En av förra årets bästa skivor som överlevde nyåret: The Flying Club Cup - Beirut

Den mest spelade låten i min iPod är Nantes, av Beirut. Det säger statistiken. Och vem är jag att säga emot?

Men det verkar rimligt. Beirut var nämligen en av förra årets gladaste upptäckter. Härlig musik, inspirerad av sydeuropeisk folkmusik med inslag av ukulele, trumpeter och dragspel - alla instrument jag normalt faller för.

Beirut är en 22-årig amerikan som egentligen heter Zach Condon. The Flying Club Cup är hans andra fullängdsplatta och är, enligt min mening, en av förra årets toppalbum. Första skivan, Gulag Orkestar, är för övrigt precis som denna fullständigt nedlusad med samma underbara, spelglada folksångsrock med marschkänsla. Även om musiken är annorlunda så förs tankarna till The Pogues mer upprymda låtar. Kanske beror det på känslan låtarna förmedlar.

Dessutom släppte Beirut under året en EP med den fantastiska Elephant Gun.

Betyg: 9/10

Här är Nantes, på Paris gator, signerat Beirut


Kommentarer
Postat av: Jimmy

Håller med dig Anders, The Flying Club Cup var absolut en av förra årets bästa skivor, kul klipp

2008-02-14 @ 22:05:52
Postat av: Anders

Ja, The Flying Club Cup var verkligen kärlek vid första ögonkastet för mig.

Om jag inte misstar mig så kommer klippet från det franska musikbloggen La Blogoteque (osäker på stavningen). Deras grej är att låta aktuella artister spela sina alster i gatumiljö i Paris. Det finns massvis med klipp på youtube med allt från Anna Ternheim, Jose Gonzales till Sufjan Stevens. Klippen blir för det mesta riktigt trevliga.

Anders

2008-02-14 @ 22:25:41
Postat av: Jimmy

Kul udda idè, skall kolla vidare på you-tube.

Jimmy

2008-02-14 @ 22:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0