Veckans blandband (... och Narcissus har fått jobb på Expressen).

Jag gillar inte att dissa, men nu när jag för tredje gången på kort tid läser Marcus Birros sportkrönika i Expressen måste jag släppa ut lite luft*. Krönikorna är orgier i omkväden, poesi, Gli Azurri-romantiskt trams (höjdpunkten var att kalla AC Milan, med rasisten, fascisten Berlusconi i spetsen, för en stor fin familj, och sätta detta i kontrast till Sveriges avsaknad av dito familjekänsla - ganska magstarkt om du frågar mig) och - framförallt - i liknelser. En triljard liknelser som får Björn Ranelids flödande prosa att verka träaktig. Alltså: Inget ont om Birros skrivförmåga, han skriver vackert, det gör han, och han har många sidor jag tycker om - framförallt hans rättspatos. Men jag kan inte låta bli att misstänka att han skriver sina italienkrönikor naken framför helkroppsspegeln, med skygglapparna på. Det känns liksom så.

----

2008 har varit ett bra musikår. Kanske blir det lika bra som 2005, mitt favoritår på 2000-talet. Veckans blandband består därför av några personliga favoriter från 2005, så att 2008 vet vad det har att matcha ... (Klicka på kassettbandet i marginalen för att lyssna, eller gå in på den här länken.)

ABSOLUT 2005:

01. Rufus Wainwright - The One You Love
02. Spoon - The Two Sides of Monsieur Valentine
03. Martha Wainwright - Bloody Mother Fuckin Asshole
04. Bright Eyes - First Day Of My Life
05. Teenage Fanclub - It's All In My Mind
06. Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day
07. Eels - Railroad Man
08. The Embassy - It Pays To Belong
09. Antony and the Johnsons - Fistful of Love
10. The Magic Numbers - The Mule
11. Devendra Banhart - Heard Somebody Say
12. Andrew Bird - sovay
13. Sigur Ros - Hoppipolla


* Med tanke på att Birro nästan dagligen rackar ner på Göteborg (sånt passerar inte ostraffat) så har han fanimej med råge samlat ihop till en diss. Även om den sker i skymundan, på den här lilla bloggen.


Kommentarer
Postat av: Johnny

Rätt på hakspetsen kompis! Klockrent formulerat. Kände mig iof lite träffad. Sitter själv här framför spegeln...fast jag har kalsongerna kvar...

2008-09-03 @ 15:03:52
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Det har han samlat ihop till.

2008-09-03 @ 17:11:23
Postat av: Gonzo

Jag brukar gilla Birro men har inte följt hans Italienblogg. Jag vet från hemlig ort att han och hans bror är rabiata Italienfans så jag förlåter honom lite. Men jag tycker som du att han kanske borde ta på sig strumpor iallafall.

2008-09-03 @ 18:28:40
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Jag gillar också Birro, för det mesta, men när det kommer till fotboll och i synnerhet Italiensk fotboll är mer än lovligt onyanserad. Som fans i allmänhet, kort sagt. Att hylla ett lag som drivs av Berlusconi missade målet, by far. // Anders

2008-09-03 @ 18:56:06
Postat av: Jimmy

Ingen skall racka ner på Götet, det blir förvisning till Sodom, gillar för övrigt Birros skrivförmåga men man skall nog inte sticka fram näsan överallt. Att han är extremt Italienkåt är ju märkligt med tanke på vilken makalöst tråkig fotboll dom spelar, nu ligger vi på planen och sjunger aj aj aj vad det bultar och det bankar..





Jimmy

2008-09-04 @ 20:40:31
URL: http://skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Det gör jag med, Jimmy. Han är duktig, det är han.

2008-09-04 @ 22:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0