke själv (och så var jag tredje man att anspela på stackars Solomons omfångsrika lekamen, illa).

2008-09-15 @ 00:01:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0