Opluggat är bäst

Det är fredagen den 25e april 2008 och jag är äldre än någonsin. För sexton år sen var jag yngre. Rubriken i almanackan löd 1992. På sommaren detta år fick Danmark en fribiljett (på Jugoslaviens bekostnad) till fotbolls-EM och tackade genom att vinna hela skiten. Det var också det här året som Tomas Brolin senast lyckades utföra sin målgest - "360-graders snurren". 1993 och framåt klarade han som bäst 290 grader; 290 extremt ograciösa grader bör tilläggas.

1992 regerade Pearl Jams album Ten i min skivspelare. "Porch" var favoritlåten. På hösten gjorde Pearl Jam en (åtminstone för mig) legendarisk unplugged-spelning på MTV. Dom spelade som om det var deras sista stund på jorden. Jag älskade det. Jag spelade in konserten på VHS och måste ha sett den ett hundratal gånger innan mitt halvfabrikat till VHS-spelare tuggade sönder kassetten. Sen dess har jag inte sett konserten.

Jag kom att tänka på allt detta nyss, googlade, och hittade naturligtvis ett tummat exemplar av  unpluggedversionen av "Porch" på Youtube. Och det är fortfarande så inihelvetes-förbannat-jäkla-snorbra.



Kommentarer
Postat av: Johnny

Ah, underbart! Den plattan var för övrigt den första cd:n som införskaffades. Eller rättare sagt så fick jag den och köpte därför min första cd-spelare. Rätt ska vara rätt:-) Den och Red hot chilli p:s b t w.

2008-04-25 @ 23:13:09
Postat av: Anders

Bra förstaskivor, Johnny. 91-92 var åren då Philips tvingade Japanerna (och deras datband, de hette så vill jag minnas) på knä med sin formatrevolution: LP till CD.

/Anders

2008-04-26 @ 12:33:06
Postat av: Gonzo

Jag har hela konserten kvar på vhs...vi kan kolla in den nån dag!!

2008-04-28 @ 20:39:25
Postat av: Anders

Gott Gonzo, det gör jag gärna!

2008-04-28 @ 23:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0