Bloggköer, rövhål, snöbollar och veckans äckligt eklektiska spellista

Har bestämt mig för att komma i form. Därför gick jag idag till löplabbet för inköp av "riktiga" löpskor. Jag lämnade stället med dyrare skor än jag tänkt mig och med en pulsklocka som jag inte alls tänkt mig. Men den skall vara bra att ha för den som är seriös i sin träning. Satt på balkongen förut med en kall öl och en cigg och tittade stolt på min fina pulsklocka. Kände mig sportig och härligt hälsosam där jag satt.  

Råkade säga "rövhål" till min son idag. Vilket ledde till en sekunds uppfostringspanik. Som tur var fattade han inte vad jag sa, utan upprepade med ett glatt leende det han rent fonetiskt tyckt sig höra: "Ja pappa, snöboll ... gå uuut och kassta  snöööboolll!" Rövhål känner han inte till än -- tydligen. Men det kommer väl - there are many around...

-----

Veckans spellista är äckligt eklektisk. Det är ingen ordning alls. Inget tema. Förutom att det är låtar jag verkligen älskar. Håll tillgodo och tryck som vanligt på kassetbandet i vänstermarginalen för att lyssna. Hoppas det passar!
 
"Det Äckligt Eklektiska Blandbandet":

01. The Velvet Underground
- I'm waiting for the man
02. Glasvegas - Daddys gone
03. James Taylor - Something in the way she move
04. Band of Horses - Ode to LRC
05. Bright Eyes - First day of my life
06. The Pixies - Here comes your man
07. PJ Harvey - Big exit
08. Beirut - Sunday smile
09. Ben Folds - Bastard
10. Belle & Sebastian - Expectations
11. Fleet Foxes - White winter hymnal
12. Van Morrisson - Brown eyed girl
13. Pete and the Pirates - Come on feet

EDIT: Länk till blandbandet


Kommentarer
Postat av: Gorillan

Härligt att se Pete and the Pirates - läs gärna min egenhändigt komponerade recension! Om jag inte minns fel, så var de ett av de första banden jag skrev om. Annars är det mestadels välkända namn, förutom Glasvegas (som jag inte haft ork att lyssna på).

2008-06-06 @ 11:33:17
URL: http://shadazz.webblogg.se/
Postat av: Anders

Pete and the Pirates och Glasvegas är för mig två nya och trevliga bekantskaper. Nu sticker jag och läser din recension. A.

2008-06-06 @ 15:09:50
Postat av: Alice

Skriver under på allt utom Band of Horses här, du har verkligen bra musiksmak!

2008-06-06 @ 19:53:11
URL: http://gofuckalice.blogspot.com/
Postat av: TP

Jag önskar dig verkligen lycka till, Anders! När jag fick presentkort i födelsepresent infann sig samma friska tanke. Ett par fina lätta löparskor inhandlades. Dom är fortfarande lika fina där dom står oanvända i garderoben sen fyra år tbax. Kanske imorgon!?

Grym lista!

2008-06-06 @ 21:16:42
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Dom bästa av idrotter kan faktiskt bedrivas från balkonger eller liknande, tänker främst på kommande OS grenar som fickpingis, luftsväljning med tom mage, solförbränning av ömtålig hy samt frivillig skäggansning. För övrigt en hel del bra låtar på veckans spellista. Har dock fortfarande inte riktigt fastnat för Fleet Foxes men det kommer kanske....



Ha det gott

Jimmy

2008-06-06 @ 23:43:36
Postat av: Anders

Alice: visst har jag! Men Band of Horses? Varför inte då då? Dom är ju fantastiska med stort FANT.



TP: Tack! Jag är redan tre kilo lättare än jag var för tre veckor sen, så skoinköpet gjordes med gott samvete. Dom kommer att komma till användning.



Jimmy: Haha. Luftsväljning är en sport som lite orättvist hamnat skymundan, en tekniksport som rätt utförd kan kombineras med rapstafett.

Och va? Har du fortfarande inte fastnat för Fleet Foxes. Du har till solnedgången på dig att komma på bättre tankar! För övrigt skickade jag med Gonzo två stycken Fleet Foxes-plattor igår i samband med vår gemensamma Rosékväll. Jag spelade "Mykonos" på en ljudnivå som närmast kan beskrivas som tillräcklig hög för att vräkas. "Det här är mycket bra", konstaterade han nöjt.

