Vilken musik spelar man när man vill jävlas med sina grannar?

I våningen under oss bor en riktig häxa, eller som det heter på Latin: "Tantus Exkrementus", eller "sketkärring" som man säger i vardagligt tal. Bakgrunden till mina känslor är som följer. När vi flyttade in mötte vi allt som oftast tanten på våningen under (vid denna tid kallade vi henne inte för "sketkärringen", utan kort och gott "fjäsktanten") i trapphuset.


Vid dessa slumpmässiga möten slog hon nästan knut på sig själv för att vara till lags. Lismande och bugande som en medeltida lakej smickrade hon både mig och min fästmö. Vi var fina människor lät hon meddela - på ett närmast generande sätt. Anledningen till fjäskandet antog vi från början vara en konsekvens av hennes medelålders, och inte helt friska, dotter som bor i uppgången bredvid. Dottern hade för vana att från balkongen skrika könsord till dem som passerade på gatan nedanför. Om det var barn eller vuxna tycktes inte spela någon roll.


Och det är klart, detta var naturligtvis generande för "fjäsktanten". Dotterns säregna syn på grannsämja skapade för tanten rimligtvis en känsla av underläge gentemot grannarna. Att förstå det kräver ingen examen i psykologi.


Lismandet eskalerade när min son föddes. Han var guds gåva till världen enligt fjäsktanten (och jag höll naturligtvis med). Det hela var en för oss fruktsam relation, trots det överdrivna och generande fjäsket.


Men det var då det.


Sedan lärde sig min son att gå. Vilket sammanföll nästan på dagen med att jag gjorde en omfattande golvläggning, vilken pågick under tre dagar. (Och, bör tilläggas, utfördes enligt bostadsrättsföreningens regler.)


Och sen den dagen är vi i onåd.


Själva avstampet i denna bittra och, numera, segdragna grannfejd var den dag då, den av fekalier överfulla, damen skickade upp sin skogstokiga och könsordsskrikande dotter till vår lägenhet för att klaga. Ironin att skicka just henne är i det närmaste total. Väl framme bankade dottern allt vad hon orkade på vår dörr, skrämde skiten ur både fästmö och son, samt skrek ut sin klagan om störande golvläggning. Och från den dagen hörs från balkongen, utöver utrop om "kukjävlar", även kommentarer om störande barnafötter.


Enkelt uttryckt hittade tanten i oss någon hon inte behövde känna sig underlägsen inför. Nu hade hon någon som störde hennes ljudbild. En alldeles egen syndabock. Min sons naturliga instinkt att springa fram över golvet gav henne en ursäkt att förvandlas från "fjäsktant" till "sketkärring".


I praktiken innebär hennes status som "sketkärring" att hon valt dissandet och undvikandet som strategi. Hon hälsar inte när hon ser oss. Hon vägrar att dela hiss. Faktum är att hon backar tillbaka i tvättstugedörren när hon får syn på oss.  Om hon råkar sammanstråla med någon av oss på vägen till porten tar hon en annan väg, alternativt börjar släntra fram på gatan. Allt för att undvika ett möte.

Detta har nu pågått i snart två års tid!


Det hela är mycket komiskt.


Och det får naturligtvis motsatt effekt. Sketkärringen gör mig trotsig som en treåring. Numera brukar jag ge min son high fives när golvklampet är riktigt högljutt. "Visst får du åka Bobby-car", brukar jag säga till honom. Dessutom spelar jag numera musik med väl tilltagen volym, utan några som helst samvetskval. Det känns som det kvittar liksom.


Och nu tror jag minsann det är dags för lite musik. Vilket leder till min rubrik:

Vilken musik väljer man när man vill jävlas maximalt med sina grannar?

"White Riot" med The Clash bör göra susen ...


Kommentarer
Postat av: TP

Oj, d finns en uppsjö av bra jävlasmusik! Här har du valt en låt som passar din sinnesstämning. D e tyvärr inte sannolikt att personen den e riktad t uppfattar budskapet. Å vad uppfattar man av musiken från lägenheten intill? Mestadels dunk å väsen. Därför har jag vid vissa tillfällen spelat musik som låter mycket typ Ministry - Jesus built my hot rod. Den funkar bra för din egna frustration samtidigt som den måste låta alldeles för jävligt hos grannarna. Om du står ut själv så e Gunnar Bunker ett säkert kort. Jävligare än så kan d inte låta.
Ps! Vem e d som sjunger? Gene October? Jimmy Pursey?

2008-05-03 @ 00:00:01
Postat av: Anders

Ha ha. Bra tips, allihop. Jag skall testa dom.

Ideallåten är ju annars en som låter fantastiskt på min sida väggen (vilket motiverar volymökning) och samtidigt för jävligt på den andra. Min första tanke var "fast as a shark" med Accept, som börjar som en barnvisa för att sen låta gitarrerna tala. Den skulle liksom invagga i en slags falsk trygghet, under introt, för att sen välta ner vitrinskåpet hos "sketkärringen".

Hiphop skulle vara effektivt. Det enda grannarna hör är basen. Mycket irriterande;-)

PS. Det är Pursey som sjunger.

2008-05-03 @ 12:04:30
Postat av: Lisa

Mitt tips är att förena nytta med nöje, nöje för lillpojken.
Teletubbies kan få den strongaste på fall. Nackdelen är ju att ni också måste stå ut...

Annars kommer jag och barnen gärna på en karaoke-kväll. Äldstes sång får inte bara nackhåren att resa sig, de blir "naturligt" lockade.
Säg bara till :)

2008-05-04 @ 16:09:39
Postat av: Anders

Lisa: Det är grannen som ska plågas, inte jag:) Nej, ju mer jag tänker på det krävs tunga basgångar. Himmelriket för oss, Skärselden för tanten.

Anders

2008-05-05 @ 09:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0