Det var ju inte så illa att få stryk mot ryssarna skulle det visa sig ...

... dom är ju riktigt bra. Särskilt Arsjavin, som är bländande bra och något av turneringens Maradona. 

Midsommarfirandet passerade tämligen smärtfritt. Mer barn än bärs är receptet för acceptabel baksmälla. Själva aftonen avnjöts (bortbjudna i sista stund som vi var) i en väns hus i ett av väskustens mer fashionabla havsbandskvarter. Andelen medelålders män med blötlagda pagefrisyrer är hög i detta paradis. Liksom frekvensen kulörta utanpåskjortor.

Till firandet tog jag med mig tre stycken blandband till en publik som - om jag skall vara diplomatisk - enklast beskrivs som en skara "radiocitygäster". Försökte därför göra blandbanden någotsånär "lättillgängliga", gamla radioplågor varvades med okända men melodiösa tongångar. Men inte fan hjälpte det. "Vad är det för musik", "Vem är Neil Young?" och liknade (upprörande) kommentarer luftades då sköna toner från Fleet Foxes, Neil Young, Radio Dept. och The Jam fyllde husets innandöme. "Du har så konstig musiksmak, Anders", kläcker den mest radioskvalsskadade flickan av dem alla. En snäll flicka skall sägas. Men tondöv. Jag ler ett av mina mest inställsamma leenden genom tiderna, säger något i stil med att smaken är som baken, samtidigt som jag tyst för mig själv döper om blandbandet från "Midsommar 1" till "Pärlor för svin". Jag behöver upprättelse... (För att lyssna: tryck på kassetten i marginalen!)
EDIT: länk till blandbandet här!

Blandbandet: "Pärlor för svin 1"
01. Pinball Wizard - The Who
02. I love you like a madman - The Wave Pictures
03. Strange things will happen - The Radio Dept.
04. It never entered my mind  - The Embassy
05. Town called Malice - The Jam
06. With every heartbeat - Kleerup/Robyn
07. Let's get it on - Marvin Gaye
08. Hurt - Johnny Cash
09. Southern Man - Neil Young
10. A minor incident - Badly Drawn Boy
11. Mykonos - Fleet Foxes
12. Going Underground - The Jam
13. Chelsea Hotel no 2 - Rufus Wainwright
14. Man must dance - Johnossi
15. Wolf Song - Patrick Wolf
16. It's a family affair - Sly and the Family Stone
17. Sunny Afternoon - The Kinks
18. Golden Skans - Klaxons
19. Emma's house - The Field Mice
20. This charming man - The Smiths

Kommentarer
Postat av: TP

Vi är musikens missionärer. Vi försöker övertyga mindre upplysta människor om musikens kraft och värde. Vi försöker rädda vilsna själar från skvalmusiken genom att erbjuda ett långt bättre alternativ. Så fort vi får chansen kommer vi att låta det alternativa ljuda. Det som får oss att fortsätta är dels vår egna kärlek till musiken men även det bränsle vi får av varje själ vi lyckas fånga. Varje spontana kommentar typ: Wow, vilka är det här! är otroligt tillfredställande för oss. Vi kommer att fortsätta så länge vi andas. Vi ger oss aldrig!



En alldeles charmant blandning som borde passa alla musiköron. Någonting nytt, någonting gammalt, någonting lånat. Känner sannerligen igen dilemmat och det är något vi får leva med. Konstig musiksmak!! En sån typisk kommentar! Skrattar hejdlöst igenkännande. Har du inget med Tomas Ledin?

Nej, Anders du är varmt välkommen till gristräff. Där är du bland musikvänner och kan spela ALLT. Kom bara ihåg att det innebär att du måste lyssna på ALLT oxå.



Ryssarna vann på holländskt vis. Så jäkla bra å rättvist. Jag tror aldrig jag sett kortpassningsspel i offensivt målområde!!! tidigare.

Vi får nog gå tillbaka till VM 1986 å EM 1988 för å hitta något lika slagkraftigt ryskt lag. Hoppas dom orkar med att prestera lika charmant fotboll fortättningsvis oxå.

Nu hoppas jag verkligen att tråkiga Italien åker på däng.

2008-06-22 @ 19:03:20
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Precis så, TP. Vi jagar tillfredställelsen att någon annan skall upptäcka det vi upptäckt. Kärleken till musik kräver det. Ett "wow" är värt hur många burop som helst.



Apropå "konstig musiksmak". Under tiden (jag kanske tar i nu) Fleet Foxes "Mykonos" ljöd i högtalarna rådde det en febril verksamhet bland gästerna, Madonnas senaste skulle tankas ned. Kändes lite grand att gå över ån efter urvattnat vatten. Typ. Men det är så det funkar, har man (i radiocitykretsar) hört en låt tvåtusen gånger på radion så är den "bra".



Jag längtar efter träffen. Självklart lyssnar jag på allt.



Tror Ryssland kan ta hem hela skiten. Hiddink har ett kanonlag, som han skapat vinnarstämning hos. Sätter tio spänn på Ryssland som vinnare. Kan man göra det?

2008-06-22 @ 19:59:24
Postat av: Jimmy

Känner så väl igen syndromet, har själv givetvis varit utsatt för detta dilemma. Stog och spisade plattor på en trivsam fest då en ängslig predikant kom fram till mig: Har du inget med De Små Under Jårdi, det var nära att jag packade ihop min kära vinylsmling för att aldrig återvända. Att försöka odla ett litet frö bland ointresset kan ibland rentav bli tärande, men lyckas man att sätta en enda boll i krysset så finns det hopp....

Ryssarnas match mot Holland är redan en klassiker, dom kunde ha lett med 5-0 i första halvlek, vet inte vad dessa ekorrar har tankat på men inte är det bromsolja iallafall. Dom känns överlägsna i speed och bollkontakt, börjar att likna den ryska maskinen i ishockey. Så till listan, som vanligt hög kvalitet Anders, Mykonos, Hurt som för övrigt Cash gör till sin egen, Tvivelaktigt ritade pojken

Charmerande mannen !!



Jimmy

Jimmy

2008-06-23 @ 07:51:31
Postat av: Anders

Di små under jårdi? Stackare!



Och ja, ryssarna liknar inte så lite den gamla ryska hockeymaskinen. Det är härligt att se. Full fart framåt, löpvilja som krossar allt, korta snabba passningslösningar. Dom snurrar som bålgetingar runt de chockade försvarspelarna, som inte fattar vad som händer. Har inte sett något liknande anfallspel sen 1982. Och då vet du vilka jag syftar på.



Trevligt att blandningen uppskattas, Jimmy, tack!



Anders

2008-06-23 @ 12:48:27
Postat av: Alice

Åh, Klaxons, det var länge sedan! Och folk som inte uppskattar bra musik, vad ska man säga. Their loss. Jag hade med mig två fulla CD-R:er med mp3:or till midsommarfirandet i år, tror de flesta uppskattade åtminstone något (eller så vågade de inte protestera).

2008-06-25 @ 23:28:11
Postat av: Anders

Klaxons svänger. För övrigt höll jag midsommargästerna i ett järngrepp; de var musikaliskt belägrade.

2008-06-26 @ 13:51:24
Postat av: Alice

The only way to handle the fuckers!

2008-06-26 @ 19:06:32
Postat av: Anders

Indeed!

2008-06-27 @ 00:26:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0