Recension: Angus & Julia Stone - A Book Like This (Album)

image42

I lördags tipsade jag om det Australiensiska syskonparet Angus & Julia Stone, och albumet A Book Like This (2007). Lite väl kortfattat, tycker jag såhär i efterhand. Nu lägger jag ut texten lite, det förtjänar både albumet och syskonen.

A Book Like This är bra. Riktigt jävla bra till och med. Gillar man akustiskt/folk, så är det här ett album utan svackor. Och det fullkomligt rivstartar. Redan efter fem låtar har jag markerat fyra av låtarna i podden som favoriter. Och det är "unheard of", det har aldrig hänt förut; men så mycket gillar jag låtarna - direkt. 

Musiken är lika enkel som vacker. Angus skriver låtarna. De bygger på en krispigt plockande gitarr, med en briljant känsla för melodier. Bra sång, toppat med underbara stråkarrangemang, skapar en fyllig till väldigt fyllig ljudbild. Syskonen varvar sånginsatserna. Angus röst har den där perfekta hesheten, och är som gjord för melankoliskt vackra melodier som "The Beast", "Bella" , "Just A Boy" och "Silver Coin". Julias hesa, lite barnsliga, röst (vilken måste vara nära släkt med Miss Li) passar å andra sidan perfekt för mer hoppiga låtar, som exempelvis den oemotståndliga "Here We Go Again". Totalt sett är detta en kanonplatta, som man vill höra igen, och igen ... och igen.

Betyg: (4 av 5)

Favoriter: "Just A Boy", "Bella", "Here We Go Again", "The Beast" ...


"Just A Boy"



"Silver Coin"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0