Okkervil Rivers projekt "The Stand Ins"

Jag har älskat Okkervil River enda sen första gången jag hörde The President's Dead. Den tog andan ur mig. I två minuter radar sångaren Will Sheff upp vers efter vers efter vers ...  och när refrängen äntligen kommer känns det som man drar in två kubikliter luft. Följaktigen hade jag vissa förväntningar på det nya albumet The Stand Ins, vilka infriades. Det är nämligen alldeles lysande. Och väldigt Okkervilskt. 

På youtube har Will Sheff & Co låtit andra musiker, vänner och egna favoriter, spela upp deras nya låtar akustiskt (därav albumtiteln The Stand Ins), som ett slags hyllningsverk i förskott (?). Mina favoriter är AC Newmans version av Lost Coastlines, Bon Ivers Blue Tulip samt Bruce Wayne Campbells tolkning av avslutningslåten. Kolla in klippen här nedan!

Will Sheffs introduktion
01. Lost Coastlines - A.C. Newman & Will Sheff
02. Singer Songwriter - David Vandervelde
03. Starry Stairs - Jack Ladder
04. Blue Tulip - Bon Iver
05. Pop Lie - Bird of Youth
06. On Tour With Zykos - Zykos
07. Calling and Not Calling My Ex - Ola Podrida
08. Crooked fingers - Bruce Wayne Campbell (den här låten, som är min favorit på albumet heter egentligen "Bruce Wayne Campbell interviewed on the roof of Chelsea Hotel, 1979. Pheew!)

Kommentarer
Postat av: Gonzo

Skithäftigt koncept. Lite som när Pink Floyd öppnade the Wall konserten och lät andra musiker spela. Det här låter bra, med tanke på att jag gärna vill ha med brötiga gitarrer och punkigt slammer oxå.

Det där som Tp skrev, om sovande personer i trapphus är en mycket lustig anekdot som bör avnjutas ihop med flera skivgrisar och inmundigande av olika stimulerand drycker.

2008-09-11 @ 16:09:46
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Visst är det häftigt. Och smart, jag menar på det här sättet presenterar de låtarna maximalt. Om man inte gillar Will Sheff, eller Okkervil för den delen, så kan man åtminstone upptäcka, och uppskatta, musiken för dess egen skull.



PS. Hör gärna trapphushistorien vid tillfälle. Låter som en fin godnattsaga..:) A.

2008-09-11 @ 18:06:16
Postat av: Johnny

Jepp, lysande. Lyssnade igenom albumet idag, riktigt bra. Underhållande som fàn, din gamla indietaliban.

2008-09-11 @ 21:52:03
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Visst är det bra. Riktigt bra. Konsert?

2008-09-11 @ 22:39:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0