Musik i podden denna vecka

Veckans spellista handlar med två undantag (Drive-By Truckers och Sufjan Stevens, två fina undantag om du frågar mig) om det förflutna. Och om easy listening. Passar bra i värmen, tycker jag. För att lyssna klickar du på kassettbandet i vänstermarginalen.

[Edit: Jag tänker inte ingående beskriva (vilket jag naturligtvis kommer att misslyckas med) mina vedermödor med att lägga upp blandbandet (alltså spelaren i marginalen). Men låt oss säga att de speedar upp processen gråa hår, en aning. Jag lyckas få klart bandet, sånär som på sista låten, då jag briljant nog väljer att klicka på bakåtpilen (eller vad den heter), varpå allt försvinner. Bara att börja om alltså. När jag återigen "nästan" är färdig med bandet meddelar Internet att "det uppstått ett problem" och bestämmer - över mitt huvud, och utan att fråga om min syn på saken - att stänga ner webbläsaren. Detta är anledningen till att sandsäckar borde vara standard i alla svenska hem. Hursomhelst, med detta vill jag ha sagt att det bakom detta blandband ligger lika mycket kärlek som dedikation. (Ursäkta svamlet.) Varsågod och njut!]

Blandbandet "Bättre förr?":

01. Jackson Browne -
Late for sky
02. The Jam - Down in the tube station at midnight
03. Tindersticks - Can we start again
04. Tim Buckley - Get on top
05. Velvet Underground - What goes on
06. Sufjan Stevens - Sister Winter
07. Stevie Wonder - Higher ground
08. Teenage Fanclub - Your love is the place where I come from
09. The Replacements - I will dare
10. Drive-By Truckers - Two daughters and a beautiful wife
11. R.E.M. - Nightswimming
12. Beach Boys - God only knows
13. Nick Drake - Things behind the sun
14. David Bowie - Heroes

Edit: Länk till blandbandet

Kommentarer
Postat av: Lia

bra låtar :D

2008-05-29 @ 12:12:44
URL: http://mydear.se
Postat av: Elinor

Bra musik...

2008-05-29 @ 12:15:07
URL: http://santippa.blogg.se
Postat av: gabbi

vill du tjäna lite extra pengar? gå då in min på min blogg o läs mitt senaste inlägg!

http://gabbifreak.blogg.se

2008-05-29 @ 12:19:57
Postat av: Anders

Lia & Elinor: det är det!
Gabbi: nej, jag har så jag klarar mig..

2008-05-29 @ 13:58:46
Postat av: Alice

Glad ännu en gång. Vilket underbart blandband! Jag hade för övrigt en Tindersticks-craze utan dess like för ett par månader sedan, känns som om det är dags igen snart.

2008-05-29 @ 16:23:46
URL: http://gofuckalice.blogspot.com
Postat av: TP

Grymt härligt inspirerande lista, Anders!
Bara måste koppla in d externa å leta upp låtarna på studs.
"Tube Station" va den första Jam-låten jag fastna för å jag ylar lika illa fortfarande i refrängen.
"What goes on" med VU låter väldigt mycket kraut. Någonstans ska jag ha en samlingscd med en suverän liveversion av låten som håller på forever. Fan oxå, nu måste jag leta upp den!
"God only knows" å "Heroes" tillhör d bästa låtarna någonsin. Bowie hade d dåliga omdömet å göra cover på "God only knows" någon gång på 90-talet. Han har gjort smartare drag i sin karriär!!!!
Jag skulle kunna fortsätta å hylla varenda låt men jag har inte tid för nu ska jag avnjuta d musikaliska smorgasbordet!

2008-05-29 @ 21:45:04
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Gorillan

Finns det något bättre än att spela in ett bra "blandband"?! Förmodligen :) Men det är ändå ett tidsfördriv som slår det mesta (speciellt när slutresultatet uppskattas av andra). Angående omdöme, så är nog Bowie den favoritartist som gjort bort sig flest gånger - men att anlita Robert Fripp som gitarrist var ett genidrag!

2008-05-29 @ 22:44:17
URL: http://www.shadazz.webblogg.se
Postat av: TP

Måste hinna rätta mig själv innan nån annan gör d.
Tyckte inte dateringen kändes rätt på Bowie. D va på "Tonight" från 1984 som han gjorde "God only knows". Men lika jävla usel e den för d.
Håller med dig Gorillan att Bowie har verkligen blandat å gett. Ömsom vin ömsom vatten. Men då resten av världen tyckte Tin Machine var ett nerköp tyckte jag d var ett stort fall framåt jämfört med d plattorna han släppte strax innan. Bra gitarrister har han dock alltid haft. Nämnda Robert Fripp men även Mick Ronson, Carlos Alomar, Reeves Gabrel.

2008-05-29 @ 23:02:11
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: anders

Alice: Vad glad jag blir. Eftersom jag verkligen älskar dessa låtar. Dessutom anser jag att Stuart Staples har en av världens bästa röster.

2008-05-30 @ 01:56:05
Postat av: anders

TP: Varsågod. Smörgåsbordet är ganska välsmakande, om jag får säga det själv.

Gorillan: Nej, det finns inget bättre. Blandband är på sätt och vis själva definitionen av att älska musik. Faktiskt. Det är därför vi bloggar. Eller hur?! Att dela med sig, och (förhoppningsvis) få andra att uppleva det vi gör när vi hör något nytt: musiken, låtarna, artisterna...

2008-05-30 @ 02:06:09
Postat av: Alice

Gud, ja, Stuart Staples! Jag tror jag skrev något fånigt inlägg om det någon gång, att han och Edwyn Collins och Lloyd Cole har samma speciella kvalitet i rösten som gör att man bara swoonar.

2008-05-31 @ 12:09:44
URL: http://gofuckalice.blogspot.com
Postat av: Anders

Ja, det stämmer. Edwyn har ju också je ne sais quoi (hehe) över sig. Lloyd Cole får jag uppenbarligen titta närmare på, han har nämligen passerat relativt obemärkt.

2008-05-31 @ 22:37:10
Postat av: Alice

Får jag då föreslå att du börjar med albumet "Rattlesnakes"?

2008-05-31 @ 23:20:25
URL: http://gofuckalice.blogspot.com
Postat av: Anders

Det får du absolut, tack! Skall se om jag kan få tag på den.

2008-05-31 @ 23:55:23
Postat av: Alice

Tror inte det ska dröja allt för länge. Kolla din mejl om en sisådär femton minuter.

2008-05-31 @ 23:57:16
URL: http://gofuckalice.blogspot.com
Postat av: Anders

Nämen, nu blev jag gla', tackar!

2008-06-01 @ 00:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0