Triss i äss (eller: musik som förgyllt min vecka)



Tom Waits - "Alice"

Waits, ständigt denne Waits. De som följer min blogg inser att jag lyssnar på Tom Waits lika ofta som treåringar inte lyssnar på sina föräldrar. Därför kommer det kanske som en överraskning att jag inte hört hans kritikerrosade album Alice. Nej, jag har varit motsträvig och hållit det på armlängds avstånd. Och det var ju onödigt, för på Alice tar croonern Waits med den som lyssnar på en underbart vacker och jazzig resa bland poesi och ballader. 

José Gonzalez - "Killing for love"
Jäklar vilken tabbe det var att missa den här killen på Way Out West. För även när det gäller José har jag varit motsträvig. Visst har jag gillat en del av hans låtar, som "teardrop" och"heartbeats". Men jag har inte orkat bry mig om hans album. Trodde de var enahanda och långtråkiga. Så fel jag hade. Det inser jag nu efter att äntligen ha gett snubben en ärlig chans; albumen är briljanta, vackra och lugnande. Perfekt för en stressad förälder. 

Gang Starr - "Moment of truth"
Jag genomgår en hiphop-renässans just nu. Gonzo på skivgrisen efterlyser tips på bra hiphop, fjärran från dagens barnsliga jag-har-störst-snopp-mest-bitches-pengar-gräs-och-störst-bil-texter. Imorgon kommer därför världens längsta inlägg, och blandband, om just denna genre. Gang Starr får visa vägen så länge. Så långt från korkad bling bling-rap man kan komma. Bara skönt gung och texter med både innehåll och hjärta. Så som det en gång var tänkt!

Kommentarer
Postat av: TP

Här får du verkligen en utmaning!

Övertyga mig om hiphopens storhet.

Stort sett mission impossible men lycka till!

2008-10-23 @ 22:50:32
URL: http://skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Ingen press menar du.

Jag skall göra mitt bästa.

/Ethan Hunt

2008-10-24 @ 08:45:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0