Årets låtar 17-19 (fler guldkorn från 2008)

17. Collapsing at your doorstep - Air France
(No way down, EP)
Sverige är bra på ambient/electronica. Förmodligen är det en konsekvens av 70-talets P3-plåga popcorn, pong, och 80-talets invasion av Vic 20:or och Commodore 64:or. Nu kommer bebisarna. I form av det ena electronicabandet efter det andra. 
Här är återigen musik som för tankarna till stranden, musik för hörlurar. Välkommen till relaxavdelningen.
.



18. My mistakes were made for you - Last Shadow Puppets
(The Age Of The Understatement)
Last Shadow Puppets har med The Age Of The Understatement gjort en Scott Walker-influerad platta, med Ennio Morricone-vibbar. My mistakes were made for you är min favorit.



19. Geraldine - Glasvegas
(Glasvegas)
Det är nästan tjatigt med alla band från Glasgow. Glasvegas är Lokko-hajpade. Geraldine heter den bästa låten på det eponyma albumet. Inledningen låter nästan lite Broder Daniel...
.

Kommentarer
Postat av: Kicki

Äntligen nåt som jag känner igen :)! Last shadow puppets och Glasvegas är två av mina favoriter från i år också. Tänk, jag som tyckte att jag har börjat få ganska bra koll på ny musik de senaste åren, men det har jag tydligen inte. Eller så beror det lite grann på vilken musikgenre man dras till när man letar nytt.

2008-12-11 @ 14:28:02
URL: http://litesomjag.blogg.se/
Postat av: Anders

Sannolikt har du bra koll, Kicki. Både Glasvegas och Last Shadow Puppets är toppar i år, enligt mig. Och ett flertal av de senaste klippen jag lagt upp är helt färska, så det är inte konstigt om du missat musiken. Dessutom lyssnar jag ju på abnorma mängder musik... och på grund av en högenergisk treåring, har jag i år, oftare än vanligt, letat efter lugn, gärna instrumental, musik som jazz, lo-fi, ambient. Lugn och ro är hårdvaluta numera:).

2008-12-11 @ 18:50:04
Postat av: Jimmy

Ibland undrar jag om vi är födda på samma bakgata, eller under samma filt i Madrid.

Hade jag valt en låt från The Puppets så hade det sannerligen blivit ovannämda titel. Air France låter helt magiskt

2008-12-12 @ 21:03:48
URL: http://www.skivgrisen.blogspot.com/
Postat av: Anders

Jimmy:Under samma filt i Mölndal kanske?

Gillar du detta med Air France så måste du raskt skaffa hela EP:n. Den är nämligen HELT jämnbra.

2008-12-12 @ 21:21:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0