Hello Saferide ser rött?



I somras satt jag i strålande solsken på en kobbe i den bohuslänska skärgården. Jag lyssnade på Annika Norlins sommarprogram i P3. Ett kanonbra program.

Hon berättade om sin sin blygsel, om sin scenskräck. Och om hur hon hela tiden utmanar sina rädslor. Hon beskrev låtskrivarprocessen. När Annika får en textidé skriver hon snabbt för att få ett flöde, för att behålla sinnesstämningen. Annika är synestetisk. Något förenklat betyder det att Annikas sinnesintryck har färger.  Vilken färg har till exempel tisdag? Tycker du frågan är relevant är du förmodligen också synestetisk. Så, när Annika skriver en text, skriver hon i en färg, och behåller denna texten igenom.

Under programmet spelade hon en topp tio-lista hon döpt till "världens bästa låtar"*. En lista som (nästan) lika gärna kunde varit min.

Nu har Annika släppt ett nytt album som Hello Saferide. More Modern Short Stories From Hello Saferide. En kanonplatta som jag rekommenderar, med låtar som sätter sig direkt. Favoriter: "I wonder who is like this one", "2008", "Overall", "Anna" m.fl.

Hello Saferide på MySpace.


* Annikas topp 10-lista, världens bästa låtar:
1. Tom Waits - Ruby arm's
2. Beach Boys - God only knows
3. Kirsty Maccoll - New England
4. Jonathan Richman - That summer feeling
5. Harry Brandelius - Ungmön på Käringön
6. The Shivers - Teenline
7. Destinys Child - Survivor
8. Mattias Alkberg - Ditt hjärta är en stjärna
9. Townes Van Zandt - Waiting around to die
10. Evan Dando - Favourite T

Kommentarer
Postat av: Jonas

Hello Saferide e helt ok, säkert däremot är /var(?) kanonbra, hon är en suverän låtskrivare med en kanonskön röst som i mitt tycke borde ägna mer energi till å sjunga på svenska

2008-09-29 @ 10:13:00
Postat av: Anders

Kan hålla med om att hennes låtskrivande tjänar på att skrivas på det egna språket. Annars tycker jag det är jämnt skägg melodimässigt. Gillar med andra ord både hennes svenska och engelska skepnad lika mycket.

2008-09-29 @ 10:43:38
Postat av: Matt

Hon är verkligen fantastisk, den där Annika.

Listan hade kunnat vara min också.

2008-10-01 @ 12:47:28
URL: http://kunken.blogspot.com
Postat av: Anders

Visst är hon! Trevligt att få besök av folk med god musiksmak;)



2008-10-01 @ 15:01:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0