Twin Peaks i svensk tappning: El Perro del Mar

El Perro del Mar förvandlar mig till en karaktär i Twin Peaks. I samma ögonblick som jag sätter på plattan förflyttas jag mentalt till ett bord på The 'RR' Diner. Framför mig har jag en slät kopp svart kaffe och blåbärspaj, serverad av Norma, fikets äldre skönhet. Jag sträcker på benen, låter tänderna sjunka in i pajen och tar en stor klunk av det nybryggda kaffet. Detta är min paus i vardagen.

I bakgrunden svävar de sköraste toner man kan tänka sig. Från den sköraste rösten. Fiket fylls av den suggestiva, drömlika och hypnotiska musiken. Inslagen av flöjt och orgel får mig att tänka att svenska kyrkan börjat lira soulpop. Och att Kate Bush tittat förbi för att ge sånglektioner. 

Ungefär så känns det när jag lyssnar på El Perro del Mar (Hunden från havet). Jag blir Agent Cooper. Fast utan kaffe och blåbärspaj. Och utan mordgåta att lösa.

Bakom El Perro del Mar finner man Göteborgstjejen Sarah Assbring. Sarah startade bandet 2003 och är kompis med både Jens Lekman och Jose Gonzales. Hon har turnerat med dem bägge.

Den 27 februari kommer nya plattan "From The Valley To The Stars". På Myspace kan man tjuvlyssna på den... Lyssna framförallt på "How did we forget", "Glory to the world" och "Do not despair". Briljanta låtar!

(Den 12 april spelar hon på Draken i Göteborg.)

Här är "God Knows (You gotta give to get)" från förra EP:n "What's New?".



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0