Musiktips: Saker jag lyssnar på nu

Sparklehorse (feat PJ Harvey) - "Piano Fire"
För en vecka sen hade jag aldrig hört Sparklehorse. Nu har jag hört allt. Och det är tack vare den ypperliga musikmatchar-sajten Jango. Musiken träffar mig rakt in i hjärtat. Sådär som musik gör ibland, utan att man kan sätta fingret på varför.

The Beautiful South - "Song for whoever"
Jag älskar Housemartins. Och Paul Heaton. Därför var det trevligt när min svåger, under helgens Stockholmsvistelse, dammade av Beautiful Souths suveräna debutalbum Welcome to the Beautiful South. Paul Heaton är för övrigt en intressant kille - hälften gosskör, hälften huligan.

Jaymay - "Sea Green, See Blue"
Singer-songwriter från New York som är ett utmärkt substitut för Feist. Albumet Autumn Fallin' från förra året har gått varm i ipoden den senaste tiden.

Phosphorescent - "Wolves"
Fleet Foxes trummis Josh Tillman tipsar på Per Sindings L:s blogg om Phosphorescent, eller Mathew Houck som han egentligen heter. Hur hans musik låter? Ja, kanske som en korsning mellan Will Oldham och Bon Iver. Och det innebär musik som träffar som en pil i hjärtat. ("Wolves" hittar du på hans senaste album Pride.)

Kommentarer
Postat av: Gorillan

Tipsade själv om Phosphorescents skiva förra året, men det var länge sen jag lyssnade på albumet - tack för påminnelsen!



Vad tycker du då om Josh Tillmans egna soloskivor?!

2008-10-15 @ 16:28:08
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anders

Har faktiskt inte lyssnat på dem. Är de bra?

2008-10-15 @ 16:58:46
Postat av: Gorillan

De är inte i närheten av Fleet Foxes debut, men de är inte heller dåliga (bara lite tråkiga - enligt min mening!).

2008-10-15 @ 19:49:45
Postat av: Gorillan

Housemartins kommer för övrigt att dyka upp på listan över 80-talets 100 bästa indiepoplåtarna.

2008-10-15 @ 19:52:01
Postat av: Anders

Gorillan: Nej, Fleet Foxes debut lär vara svår att toppa. Får väl kolla upp det och se vad jag tycker.



Housemartins bör dyka upp på listan:) Beautiful Souths debutalbum är ju också ruggigt bra, och dök upp innan åttital blev nittital (89), så de kanske får plats på listan också?

2008-10-15 @ 20:45:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0