Badly Drawn Boy är ingen skitmusik ...

image26

Min iPod är sprängfull. Jag har trugat på den musik såsom mormödrar trugar bullar till barnbarn. Nu har den bara 6 GB ledigt utrymme kvar av de ursprungliga 80. Det är i runda slängar en skivsamling på cirka 12 000 låtar. Eller om du vill: dryga 750 plattor. Hade det varit möjligt skulle podden förmodligen rapat.


Att ha en så stor skivsamling är naturligtvis trevligt. Enda nackdelen är att man glömmer bort vissa av ens favoriter. De försvinner i mängden, liksom. Som Badly Drawn Boy, till exempel.


Badly Drawn Boy, eller Damon Gough som den ständigt mössbeklädde engelsmannen egentligen heter, är en enormt talangfull låtskrivare. Han spelar en lekfull, melankolisk och vacker gitarr- och pianobaserad musik som för tankarna till artister som Elliott Smith och Nick Drake. Han har släppt ett flertal utmärkta album, men "The Hour of The Bewilderbeast" är förmodligen det mest ansedda, åtminstone hos kritikerna. Själv tycker jag att hans album är relativt jämnbra. Senast i raden kom "Born in the UK" med underbara låtar som "Promises" och  "Born in the UK".

Hur kunde jag glömma honom?


Men det är här iPod shuffle kommer in i bilden. Denna underbara funktion som kan användas såväl för att skapa "egna radiokanaler" som för att återupptäcka bortglömda artister. Alldeles nyss bestämde den sig för att friska upp mitt minne när den plockade fram "Another Devil Dies" med Badly Drawn Boy. En låt jag verkligen älskar.


Första gången jag hörde den satt jag på toaletten(!). Uppspelt av det svängiga pianointrot slet jag upp toadörren och skrek, sittandes med jeansen längs fotknölarna, ut direktiv om omedelbar volymökning till en en lika häpen som nybliven flickvän. Att hon idag, drygt tre år senare, är min fästmö kan bara tillskrivas sann kärlek.


Badly Drawn Boy -
Another Devil Dies [mp3]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0