Magiska scenrävar: Fleet Foxes



Jag har precis varit ute på bloggutflykt och hamnade på den trevliga bloggen Skuggan, ett göteborgsband som skriver om om sin och andras musik. Just nu verkar Carl, skribenten, ha en Fleet Foxes-craze. Och naturligtvis får jag också en, tämligen omgående. Jag såg ju dem på Way Out West och blev helt bortblåst. Bara jag tänker på den fenomenala spelningen kommer gåshuden tillbaka. Applåderna efteråt var WOW:s överlägset längsta och jag stod där framför scenen med gåshud och glädjetårar som en teenybopper under Beatlemania 1964.

Fleet Foxes WOW-konsert är med andra ord DEN konsert som alla andra konserter måste toppa för att - i min bok - vinna priset som årets konsert. Missa inte Fleet Foxes om de dyker upp på scen i framtiden!

Här är några liveklipp från youtube (tyvärr som vanligt med halvtaskigt till taskigt ljud) som i någon mån visar vad jag menar med magi.

Fleet Foxes
- Tiger Mountain Peasant song (live in London)


Fleet Foxes - He Doesn't know why (live in London)

Fleet Foxes - Oliver James (live at Schubas, Chigago)

Fleet Foxes - Your Protector (live at Pitchfork)



Det här är Josh Tillman. Han är sedan april ny trummis/sångare/humorist i Fleet Foxes och är ensam ett starkt skäl att se bandet. Vi snackar alltså om en extremt skön snubbe, proppfull av oneliners. På Way Out West satt sångaren Robin Pecknold mest hela tiden och fnissade åt de lustigheter som Josh spottade ur sig bakom trummorna. Se honom sätta ihop en drömfestival tillsammans med Per Sinding-Larsen här!

Bonus: First Aid Kit, två unga tjejer (dom är syskon), 15 och 17 år gamla, från Sverige (!) har gjort en fantastiskt fin cover på Fleet Foxes "Tiger Mountain Peasant Song" och lagt upp den på youtube. Kolla in videon här!

Kommentarer
Postat av: Gonzo

Vilken skön snubbe! Men vad har jag sagt om att sitta ner och framföra musik. Det blir ett minus i kanten.:D

2008-09-30 @ 17:54:02
Postat av: Anders

Men visst blir du sugen att se dom? Stol eller inte...:)

2008-09-30 @ 18:41:38
Postat av: Gustav

Fenomenalt minst sagt. Vad skulle kunna toppa det innan nyår?

2008-10-01 @ 12:19:19
Postat av: Anders

Ingen troligtvis. Okkervil var riktigt bra live på Way Out West, och kommer snart till Sverige. Dom kanske?

2008-10-01 @ 15:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0