Musik bra nog att dö för ...

image40

Igår spelade jag fotboll utan att skada mig och det var trevligt. Och ovanligt. Som föredetta föredetting drabbas jag numera av sträckningar redan under uppvärmningen. En gång fick jag till och med ryggskott redan i omklädningsrummet när jag böjde mig ner för att knyta skorna. En lika sann som tragisk anekdot.

På vägen till matchen går jag i vanlig ordning väl innesluten i min iPod och låter mig villigt ledas av folkhoparna. Podden gör mig till en potentiell trafikfara. Eller det var fel uttryckt, podden gör mig till ett potentiellt trafikoffer. Jag bara går. I stans mest olycksdrabbade korsning är det röd gubbe. Folkhopen börjar gå. Och jag med. Jag tittar inte ens efter om det är säkert; jag litar blint på att folkhopen har kontrollerat att vi inte står inför ond bråd död. I värsta fall har jag ju ett alldeles utmärkt skydd i form av de två personer som går på led på min högersida. Krockkudden bestående av 140 kilo kött får mig att känna mig trygg. Så jag promenerar obekymrat vidare, lyssnandes på Van Morrisons "Gloria" från det briljanta livealbumet It's Too Late To Stop Now, en av världens genom tiderna bästa liveplattor. Om en bil med mitt namn mejar ner mig nu, dör jag åtminstone till briljant musik.

Van Morrison - Gloria (Live: It's Too Late To Stop Now)

Musik bra nog att dö för.


Kommentarer
Postat av: Alice

Haha åt pod-beteendet, känner igen! Går in i folk och välter saker på Ica bara för att gitarrstrummandet i "Prove it" gör mig lätt spastisk.

Och Van Morrison = tom fläck på min karta. Men med tanke på att han är en av Joel Almes idoler så ska jag kolla upp honom å det snaraste.

2008-05-10 @ 20:15:51
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Ja, podden är både livsviktig och livsfarlig.

Om du skall kolla upp Van Morrison tycker jag att du börjar med nämnda livealbum. Det är enligt mig hans bästa (tillsammans med Astral Weeks). En perfekt platta, som lär leda till att du blir portad på ICA.

2008-05-10 @ 21:12:54
Postat av: Alice

Åh, tack för tipsen, ska fixa hem bägge. Under tiden har jag följande:

A Sense of Wonder
Avalon Sunset
Back On Top
Into the Music

Vilket ska jag börja med, tycker du?

(Och så får jag väl börja handla på Konsum istället; bredare gångar.)

2008-05-11 @ 11:17:26
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Oh, han har en ganska stor katalog och jag har inte på långa vägar hört allt (även om jag vågar påstå att att livealbumet är hans bästa, ett hugskott från höften jag tror håller streck den dag jag "faktiskt" gått igenom alla skivor, puh, en av världens längsta paranteser är till ända), men jag skulle nog börja med Into the Music.

2008-05-11 @ 12:08:41
Postat av: Alice

Då gör jag det. Och livealbumet är på väg ner nu.

Personligen gillar jag parenteser, långa meningar, riklig kommatering samt att börja meningar med "och".

2008-05-11 @ 20:20:07
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: Anders

Och är ett härligt ord att börja en mening med.

Vill bara påpeka att de avslutande fyra låtarna på Van the man's liveskiva är ren och skär perfektion; framförallt älskar jag "Caravan", som förmodligen tillhör en av mina top-tio-låtar (så säger jag förvisso om alla fantastisk låtar) alla kategorier.

2008-05-12 @ 00:23:36
Postat av: Anonym

Hmmm!
Musikuppladdning inför en fotbollsmatch.
Känns som White Riot skulle funka alldeles ypperligt här oxå!
TP

2008-05-12 @ 14:01:37
Postat av: Anders

TP: Håller med. Den funkar till och med bättre, om man tänkt att springa under matchen..

2008-05-12 @ 15:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0