Veckans blandband: Thank god it's friday!



Elias och jag var på biblioteket igår. Jag klarade mig inte helskinnad den här gången heller. Inte psykiskt i alla fall. Det var det gamla vanliga köret. Det klättrades upp och ner i höghushöga trappor. Det trycktes på hissknappar. Barnböcker hämtades under icke biblioteksmässiga former, och höglästes på hittepåspråk inför den samlade bibliotekspubliken, och en - för varje sekund - alltmer generad far. Besöket kulminerade när Elias på vägen ut, upptäckte den stenbyst som står i utgången. En kvinnotorso i svart sten. Bredvid satt två tonårsflickor. Jag anade oråd. Det krävdes inte någon spåkula för att förutse den förnedringsfest som väntade. Med mig i huvudrollen. 

Och mycket riktigt gick Elias fram till torson, och började smeka det högra kvinnobröstet. Mammografiskt grundligt. Samtidigt ropade han till sig mig. "Kom hit och känn pappa!". Tonårsflickorna exploderade naturligtvis i skrattparoxysmer. "Nehej", kraxade jag menlöst till svar, men insåg att jag inte skulle undkomma mitt öde. Så efter en högljudd reprimand lommade jag skamset fram och klappade kvinnotorson på det kapade huvudet. Det får duga, tänkte jag. Men festen var inte över. Medan jag stod och klappade stenhalsen lyckades Elias peta loss torsons högra bröstvårta av plast. Jag kunde känna den begynnande hjärnblödningen och mutade därför raskt Elias med glass och lämnade stället med raska steg. Åhh, the horror, the horror - of being a småbarnsförälder.

Nåväl, här är en liten fredagsmix att rivstarta helgen med!*

01. Speedmarket Avenue - Accident
02. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food
03. Manu Chao - Clandestino
04. Devo - Gut Feeling
05. The Doors - Peace Frog
06. The National - Start A War
07. Dexy's Midnight Runners - The Celtic Soul Brothers
08. Lambchop - Up With People (Live)
09. Robert Wyatt - Shipbuilding
10. The Smiths - This Charming Man
11. Orange Juice - Falling And Laughing
12. The Jam - A Town Called Malice
13. Jim James & Calexico - Goin' To Acapulco
14. Iggy and the Stooges - Gimme Danger
15. Manu Chao - Me Gusta Tu
16. Ali Farka Toure with Ry Cooder - Ai Du

* Blandbandet hittar du i marginalen. Eller här!

Kommentarer
Postat av: Lintis

Perfekt till vinet jag varvar ner med efter en hård (nåja) arbetsdag.

Helgen har börjat!

2008-11-14 @ 01:15:30
Postat av: Anders

Ah,vin. Gott Lintis!

2008-11-14 @ 08:46:10
Postat av: johnny

Haha, så himla roligt! Se till att snabba på det där hemmabiblioteket du :-) ELler nej, gör inte det tack.

2008-11-14 @ 16:56:21
URL: http://nederbird.blogspot.com
Postat av: Anders

Kul att anekdoten roade, Johnny. Sen vore det synd att sluta gå på biblioteket; man får ju vara med om allsköns äventyr där..

2008-11-14 @ 18:42:37
Postat av: Jimmy

Alltid lika skönt med fredagsmixar, om jag inte minns helt fel så var Amadou & Mariam och hälsade på i Götet för någon vecka sedan, xtra kula med Devo som många nog har missat. Det får bli ett par öl för att stillsamt njuta av din fredagsbjudning Anders



Jimmy



2008-11-14 @ 21:55:42
Postat av: Gonzo

Din son skall ha Nobelpris i humor....det känns sååå skönt att mina töser har varit snälla och beskedliga....för övrigt var mixen kanon. Gillar Jamlåten skarpt.

2008-11-14 @ 22:18:20
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com
Postat av: Anders

Jimmy: Vad säger du, var dom? Missade det helt. Två missar på två veckor alltså (den andra var Glenn Hansard och Irina M). Varsågod och njut med en kall öl, Jimmy!



Gonzo: Han samlar ihop material till en bok snart, den lille. Uppslagen och anekdoten duggar så tätt att jag får lägga band på mig. Annars förvandlas bloggen till en renodlad pappablogg. Och visst är a town called Malice suverän! Kul också att du gillade mixen!

2008-11-14 @ 22:30:35
Postat av: Mattias

Synd att jag var ledig i fredags och missade att se denna sköna historia. Du förstår väl att det är för den här typen av historier vi ställt kvinnotorson där.



Bra låtar förresten.



2008-11-15 @ 11:01:00
URL: http://gixbit.blogspot.com
Postat av: Anders

Mattias: Jag har länge misstänkt att torson hade ett syfte, visste bara inte vilket. Nu vet jag. Och vad gäller historier av det här slaget, får du garanterat fler chanser till förstahandsupplevelser. Jag och E är ju frekventa biblioteksbesökare, och någon form av incident liknande denna ingår numera i rutinerna. Kul att du gillade låtvalen!

2008-11-15 @ 12:01:12
Postat av: TP

Är ni fortfarande välkomna på biblioteket?

Å andra sidan kan ni vara en publikdragande attraktion!

Nästa föreställning av "Parenthood" torsdagen 20/11 mellan 11.17-11.34.

Potent spellista!

Manu Chao är alltid ett säkert kort. Anrättningen dessutom kryddat med Jam, Devo, Dexys, Doors å Iggy. Mums!

2008-11-15 @ 15:00:53
Postat av: Kicki

Tack för historien! Jag kan se allt hända framför mig. Livet blir aldrig tråkigt med barn i närheten :).

2008-11-15 @ 19:34:14
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

TP: Klart vi är. Vi er ju butch och cassidy. Once again... Kicki: sant



2008-11-16 @ 02:53:12
Postat av: Boggen

Alltid underhållande att läsa dina inlägg, har råkat ut för en och annan incident med mina busgrabbar också. Dessutom har du, återigen, ett suveränt blandband. Hade t om "A town called Malice" som ringsignal ett tag, men var tvungen att ta bort den eftersom man ju till slut var tvungen att svara och då inte fick höra resten av den.

2008-11-18 @ 16:32:08
URL: http://boggblogger.blogspot.com/
Postat av: Anders

Tack så mycket, Boggen. Det värmer och inspirerar till nya anekdoter. The Jam (och Paul Weller) är för övrigt årets stora retro-upptäckt för mig. Fantastiskt band.

2008-11-18 @ 19:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0