2008-06-07 @ 20:38:12
Postat av: Jonas

Härlig lista! Ska nog kopiera den och plåga mina vänner när vi reser till Motala i helgen. Har haft lite idétorka i blandaren sista tiden. Köpte själv nya löparskor i vintras då de förra paret hade gjort sitt. Eller rättare sagt, de var oanvända men hade torkat sönder...

2008-06-09 @ 22:50:51
Postat av: Alice

Jag vet inte, tycker BOH är lite för gubbrockiga, men egentligen beror det nog på att jag associerar dem så väldigt mycket till mitt ex. Kanske borde ge dem en chans igen. Kan du tipsa om några låtar?

2008-06-10 @ 00:09:25
Postat av: anders

Kul att höra, Jonas. Kopiera på bara!

2008-06-10 @ 00:38:49
Postat av: anders

Visst kan jag det, Alice. Du bör ge dem chansen, tycker jag, även om det är Neil Young-inspirerad gubbrock. Finns inga dåliga genrer vettu, bara bra och dålig musik inom dessa.



Bra låtar från albumet Cease to begin:



Is there a ghost (finstämd låt som rivstartar skivan)

ode to lrc (har du redan hört ju)

No ones gonna love you (vacker ballad)

detlef schrempf (dito ballad)

cigarettes wedding bands (gitarrmattor och tungtrummat med Ben Bridwells piercande röst, storslaget vacker låt, kanske min personliga favorit, även om det varierar...)



Från albumet Everything all the time:



The First Song (konsertöppnare, soft, vacker och Ben Bridwells pitchade sång, igen.)

Wicked Gil (En favorit, ösiga gitarrer utan att bli skränigt)

The Funeral (BOH:s stora hit. Typisk "liveallsångslåt". En bergochdalbana till låt som varvar lågmäld akustik med hela bandet stormar. Storslagen och vacker sång med hela paketet bestående av gitarrslingan som driver låten, oohh ohhh-ekande körande, gitarrmattor, trumdriv och en känsla av att man längtar till nästa livespelning.



(Det finns fler låtar här också..)



Så, dags att ge dem en andra chans.

2008-06-10 @ 09:27:51
Postat av: Alice

Åh, tack så mycket för tipsen, då ska jag ge dem en andra chans nu. Återkommer med rapport om utfallet av detta vågade experiment!

2008-06-11 @ 17:08:48
Postat av: Anders

Varsågod. Och vad kul att du ger dom chansen, Alice. Experimentera gärna med ganska hög volym. Tänk konsert. Tänk vräkning.



2008-06-11 @ 20:22:20
Postat av: Alice

Jag jobbar på det här, ska du veta. (Mina grannar vet det redan.)

2008-06-12 @ 00:46:54
Postat av: Alice

Så, nu har jag givit Cease to Begin en chans. Det är nog tyvärr fortfarande inte riktigt min grej, jag kan inte sätta fingret på vad det är, men jag blir liksom lite illa till mods av de mer rockiga numren.



Men två låtar tyckte jag om (tyvärr inte dina favoriter då, men vi skiljer oss väl åt smakmässigt här, helt enkelt): "The general specific" (handklappet!) och "Window Blues". Hur är den andra plattan i förhållande till "Cease..."?

2008-06-12 @ 17:13:50
Postat av: Anders

Haha, ursäkta mig, men jag blir full i skratt av att BOH gör någon illa till mods (trots att jag faktiskt tror mig förstå hur du menar).



Gillar dina favoriter också. Gillar i och för sig alla låtar på "cease..", men "The general specific" borde varit med bland tipsen.



Svaret på hur den andra plattan förhåller sig till Cease beror nog på vem du frågar. Den allmänna "kännarmeningen" var nog (åtminstone från början) att Cease inte var lika bra som debutplattan. Vilket jag inte håller med om. Jag gillar Cease mer.



2008-06-12 @ 21:27:52
Postat av: Alice

Ska ge den en chans också då, för säkerhets skull. Och ja, visst är det sjukt hur vissa tongångar på något vis triggar negativa känslor fast de varken är sorgliga eller depressiva i sig.

2008-06-13 @ 13:48:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0